05-01-18

Formule Eén maakt sterke opgang in sociale media

De Formule Eén heeft in de audiovisuele media het voorbije jaar een sterke groei laten optekenen. Wanneer gekeken wordt naar de twintig grootste televisiemarkten ter wereld, werd het voorbije jaar een publiek bereikt dan 1,4 miljard kijkers. Dat betekende een stijging met 6,2 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers die Formula One, de rechtenhouder op de competitie, heeft gepubliceerd. Aangegeven wordt echter dat Formule Eén op sociale mediaplatformen het voorbije jaar het snelst groeiende sportmerk is gebleken. Op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube werden in totaal 11,9 miljoen volgelingen geteld. Dat vertegenwoordigde een stijging met 54,9 procent tegenover het jaar voordien.

Uit het rapport blijkt dat op Facebook in totaal meer dan 390 miljoen minuten video werden bekeken. Dat betekende een stijging met 1.600 procent tegenover het jaar voordien. Dat is volgens de onderzoekers vooral te danken aan verslaggeving over de kwalificaties en hoogtepunten uit de wedstrijden. Voor die content bleek vooral in het Verre Oosten een grote belangstelling. Ook op Twitter werden 64 miljoen videofragmenten bekeken. Dat vertegenwoordigde een toename met 165 procent. Bij Instagram was er sprake van een stijging met 93 procent tot 3,8 miljoen gebruikers. Op de officiële online platformen van Formula One werd gewag gemaakt van een toename met 7,5 procent tot 124 miljoen gebruikers.

Opgemerkt wordt dat de meest populaire wedstrijden werden opgetekend in China en Singapore, waar een groei met respectievelijke 35,6 procent en 26,7 procent kon worden gemeld. Ook in de Verenigde Staten kon een stijging met 19,8 procent worden opgetekend. Sean Bratches, directeur commerciële operaties bij Formula One, stelde bijzonder tevreden te zijn over de groei die de sport op audiovisueel gebied heeft laten optekenen. Waarnemers merken echter op dat de sport op gebied van sociale media een belangrijke achterstand moesten ophalen. Voormalig topman Bernie Ecclestone, die begin vorig seizoen werd opzij geschoven, zou weinig interesse voor het platform hebben getoond.

Liberty Media, sindsdien eigenaar van Formula One, zou echter een andere strategie hanteren.

Lees Verder

17:50 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: formule eén |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.