09-01-18

Champagne profiteert van veranderend gedrag luxeconsument

Voor de champagne-verkoop blijft West-Europa ook de volgende jaren veruit de belangrijkste markt. Dat blijkt uit een rapport van consulent Euromonitor. Opgemerkt wordt dat de Franse thuismarkt over drie jaar 49 procent van de totale verkoop voor de zijn rekening zal nemen, gevolgd door Groot-Brittannië met 10 procent. West-Europa zal in totaal op dat ogenblik ongeveer 75 procent van de volledige champagne-productie afnemen. In volumes zal Frankrijk een consumptie van 102,2 miljoen liter vertegenwoordigen, gevolgd door Groot-Brittannië met 22,6 miljoen liter en de Verenigde Staten met 20,2 miljoen liter.

Hoewel de jongste tijd vooral op het succes van de Italiaanse prosecco wordt gewezen, voorspelt Euromonitor dat de verkoop van champagne dit jaar een groei met 7 procent zal laten optekenen. Daarbij wordt gewezen op een grote interesse die in de Verenigde Staten in de Franse schuimwijn kan worden opgetekend. Er kan volgens het rapport dan ook gewag gemaakt worden van een heropleving, nadat de voorbije vier jaar groeipercentage tussen 1 procent en 2 procent moesten worden gemeld.  Daarbij wordt opgemerkt dat de verkoop van champagne ook een sterkere groei laat optekenen dan de meeste andere luxesectoren.

Het fenomeen moet volgens de onderzoekers onder meer worden toegeschreven aan een duidelijke evolutie op de luxemarkt, waar ervaringen steeds meer de plaats van bezit lijken in te nemen. De traditionele aankopen zoals uurwerken, juwelen en leder moeten daarbij steeds meer plaats maken voor belevingen zoals toerisme en gastronomie. Daarvan kunnen volgens Spiros Malandrakis, analist drankenmarkt bij Euromonitor, ook producten zoals wijnen en andere alcoholische dranken genieten. Daarbij kan volgens hem ook een hernieuwde belangstelling worden opgetekend voor oude, bijna vergeten rituelen zoals de sabrage.

"Prestige en exclusiviteit blijven een belangrijke pijler van de champagne-markt," erkent Malandrakis. "Dat moet echter worden gekoppeld aan een zekere speelsheid, experimentering en innovatie om de verdere groei van de sector te garanderen." Daarbij zal het volgens de analist ook noodzakelijk blijken om naast de gevestigd markten ook nieuwe afzetregio's te vinden.

Lees Verder

14:38 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: champagne |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.