10-01-18

Smart speakers verheugen zich in sterk groeiperiode

Dit jaar zullen wereldwijd 56,3 miljoen smart speakers worden verkocht. Dat blijkt uit een rapport van analist Canalys. Gewag wordt gemaakt van een cruciale doorbraak. Het is de eerste keer dat een verkoop van meer dan vijftig miljoen exemplaren kan worden gerealiseerd. Vorig jaar bleef de afzet van smart speakers wereldwijd nog onder de grens van de vijfendertig miljoen eenheden. Opgemerkt wordt dat de markt nog altijd zal worden gedomineerd door Amazon Echo en Google Home, maar er wordt een toenemende concurrentie voorspeld. Een steeds groter aantal verkopers meldt zich volgens Canalys immers op de markt.

Ook dit jaar blijven de Verenigde Staten de belangrijkste markt voor smart speakers. Er wordt op de Amerikaanse markt een verkoop van 38,4 miljoen exemplaren voorspeld. China volgt op de tweede plaats met 4,4 miljoen eenheden. Lucio Chen, analist bij Canalys, wijst erop dat de smart speakers een beduidend snellere verkoop laten optekenen dan andere nieuwe consumententechnologie, zoals virtual reality, augmented reality en zelfs wearables. Er wordt nog opgemerkt dat vorig jaar vooral de verkoop van hardware centraal stond, maar volgens Canalys mag worden verwacht dat de markt zich dit jaar sterk zal verbreden.

Er wordt nog aangevoerd dat vooral in China potentiële concurrentie van Amazon en Google belangrijke kansen kunnen krijgen. De diensten van beide Amerikaanse bedrijven worden in China immers aan belangrijke restricties onderworpen. Daardoor werd een grotere ruimte gecreëerd voor lokale partijen zoals Alibaba, JD.com en Xiaomi, die inmiddels al een aantal exemplaren hebben gelanceerd.” Verwacht wordt dat de markt dit jaar op een sterke groei zal kunnen rekenen. Daarbij wordt opgemerkt dat diverse aanbieders van hardware en software en andere toepassingen zich op de markt manifesteren dat ook bij het publiek het bewustzijn over de mogelijkheden van de sector sterk toeneemt.

Lees Verder

17:03 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: smart speakers |  Facebook |

Landelijke treinstations moeten Indiase ecommerce verder uitbouwen

In India wil de nationale spoorwegmaatschappij Indian Railways in 8.500 stations gratis wifi-diensten aanbieden. Die beslissing kan volgens waarnemers een grote impact hebben op de nationale ecommerce. Het initiatief zal volgens hen immers ook ook de landelijke Indiase regio’s in contact brengen met de online handel. Het netwerk zou tegen maart volgend jaar volledig operationeel moeten zijn. De operatie vormt een onderdeel van een project dat het Amerikaanse internetbedrijf Google meer dan een jaar geleden heeft opgestart met Railtel. Het initiatief kadert in de plannen van de Indiase regering om het land te digitaliseren.

Toen werd bekend gemaakt dat de glasvezel-kabels van Railtel langsheen de Indiase spoorwegen door Google zou worden gebruikt als basis om in de grote treinstations van het land een gratis en snelle wifi-toegang te bieden aan de reizigers. RailTel beschikt over een kabelnetwerk van 45.000 kilometer, waarmee meer dan 4.500 steden en dorpen worden verbonden. Op dit ogenblik biedt het Indiase ministerie van spoorvervoer op 216 stations een wifi-service aan. Daarmee worden op dit ogenblik al ongeveer zeven miljoen treinreizigers bereikt. Nog eens zeshonderd stations zouden tegen maart dit jaar met wifi worden uitgerust. In de lente volgend jaar moeten alle stations op wifi zijn aangesloten.

“Internet heeft een cruciale plaats verworven in de dagelijkse handel en economie,” motiveert een woordvoerder van het ministerie van spoorwegen het initiatief. India probeert de implementering van de digitale maatschappij te stimuleren. Bedoeling is in eerste instantie de administratie te digitaliseren, maar de komst van wifi-spots naar landelijke treinstations zal volgens analisten een belangrijke stimulans voor de ecommerce van het land kunnen worden. Onder meer wordt opgemerkt dat Indiase landelijke consumenten in de stations voortaan online goederen kunnen bestellen en ontvangen. Caesar Sengupta, vice-president van het project Next Billions Users van Google, verwacht veel van de verdere uitbouw.

“Openbare wifi-hotspots zijn het internetcafé van de mobiele generatie,” aldus Sengupta. “De consument kan er dagelijks terecht voor kwalitatief internet om video’s en applicaties te downloaden.” Gebruikers van de hotspots krijgen dertig minuten gratis toegang tot een snel draadloos internet. Na die periode vertraagt de online snelheid en worden advertenties getoond, tenzij de consument bereid is te betalen voor een premium toegang.

