21-10-17

Labels kunnen imago gezonde producten aantasten

Opvallende labels voor onder meer organische of eerlijke producten kunnen de consument belangrijke informatie leveren, maar houden ook een aantal belangrijke gevaren in zich. Dat is de conclusie van een rapport van wetenschappers aan de University of Delaware. Opgemerkt wordt dat de labels onder meer de consument tot verkeerde conclusies kunnen aanzetten. Dat is niet alleen nadelig of schadelijk voor de consument, maar kan volgens de onderzoekers ook het imago van gezonde producten uiteindelijke belangrijke schade toebrengen. Vooral de armere bevolkingsklasse dreigt met nadelige effecten te moeten afrekenen.

“Uiteraard kunnen labels de consument belangrijke diensten bewijzen,” benadrukt onderzoeksleider Kent Messer, professor gedragswetenschappen aan de University of Delaware en auteur van het boek ‘Labeling Food Processes: The Good, the Bad and the Ugly’. Hij wijst er daarbij op dat de labels een belangrijke hulp kunnen zijn wanneer consument bewust organische producten of fairtrade goederen willen aankopen. Er kan volgens Messer ook een sfeer van vertrouwen worden gecreëerd, waarbij de consument een groter inzicht in de markt kan opbouwen. Op die manier kunnen onder meer ook nieuwe producten of markten wordt geïntroduceerd.

“Een probleem is echter dat de labels zich op een markt begeven waarin informatie al massaal aanwezig is,” waarschuwt Messer. “Bovendien worden de meeste consumenten met een beperkt tijdsbestek geconfronteerd, waardoor het vaak moeilijk wordt om geïnformeerde keuzes te maken. Daardoor gebeuren ook gemakkelijker misverstanden en worden verkeerde interpretaties gemaakt. Door die verkeerde inschattingen van definities dreigen de consumenten producten te kopen die ze eigenlijk niet willen, terwijl ze daarbij ook nog vaak een hogere prijs moeten betalen voor hen goed dat hen niet de verwachte meerwaarde oplevert.”

Nog erger is volgens professor Messer dat de producten een positieve impact laten veronderstellen, terwijl in werkelijkheid van een schadelijke invloed sprake kan zijn. “Vaak wordt promotie gemaakt met een beperkt aantal productkilometers omdat de goederen lokaal zijn vervaardigd en dus weinig transportkosten teweegbrengen,” zegt de onderzoeker. “Dat leidt echter niet altijd een positieve balans, want die lokale productie kan mogelijk een grotere inzet van energie vragen. Consumenten die hun ecologische voetafdruk willen beperken, zouden door dergelijke labels in verwarring kunnen worden gebracht en met hun aankopen het tegenovergestelde van hun intenties kunnen bereiken.”

Lees Verder

16:07 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: label |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.