24-10-17

Groeimarkten blijven belangrijk voor bierproducenten

Opkomende markten blijven voor de bierproducenten een belangrijke groeiregio. De wereldwijde bierconsumptie blijft stijgen, waardoor ook nieuwe fusies en overnames in het vooruitzicht mogen worden gesteld. Dat blijkt uit een rapport van Rabobank. Tegelijk met die wereldwijd uitbreiding moet volgens de studie echter op korte termijn ook rekening worden gehouden met een aantal groeipijnen. Die periode moeten de brouwers volgens de onderzoekers kunnen overbruggen vooraleer hun investeringen vruchten beginnen af te werpen. Op korte termijn unnen volgens het rapport individuele groeimarkten ontgoochelingen blijken, maar op langere termijn zou een grote kans op succes blijven.

Op de opkomende markten kunnen de brouwers op korte termijn mogelijk met een relatief sterke volatiliteit worden geconfronteerd,” betoogt onderzoeker Stephen Rannekleiv, analist bij Rabobank. “Toch blijven deze regio’s aantrekkelijke markten met een interessante groei. In vele markten kan bovendien een verschuiving naar de premium-sector worden opgemerkt.” Opgemerkt wordt dat de wereldwijde bierconsumptie de eerste vier jaar van dit decennium met 60 miljard liter is toegenomen. De voorbije jaren moest op een aantal opkomende markten - waaronder China, Afrika, Rusland en Brazilië - echter een achteruitgang worden opgetekend.

In China ondervond de sector hinder van overheidsmaatregelen om de verkoop van luxegoederen te beteugelen, zodat corruptie gemakkelijker zou kunnen worden bestreden. In Rusland werden bovendien wettelijke initiatieven genomen om drankmisbruik efficiënter te kunnen tegengaan. “De bierproducenten moeten deze maatregelen laten passeren en zich openstellen om hun merkstrategieën aan te passen,” zegt Rannekleiv. Hij verwijst onder meer naar AB InBev, dat op de inkrimpende Russische biermarkt heeft ingespeeld door een fusie aan te gaan met de lokale groep Anadolu Efes. Het concern is nu onder de naam AB InBev-Efes op de Russische markt actief.

Hij voegt eraan toe dat AB InBev ook zijn alcoholvrije portfolio in Rusland gevoelig heeft opgevoerd. Ook Heineken nam in Brazilië de lokale groep Schincariol over, zodat de Nederlandse brouwer zijn aanwezigheid op de Zuid-Amerikaanse markt kon versterken. “Een aantal van die transacties zullen op korte termijn een volatiel karakter hebben, maar zullen op langere tijd winstgevend blijken,” benadrukt de analist. In het rapport wordt verder opgemerkt dat vooral in Azië de bierconsumptie een sterke groei kent. Dat betekent zowel een stimulans voor de bierimport als voor lokale ambachtelijke brouwers.

Vorig jaar zouden in Zuidoost-Azië honderdvijftig ambachtelijke brouwers actief zijn. Dat betekende een stijging met 80 procent tegenover het jaar voordien. Vooral in Thailand wordt een snelle groei opgetekend.

Leer Verder

13:03 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bier |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.