09-01-18

Gebrekkige rekrutering beschadigt ook de merknaam

Een negatieve vacature-ervaring kan ook gevolgen hebben voor de consumententrouw. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Futurestep bij meer dan vierhonderd werkzoekenden. De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat slechts 19 procent van de ondervraagden na een negatieve vacature-ervaring nog langer klant van het bedrijf zou willen blijven. Bovendien moest worden vastgesteld dat 48 procent familie en vrienden zou aanraden het merk te negeren indien ze zich tijdens het rekruterings-proces onheus behandeld zouden hebben gevoeld. Tevens bleek dat 25 procent zijn slechte ervaringen mogelijk op sociale media bekend zou maken.

“Het is duidelijk dat een slechte rekrutering het bedrijf en zijn merk belangrijke schade kunnen toebrengen,” stippen de onderzoekers aan. “Niet alleen riskeren bedrijven sterke kandidaten van zich te aliëneren, maar dreigen ook trouwe klanten te verliezen. Dat kan belangrijke consequenties hebben, waarbij zowel tijd als geld van het rekruteringsproces verloren gaat, maar ook rekening moet worden gehouden met de kost van het verlies van consumenten. Bedrijven moeten er dan ook voor zorgen dat een efficiënt, informatief en vriendelijk aanwervingsbeleid wordt geboden. Kandidaat-werknemers moeten met respect worden behandeld om te garanderen dat een positief beeld over het bedrijf gegarandeerd blijft.”

De onderzoekers stelden vast dat 37 procent van de werkzoekenden zich vooral begint te ergeren wanneer van de rekruteerder na de sollicitatie niets meer wordt gehoord. Ook verwijst 34 procent naar een brutale behandeling tijdens een interview. “Rekruteerders hebben geen enkel excuus om op sollicitaties geen antwoord te reactie te geven, zelfs al gebeurt de communicatie elektronisch. Er zijn heel wat technologische middelen beschikbaar die het traditionele rekruterings-proces automatiseren, zodat meer ruimte kan worden vrijgemaakt om aan de kandidaat op een kwalitatieve manier sterker aandacht te besteden.

Lees Verder

16:39 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: rekrutering |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.