Lees Verder

16:30 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ecommerce |  Facebook |

Duits paspoort blijft sterkste van de hele wereld

Duitsland beschikt ook dit jaar het krachtigste paspoort van de hele wereld. Daarmee voert het land al voor het vijfde jaar op rij de internationale rangschikking aan. Dat blijkt uit een rapport van consulent Henley & Partners. Opgemerkt wordt dat burgers met een Duits paspoort zonder de nood aan een visum naar 177 andere landen kunnen reizen. Op de tweede plaats volgt Singapore, waar een visumvrije toegang tot 176 andere landen wordt geboden. De derde plaats wordt gedeeld door Denemarken, Finland, Frankrijk, Italië, Japan, Noorwegen, Zweden en Groot-Brittannië, waar zonder visum toegang tot 175 landen wordt geboden.

Een Belgische paspoort biedt toegang tot 174 landen. Het land deelt daarmee de vierde plaats met Oostenrijk, Luxemburg, Nederland, Zwitserland en Spanje. Een duidelijke vooruitgang werd het voorbije jaar opgetekend in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, China en Rusland. Een Amerikaanse paspoort biedt nu toegang tot 173 landen. Rusland is op een 48ste positie terug te vinden. Dat betekende een stijging met drie plaatsen tegenover vorig jaar. China liet een stijging met tien posities optekenen en staat nu op een 75ste plaats. Helemaal achteraan staan Pakistan, Syrië, Irak en Afghanistan. Een paspoort van die landen biedt zonder visum slechts toegang tot maximaal dertig andere naties.

“De nood aan visumvrij reizen wordt steeds groter,” benadrukt Christian Kälin, voorzitter van Henley & Partners. “Het individu wil steeds meer ontsnappen aan de fysieke begrenzingen die door zijn land van origine worden opgelegd. Men zoekt grensoverschrijdende toegang tot de wereldwijde economische en financiële markten, een internationale arbeidsomgeving en betere levensomstandigheden.” De grootste vorderingen werden het voorbije jaar gerealiseerd in Georgië en Oekraïne. Door een akkoord met de Europese Unie konden die landen hun visumvrij bereik met respectievelijk dertig en tweeëndertig nieuwe landen uitbreiden.

Lees Verder

16:04 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: paspoort, visum |  Facebook |

Financiële kopzorgen belangrijke stressfactor op werkvloer

Financiële kopzorgen kunnen op de werkvloer een grote stressfactor zijn. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Willis Towers Watson bij meer dan dertigduizend werknemers in Groot-Brittannië. De onderzoekers stelden daarbij vast dat 80 procent van de werknemers met geldproblemen gewag maakt van een verhoogd stressniveau. Daarbij geeft een groep van 36 procent aan een bovengemiddelde mentale spanning te ervaren, maar bij 44 procent is er sprake van een hoog stressniveau. Bovendien erkende 41 procent van de werknemers met geldproblemen ook fysiek in een minder goede gezondheid te verkeren.

Bij de werknemers zonder financiële beslommeringen bleek daarentegen slechts 27 procent van een verhoogd stressniveau te lijden, terwijl amper 17 procent over fysieke gezondheidsproblemen bleek te klagen. De onderzoekers zeggen wel te hebben kunnen vaststellen dat ook bij de werkgevers het besef groeit dat financiële problemen een negatieve impact kunnen hebben op de gezondheid van de werknemer, waardoor ook de optimale productiviteit van de onderneming wordt bedreigd. Opgemerkt wordt dat 69 procent van de werkgevers erkent dat ze een actievere rol zouden moeten opnemen om werknemers te helpen in het beheer van de persoonlijke financiën.

Bovendien kon worden vastgesteld dat 54 procent van de Britse werkgevers plannen koestert om in de loop van de volgende drie jaar een programma voor financieel welzijn te implementeren. “Werkgevers beseffen steeds meer het verband tussen financiële beslommeringen en problemen zoals stress, werkverlet en een gebrek aan engagement,” benadrukt Richard Sweetman, hoofdanalist bij Willis Towers Watson. “Werknemers zijn op zoek naar hulp om hun problemen te kunnen aanpakken, maar er blijkt bij de werkgevers ook een groeiende bereidheid om vakkundige ondersteuning aan te bieden.”

Lees Verder

15:48 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: stress |  Facebook |

Groei Amerikaans internet heeft vooral mobiel karakter

In de Verenigde Staten heeft inmiddels 84 procent van de gezinnen thuis toegang tot het internet. Dat betekent een stijging met 10 procentpunt over een decennium. Dat blijkt uit een enquête van de Leichtman Research Group (LRG) bij meer dan twaalfhonderd Amerikaanse gezinnen. Benadrukt wordt dat het Amerikaanse internet-gebruik de voorbije vijf jaar slechts 1 procentpunt is gestegen, waardoor de technologie stilaan zijn plafond lijkt te naderen. Opvallend is echter vooral dat de aard van de online trafieken een duidelijke wijziging heeft gekend. Daarbij wordt opgemerkt dat de reële groei van het internet zich vooral in de mobiele sector bevindt.

