05-01-18

Sociale media een uitstekende mentale barometer

Sociale media kunnen een uitstekend instrument zijn om wijzigingen in de gemoedsgesteltenis op te tekenen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Bristol, gebaseerd op meer dan achthonderd miljoen anonieme boodschappen op het platform van Twitter, geregistreerd over meer dan drieëndertigduizend tijdsopnames over een periode van vier jaar. Daarbij kon volgens de onderzoekers worden vastgesteld dat sociale media onder meer in staat zijn om negatieve en positieve gemoedswijzigingen in de loop van de dag, weekdagen en weekends en tussen de verschillende seizoenen te meten.

“Onder meer kon worden vastgesteld dat boosheid zijn laagste niveau liet optekenen in de ochtend,” getuigt onderzoeksleider Fabon Dzogang, docent machine learning aan de University of Bristol. “In de loop van de dag kon echter een graduele toename worden opgetekend tot een piek werd bereikt in de avond en de vroege uren van de ochtend. Ook droefheid toonde zijn laagste punt om zes uur in de ochtend, maar bleek amper twee uur later al zijn piek te hebben bereikt. Tegelijkertijd diende eveneens om acht uur in de ochtend een piek in de vermoeidheid worden opgemerkt, maar daarna bleek een scherpe daling te kunnen worden genoteerd.”

“Bij positieve gemoedsinstellingen kon in de loop van de voormiddag een snelle groei worden gemeld,” zegt professor Dzogang nog. “Een piek werd opgetekend tussen acht uur en tien uur in de voormiddag en nog eens tussen acht uur in de avond en middernacht. Bovendien kon worden vastgesteld dat boosheid en vermoeidheid de minste invloed ondervonden van de veranderende seizoenen. Positieve gevoelens en droefheid bleken bijzonder gevoelig voor veranderende omstandigheden.” De studie toont volgens de onderzoekers aan dat sociale media uitstekende instrumenten kunnen zijn om emoties en hun interacties met het circadiaanse ritme te begrijpen.

Lees Verder

16:35 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.