31-10-17

Amazon geniet bijna evenveel vertrouwen als de huisbankier

Amazon is op zijn Amerikaanse thuismarkt bij de consumenten het meest populaire technologiebedrijf. Dat blijkt uit een onderzoek van de nieuwssite The Verge en consulent Reticle Research bij meer dan vijftienhonderd Amerikaanse respondenten. De onderzoekers merken op dat de consument niet alleen bereid is Amazon gevoelige persoonlijke gegevens over hun interesses en aankopen te verstrekken, maar het merk bijna evenveel te vertrouwen als hun bank. Google eindigt op een tweede plaats. Uit de studie blijkt volgens de onderzoekers echter ook dat Apple bij het publiek duidelijk een deel van zijn populariteit heeft moeten inleveren.

“De consument vertrouwt erop dat Amazon de juiste beslissing zal nemen,” stippen de onderzoekers aan. “Dat heeft het merk toegelaten een aantal innovaties door te voeren die bij andere bedrijven wellicht een mislukking zouden zijn geworden.” Onder meer wordt gewezen op de introductie van Amazon Key, die een leverancier toelaat om een bestelling in de woning van een afwezige bestemmeling achter te laten. Tevens werd vastgesteld dat Amazon het technologiemerk was dat door de consument het gemakkelijkst bij vrienden en familie aanbevolen zou worden. Ook blijkt dat het verdwijnen van Amazon consumenten zwaarder zou treffen dan een teloorgang van andere technologiebedrijven.

Bovendien bleken de consumenten van mening dat Amazon ook een positievere impact heeft op de samenleving dan de andere technologiebedrijven. “Het imago van het bedrijf wordt ondersteund door een constante focus op de kwaliteit van de aangeboden producten en diensten,” stippen de onderzoekers nog aan. “Bovendien lijkt het bedrijf nooit bij controverses rond privacy betrokken te worden.” Opgemerkt wordt dat Amazon bij het publiek de voorkeur krijgt op Google omdat zijn zakelijk model niet bepaald is door de verkoop van consumentendata aan adverteerders. Minder dan 1 procent van de inkomsten van Amazon zijn afkomstig van reclame.

Opmerkelijk wordt echter ook de matige prestatie van Apple genoemd. “Het bedrijf toch wel van zijn glans verloren,” zegt The Verve. “Apple blijft in de technologiesector een bijzonder belangrijke partij, maar blijkt bij het publiek minder positieve reacties op te roepen dan in het verleden. In een aantal gevallen moeten zelfs negatieve reacties worden opgetekend. Wanneer gevraagd wordt in welke mate van de producten en diensten van een bedrijf wordt genoten, komt Apple pas op een vijfde plaats, na Amazon, Google, Facebook en Microsoft. Ook bleek dat de consument producten en diensten van Apple minder snel zou aanbevelen dan van Google en Amazon.

Lees Verder

17:06 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: technologie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.