25-12-17

Beïnvloeders moeten authenticiteit en expertise uitstralen

Een belangrijk deel van de consumenten laat zich bij zijn aankopen beïnvloeden door getuigenissen van andere gebruikers. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Olapic en marktonderzoeker Cite Research bij vierduizend gebruikers van sociale media uit Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten. Er kon immers worden vastgesteld dat 44 procent van de respondenten zijn aankoopbeslissingen afstemmen op de boodschappen die beïnvloeders op sociale media plaatsen. Opgemerkt wordt dat beïnvloeders niet alleen het engagement tegenover merken kunnen stimuleren, maar ook rechtstreeks de verkoop kunnen ondersteunen.

“Vele luxemerken werken samen met beïnvloeders, maar het blijkt niet altijd gemakkelijk om partnerships met deze persoonlijkheden ook in concrete commerciële resultaten om te zetten,” benadrukt Pau Sabria, oprichter van Olapic. “Er kan echter worden vastgesteld dat 31 procent van de consumenten erkent een product of een dienst te hebben gekocht nadat een boodschap van een beïnvloeder terzake op sociale media kon worden geraadpleegd. Beïnvloeders kunnen een belangrijke invloed hebben op aankopen. Authenticiteit en persoonlijkheid vormen daarbij vaak een cruciale basis voor hun overtuigingskracht.”

“De impact op de consument wordt belangrijkers wanneer beïnvloeders vanuit hun eigen expertise, stijl en creativiteit over het product kunnen getuigen,” zegt Pau Sabria. “Daarbij moet ook worden vastgesteld dat consumenten over beïnvloeders uiteenlopende definities hanteren. Voor ongeveer de helft van de respondenten moet een beïnvloeder minstens tienduizend volgelingen hebben. Daarentegen zegt ongeveer 40 procent dat de beïnvloeder een persoon is die door de bedrijven is aangeworven om met promoties te helpen. Slechts 21 procent van de ondervraagden zeggen dat de beïnvloeder een beroemdheid is.”

Er wordt nog opgemerkt dat vooral jonge consumenten de neiging hebben om beïnvloeders te volgen. Boven de leeftijdsgrens van vijfenveertig jaar zegt de meerderheid geen enkele beïnvloeder te volgen. Ook de motivaties om een beïnvloeder te volgen kunnen grote variaties vertonen. In de sector van de cosmetica wordt bijzonder veel belang gehecht aan het beeldmateriaal dat de beïnvloeder in de sociale mediaboodschappen publiceert. Anderzijds kan worden opgemerkt dat voor 43 procent van de respondenten authenticiteit van cruciaal belang is, terwijl 39 procent ook expertise vereist. Mannen blijken volgens het onderzoek meer nadruk te leggen op expertise dan vrouwen.

Lees Verder

13:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.