19-10-17

Televisiescherm maakt komaf met aantal genderstereotypes

Voor het televisiescherm lijken de traditionele genderstereotypes te verdwijnen. Dat blijkt uit een onderzoek van Adobe Digital Insights bij duizend televisiekijkers in de Verenigde Staten. Er kon immers worden vastgesteld dat vrouwen vaker een voorkeur voor misdaad en actie laten blijken dan voor romantiek. Anderzijds kon worden opgetekend dat veel mannen een voorkeur vertonen voor romantiek en musical. Uit de enquête bleek dat bijna twee op drie Amerikaanse mannen op televisies minstens enkele keren per maand naar een romantische film kijken. Eén kwart kijkt zelfs meermaals per week naar romantische films. Ook kijkt 44 procent minstens enkele keren per maand naar een musical.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 42 procent van de Amerikaanse vrouwen geregeld zonder gezelschap naar televisie kijkt. Bij mannen daalt dat cijfer tot 38 procent. In het algemeen toont de Amerikaanse televisiekijker een voorkeur voor misdaadfilms, die door 40 procent geregeld worden bekeken en door 16 procent dagelijks op de programmering worden gezet. Op de tweede plaats staan actiefilms met een score van 36 procent, gevolgd door avonturenfilms (32 procent) en romantische producties (32 procent). Opgemerkt wordt dat ook op Netflix ongeveer 20 procent van de originele content gaat naar actie, avontuur en misdaad.

De onderzoekers stelden nog vast dat 33 procent van de Amerikaanse vrouwen ook enkele keren in de week naar sportprogramma’s kijkt. Dat publiek bestaat vooral uit vrouwen tussen vijfentwintig en vierendertig jaar, maar ook bij vrouwelijke vijfenzestigplussers zegt 27 procent minstens enkele keren per week op televisie naar sportprogramma’s te kijken. Uit het onderzoek bleek verder nog dat 33 procent het televisiescherm combineert met een andere activiteit. Daarbij wordt vooral gebruik gemaakt van een smartphone. Er wordt vooral naar een ander scherm gegrepen bij reclamespots gedurende nieuwsuitzendingen (49 procent), talkshows (48 procent) en sportprogramma’s (45 procent). Bij films daalt dat tot 35 procent.

Lees Verder

19:53 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.