06-01-18

Inschatting mediagebruik vaak heel verschillend van realiteit

Het reële mediagebruik kan gevoelig verschillen van intuïtieve inschattingen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent eMarketer. Daarbij blijkt volgens de onderzoekers dat in de Verenigde Staten nog steeds meer gebruik gemaakt wordt van de traditionele analoge radio dan van sociale media. Ook bij televisie kan volgens de onderzoekers vastgesteld dat de analoge sector nog altijd een grotere populariteit dan digitale video. Er wordt dan ook benadrukt dat het mediagebruik van de consumenten veel langzamer van karakter verandert dan algemeen wordt verondersteld of voorgesteld. De aangekondigde dood van een aantal apparaten lijkt eveneens overdreven of minstens voorbarig.

“Terwijl iedereen de mond vol heeft over sociale media, wordt amper nog gepraat over analoge radio,” benadrukt eMarketer. “Nochtans moet worden vastgesteld dat analoge radio door de gemiddelde consument in de Verenigde Staten nog gemiddeld één uur en zesentwintig minuten wordt beluisterd. Sociale media komt daarentegen slechts aan veertig minuten op mobiele apparaten en nog eens elf minuten op desktop of laptop.” Verder wordt aangegeven dat het mediagebruik slechts een geleidelijke evolutie ondergaat. Weliswaar kon bij de introductie van de smartphone begin dit decennium een snelle verschuiving worden opgemerkt, maar sindsdien is de markt volgens het rapport opnieuw veel rustiger geworden.

“Tot het einde van dit decennium zal het smartphone-gebruik volgens verwachtingen minder dan één procentpunt per jaar toenemen,” zegt eMarketer. “Er kan dan ook gewag gemaakt worden van een kalmte op de markt, tot een nieuwe doorbraak zal worden geïntroduceerd. Er kan dan ook worden opgemerkt dat ook dit jaar geen enkel medium met een dubbelcijferige evolutie rekening zal moeten houden. Mobiele video komt met een verwachte groei van 8,7 procent nog het meest in de buurt van die dubbelcijferige groei. Digitale media zullen dit jaar in totaal wellicht een groei van 3,5 procent niet overschrijden. Bovendien kan worden opgetekend dat tablets nog helemaal niet zijn opgegeven, maar nog steeds grote populariteit kennen.”

“Ondanks alle aandacht voor platformen zoals Netflix of YouTube, blijkt tevens dat analoge televisie dagelijks nog meer dan twee uur langer actief is dan digitale video,” stippen de onderzoekers nog. “Weliswaar wint digitale video aan belang, maar het zal nog geruime tijd duren vooraleer de kloof is gedicht. Het voorbije jaar werd gemiddeld drie uur en achtenvijftig minuten per dag aan televisie besteed. Het gebruik van digitale video blijft beperkt tot één uur en zeventien minuten.”

Lees Verder

14:36 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.