31-10-17

Virtual reality opent nieuwe wereld voor televisie

De volgende vijf jaar denkt meer dan driekwart van de consumenten zijn videogedrag te zullen veranderen. Dat blijkt uit een rapport van het Ericsson ConsumerLab bij ongeveer twintigduizend consumenten in dertien landen. Vooral wordt vooral verwacht dat bij televisie vaker gebruik zal worden gemaakt van virtual reality. Er wordt aan toegevoegd dat die evolutie van de televisie opnieuw meer een groepsgebeuren kan maken. Onder meer bleek dat 41 procent van de gebruikers van virtual reality televisieshows en films samen met anderen bekijken. Dat gebeurt volgens 33 procent ook bij sportieve content.

De meeste gebruikers van virtual reality zeggen ook te verwachten de volgende vijf jaar hun videoconsumptie minstens te zullen handhaven op hetzelfde niveau of te zullen opvoeren. Vastgesteld kon worden dat 25 procent verwacht de volgende vijf jaar meer tijd aan video te zullen besteden, terwijl slechts 18 procent een inkrimping verwacht. Bovendien wordt opgemerkt dat 20 procent verwacht over vijf jaar niet meer op de traditionele lineaire televisieprogrammering beroep te zullen doen. Nog eens 27 procent zegt in ieder geval meer van alternatieven op het lineaire aanbod gebruik te zullen maken.

Anderzijds blijkt dat het traditionele televisiescherm bij het publiek een grote populariteit blijft genieten. Slechts 6 procent geeft te kennen niet meer op een groot televisiescherm beroep te zullen doen. “Dat betekent echter niet dat lineaire televisie de sector zal blijven domineren,” waarschuwen de onderzoekers. “Vooral jongeren geven er een voorkeur aan op zoek te gaan naar een alternatieve programmering. Gemiddeld wordt 42 procent van de kijktijd besteed aan een on-demand programmering, maar in de leeftijdsgroep tussen zestien en negentien jaar loopt dat aandeel op tot 54 procent.” Ongeveer 70 procent van de consumenten maakt gebruik van mobiele video. Dat betekent een verdubbeling op vijf jaar tijd.

Lees Verder

18:51 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.