07-01-18

Sociaal kijkgedrag kan inzicht helpen versterken

Een activiteit op sociale media kan de kennis versterken. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers van het Political Communication Institute (PCI) aan de University of Missouri naar het gebruik van Twitter tijdens televisiedebatten in de aanloop naar de jongste presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. Kijkers die rond het gebeuren op televisie een activiteit op het sociale medium ontplooiden, bleken volgens de onderzoekers ook een grotere kennis terzake op te bouwen. Er wordt aan toegevoegd dat dit sociale kijkgedrag het publiek bovendien helpt om het geloof in hun voorkeur-kandidaten verder te versterken.

“Respondenten die tijdens politieke televisiedebatten frequent op Twitter actief waren, bleken op tests over politieke kennis later hogere scores te halen,” getuigt onderzoeksleider Mitchell McKinney, professor communicatie aan de University of Missouri. “Daarbij kunnen echter enkele opmerkelijke verschillen worden opgetekend. Respondenten die zich in hun activiteit op Twitter vooral hadden toegespitst op de behandelde onderwerpen bleken een een grotere kennis te hebben verzameld dan collega’s die zich hoofdzakelijk hun aandacht hadden gericht op de figuur van de verschillende kandidaten.”

“In ieder geval moet worden vastgesteld dat tweeting en sociaal kijkgedrag kunnen bijdragen om een grotere kennis over de behandelde onderwerpen te vergaren,” zeggen de onderzoekers. “Bovendien bleek dat bij het tweeten in het algemeen een grotere aandacht wordt besteed aan het onderwerp dan aan de kandidaten. Daardoor kan ook worden gesteld dat de politieke dialoog meer kan worden dan de traditionele aanvallen op de kandidaten van de tegenpartij en de partijgebonden kritieken die vaak in de sociale media moeten worden gevonden. Bovendien bleek tweeting rond een problematiek ook te leiden tot een groter zelfvertrouwen in de persoonlijke politieke kennis.”

Lees Verder

11:12 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.