09-01-18

Chinese consument ziet reclame als statussymbool

Chinese consumenten stellen zich in het algemeen toleranter op tegenover online reclame dan gebruikers in de rest van de wereld. Gerichte reclame wordt door de Chinese consument zelfs als een bevestiging van zijn hogere status bestempeld. Dat geldt zeker voor luxeproducten. Dat heeft Darren Jacobs, hoofd digitale media bij het online marketingplatform iClick Interactive Asia, gemeld. Jacobs zegt te hebben kunnen vaststellen dat Chinese consumenten ervan houden om gerichte reclame te ontvangen. Die commerciële boodschappen zouden immers hun status als klant van hoog niveau bevestigen.

“Onder meer de Duitse autobouwer BMW moest ervaren dat de Chinese consument ontgoocheld reageert wanneer hij niet door luxereclame wordt geviseerd,” betoogt Darren Jacobs. “De adverteerder moest vaststellen dat heel wat Chinese consumenten op platformen zoals Tencent en WeChat hun beklag maakten dat ze de nieuwe reclame van BMW niet hadden ontvangen. Daarbij bleken velen zich af te vragen of ze niet tot de geschikte caste behoorden om als geadresseerde in aanmerking te komen. Heel wat consumenten erkenden teleurgesteld en bedroefd te zijn dat ze door het luxemerk over het hoofd waren gezien.”

Het fenomeen maakt volgens Jacobs duidelijk dat de huidige generatie Chinese consumenten reclame niet alleen tolereert, maar ook nadrukkelijk wenst. “Bovendien kan worden gesteld dat de Chinese consument graag door de luxemerken als een potentiële klant wordt bestempeld,” merkt hij op. Jacobs wijst er daarbij op dat de helft van alle Chinese millennials de gewoonte heeft om minstens vier keer per uur zijn mobiele telefoon te raadplegen. Daarbij blijkt ook online video bijzonder populair te zijn. Dat geldt vooral voor pendelaars die zich tijdens de ochtend naar het werk begeven. Deze groep is voor mobiele marketeers dan ook een bijzonder interessant doelpubliek.

Lees Verder

13:23 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.