22-12-17

Serena Williams levert ook voor marketing de beste prestaties

Tenniskampioene Serena Williams was dit jaar voor de marketing de meest interessante sportfiguur. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Nielsen. Serena Williams haalde in het rapport een score van 83 procent. Serena Williams begon het jaar met een overwinning in de Australian Open in januari, waarna ze echter aankondigde acht weken zwanger te zijn en de rest van het jaar uit de tenniscompetitie zou verdwijnen. Op de tweede plaats staat Venus Williams, de oudere zus van de lijstaanvoerder, met een score van 79 procent. De derde plaats wordt ingenomen door basketspeler LeBron James, die een eindtotaal van 76 procent liet optekenen.

Opgemerkt wordt dat sponsors vooral op zoek zijn naar bekende sportfiguren die zich als een rolmodel en trendsetter kunnen opwerpen en de kracht hebben het doelpubliek te beïnvloeden. Nielsen wijst er daarbij op dat Nielsen wereldwijd op sociale media 22,6 miljoen volgelingen hebben. Uit berekeningen van Forbes is bovendien gebleken dat geen enkele vrouwelijke atlete meer inkomen genereert dan Serena Williams. De tenniskampioene sloot dit jaar een nieuwe commerciële overeenkomst af met Intel. Eerder al werd Williams gesponsord door merken zoals Beats by Dre, Gatorade, JPMorgan Chase, Nike en Tempur-Pedic.

Met een score van 79 procent behaalde Venus Williams anderzijds drie punten meer dan vorig jaar. Dat is volgens waarnemers vooral te danken aan het comeback-seizoen dat de tennisster kon laten optekenen. Ook zij heeft meer dan 4,8 miljoen volgelingen op sociale media. Haar commerciële activiteiten omvatten onder meer een samenwerking met sponsors zoals Electronic Arts, Kraft, Ralph Lauren, Tide en Wilson. Wanneer uitsluitend naar de marketing-mogelijkheden met sociale media wordt gekeken, eindigt LeBron James echter met overtuiging op de eerste plaats. Hij kan immers op meer dan 96,9 miljoen volgelingen rekenen.

Lees Verder

10:01 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.