08-01-18

Budgetbeperking is voor consument geen eenvoudige opdracht

Budgetherinneringen zijn niet altijd een gelukkig initiatief. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Wyoming. De studie bracht immers aan het licht dat dergelijke herinneringen vaak het tegenovergestelde effect hebben. Consumenten die de grenzen van hun budgetten al hebben bereikt, zullen volgens de onderzoekers door de boodschap vaak worden aangezet nog extra aankopen te doen. Klanten die daarentegen zeer spaarzaam zijn gebleken, zouden in veel gevallen worden gestimuleerd om hun bestedingspatroon nog verder terug te schroeven. Er werd ook vastgesteld dat veel consumenten de reële omvang van hun bestedingen niet kunnen aangeven.

“Er kunnen op het gebied van bestedingen verschillende types consumenten worden onderscheiden,” aldus onderzoeksleider Chian Jones Ritten, professor toegepaste economie aan de University of Wyoming. “In eerste instantie is er de klant die perfect volgens zijn beschikbare bestedingskracht leeft. Daarnaast is er echter een groep die moet toegeven meestal de grenzen van zijn bestedingsmogelijkheden te overschrijden. Tenslotte is er ook nog de categorie die naar eigen inzicht eigenlijk te zuinig met zijn beschikbare middelen omgaat. Op al die verschillende consumenten kunnen budget-waarschuwingen ook een andere invloed hebben.”

“Verwacht kon worden dat een waarschuwing in de groep met budgetoverschrijdingen tot de nodige terughoudendheid zou leiden,” aldus professor Ritten. “In werkelijkheid bleken de waarschuwingen weinig impact te hebben. Spaarzame consumenten werden zelfs nog terughoudender in hun uitgaven. Budgetprogramma’s zijn dan ook mogelijk geen goede keuze om consumenten te helpen. Dergelijke initiatieven zijn vooral nuttig voor consumenten die zichzelf op budgetoverschrijdingen betrappen. Maar hun gedrag blijkt door de waarschuwingen niet bijgestuurd te kunnen worden.” Er werd ook vastgesteld dat de meeste consumenten niet in de mogelijkheid zijn om de reële kosten van een aankoop weer te geven.

“Hier is misschien sprake van een strategische onwetendheid,” zeggen de onderzoekers nog. “De meeste consumenten willen binnen de grenzen van hun budget blijven. Daarom wordt vaak de reële kostprijs van een gegeerd product vergeten of verkeerd weergeven, zodat een conflict met het eigen geweten kan worden vermeden.”

Lees Verder

16:41 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: consumptie |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.