05-10-17

Prijsvoordeel stimuleert grensoverschrijdend online shoppen

Prijsvoordeel is de belangrijkste motivatie voor online shoppers om grensoverschrijdende aankopen te doen. Dat is de conclusie van een onderzoek van pakketbezorger United Parcel Service (UPS) bij meer dan vijfduizend online consumenten in de Verenigde Staten. Vastgesteld werd dat 43 procent van de grensoverschrijdende aankopen gewag maakt van prijsverschillen. Daarnaast wordt door ongeveer 33 procent ook gewezen naar het ontbreken van het product of het merk op de binnenlandse markt. In totaal bleek vorig jaar 47 procent van de Amerikaanse online consumenten een buitenlandse aankoop gedaan te hebben, tegenover 40 procent enkele jaren geleden.

“Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat de online consument zich steeds meer vertrouwd voelt met grensoverschrijdende online aankopen,” benadrukken de onderzoekers. De markt voor buitenlandse aankopen wordt geleid door de Azië, waar 75 procent van de respondenten een product of dienst zou hebben gekocht. Daarbij wordt vooral gewezen naar China, dat door 61 procent van de betrokkenen wordt genoemd. Daarna volgt Europa met een score van 32 procent, waarbij Groot-Brittannië met een vermelding van 23 procent op de eerste plaats staat. Daarnaast vernoemt 19 procent van de ondervraagden een ander land op het Amerikaanse continent, waarbij 15 procent verwijst naar Canada.

Verder werd vastgesteld dat bijna alle internationale shoppers de leverancier op een online marktplaats hebben gevonden. Deze vaststelling laat volgens de onderzoekers verwachten dat grensoverschrijdende aankopen nog verder zullen toenemen, aangezien online shoppers zich steeds meer op marktplaatsen verzamelen. Daarbij wordt opgemerkt dat 97 procent van alle online shoppers een aankoop op een marktplaats hebben gedaan, tegenover 87 procent het jaar voordien. De voorkeur voor marktplaatsen wordt vaak gemotiveerd door betere prijzen en gratis leveringen. Amazon is met een score van 90 procent de populairste marktplaats, gevolgd door Walmart/Jet (63 procent) en eBay (46 procent).

Lees Verder

15:33 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ecommerce |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.