22-12-17

Televisie blijft meest invloedrijke reclamemedium

Televisie blijft in de Verenigde Staten het meest invloedrijke reclamemedium. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Clutch bij meer dan duizend Amerikaanse consumenten. De onderzoekers kwamen immers tot de vaststelling dat 60 procent van de ondervraagden erkent dat televisiereclame hun aankopen beïnvloeden. Op de tweede plaats volgt gedrukte reclame met een score van 45 procent, gevolgd door online media en sociale netwerken met een puntentotaal van respectievelijk 43 procent en 42 procent. Daarna volgt een grote kloof met buitenreclame (31 procent) en radio en podcasts (30 procent).

De onderzoekers kwamen verder tot de vaststelling dat televisiereclame bij het Amerikaanse publiek ook de grootste geloofwaardigheid uitstraalt. Er kon immers worden geregistreerd dat 61 procent van de respondenten te kennen gaf vertrouwen te hebben in de reclameboodschappen die op televisie worden verspreid. Ook gedrukte reclame haalt hier echter een score van 58 procent. De derde plaats wordt hier echter ingenomen door radio en podcasts met een puntentotaal van 45 procent. Daarna volgt buitenreclame met een niveau 42 procent. De ranglijst wordt afgesloten met online media (41 procent) en sociale platformen (38 procent).

De onderzoekers wijzen erop dat de Amerikaanse consument de traditionele reclamemedia nog steeds het meest vertrouwt. De lage score van sociale platformen als betrouwbaar reclamemedium hoeft volgens hen ook geen verwondering te wekken. Ander onderzoek heeft immers ook al uitgewezen dat de sector wereldwijd in het algemeen relatief weinig vertrouwen uitstraalt. Wel wordt benadrukt dat een hoger vertrouwen niet altijd ook in een grotere invloed op de aankopen uitmondt. Buitenreclame en radio blijken immers relatief weinig invloed uit te oefenen. Dat heeft volgens de onderzoekers echter mogelijk te maken met het feit dat deze media vooral gericht zijn op merkbekendheid en minder op rechtstreekse acties.

Lees Verder

11:24 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, televisie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.