Opgemerkt wordt dat breedband inmiddels 98 procent van alle particuliere online verbindingen omvat. Daardoor kan worden gemeld dat 82 procent van alle Amerikaanse gezinnen op dit ogenblik toegang heeft tot breedband. Zes jaar geleden werd nog een niveau van 76 procent gemeld. Eerder had Leichtman al gemeld dat breedband in de Verenigde Staten inmiddels groter is geworden dan betaaltelevisie. Die mijlpaal werd tijdens het tweede kwartaal van vorig jaar geregistreerd. Naast breedband valt volgens de onderzoekers vooral op dat de smartphone steeds vaker wordt gebruikt als toegang tot het internet. Ongeveer 75 procent van de Amerikaanse gezinnen zou over mobiel breedband beschikken.

Zes jaar geleden had slechts 44 procent van de Amerikaanse huishoudens toegang tot mobiel internet. Ongeveer twee derde van de gezinnen hebben op dit ogenblik zowel een vaste internetlijn als een mobiele toegang. Nog slechts 16 procent heeft alleen een vaste lijn en kan geen beroep doen doen op mobiel internet. Daarentegen beschikt 7 procent uitsluitend over een mobiele internettoegang. Nog blijkt dat de breedband-penetratie bij gezinnen met een jaarinkomen van meer dan 50.000 dollar oploopt tot 91 procent. Onder die inkomensgrens loopt de toegang tot de technologie terug tot 72 procent.

Terwijl de voorbije vijf jaar het Amerikaanse internet een groei met 6 procentpunt, werd het halve decennium daarvoor door een toename 23 procentpunt gekenmerkt. Er wordt dan ook van een duidelijke saturatie gewag gemaakt.

Lees Verder

15:19 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet |  Facebook |

Ook fysieke winkelvloer ervaart impact online besprekingen

Online besprekingen worden voor de verkoop steeds belangrijker. Dat geldt ook op de fysieke winkelvloer. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Bazaarvoice. De onderzoekers stelden immers vast dat 56 procent van de online shoppers voor de beslissing over een aankoop besprekingen van andere klanten lezen. Maar ook op de fysieke winkelvloer zegt 45 procent van de klanten vooraf online besprekingen te hebben geraadpleegd. De resultaten van de studie maken volgens Bazaarvoice duidelijk dat zowel digitale als fysieke verkopers inspanningen moeten doen om in online besprekingen te investeren.

Uit het onderzoek bleek onder meer dat bij de aankoop van elektronica 41 procent van de klanten erkent vooraf online besprekingen geraadpleegd te hebben. Bij de aankoop van speelgoed en games loopt dat aandeel echter al op tot 53 procent. In de sector van cosmetica en fitness geeft 58 procent toe van online besprekingen gebruik gemaakt te hebben. Bij de aankoop van huishoudelijke apparatuur wordt een aandeel van 59 procent geregistreerd. “Wie de winkelvloer betreedt zal bijna steeds getuige zijn van een andere consument die op zijn smartphone actief is en mogelijk met vrienden of familie over een aankoop overlegt, sociale media raadpleegt, prijzen vergelijkt of prijzen vergelijkt,” aldus Bazaarvoice.

“Het is voor merken en retailers aangewezen om aan het fenomeen de nodige aandacht te besteden,” zeggen de onderzoekers nog. Er wordt op gewezen dat de combinatie van online besprekingen met fysieke aankopen op één jaar tijd met 15 procent is gestegen. Er wordt nog opgemerkt dat de kunstsector bijzonder gevoelig blijkt voor online besprekingen. Voor elke dollar online inkomsten die in de sector onder invloed van besprekingen wordt gerealiseerd, kan immers nog eens een offline bedrag van 6,07 dollar worden geplaatst. Bij videogames staat elke online dollar tegenover 5,19 dollar fysieke aankopen. Bij speelgoed en games is er sprake van één dollar online tegenover 5,14 dollar offline.

Lees Verder

14:52 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: besprekingen |  Facebook |

Meerderheid autochauffeurs positief tegenover zelfrijdende auto

Meer dan de helft van de autobestuurders is bereid om over te stappen op zelfrijdende wagens. Dat blijkt uit een onderzoek van Harris Interactive en Accenture bij meer dan twintigduizend autobestuurders in negentien verschillende landen. Vastgesteld werd dat 54 procent van de respondenten bereid bleek om in de toekomst als een passagier in een autonome auto mee te rijden. Vooral mannelijke vijfenvijftigplussers uit de hogere inkomenscategorieën zouden weinig problemen hebben om zich in de toekomst door een zelfrijdende wagen te laten voeren. Eén op drie consumenten zien ook technologiebedrijven als de beste leverancier van autonome voertuigen.

“De interesse in zelfrijdende wagens wordt mee door de leeftijd bepaald,” stippen de onderzoekers aan. “In de leeftijdsgroep tussen veertien en zeventien jaar zou 71 procent bereid zijn om met een autonome wagen als passagier mee te rijden. Ook in de categorie tussen achttien en vierendertig jaar blijkt nog altijd 61 procent geen enkel probleem te hebben om het stuur uit handen te geven en zich volledig door technologie te laten vervoeren. Tussen vijfendertig en vierenvijftig jaar bleek dat cijfer echter al te zijn gedaald tot 53 procent. Bij de vijfenvijftigplussers is nog amper 37 procent bereid om op zelfrijdende wagens beroep te doen.”

Tegelijkertijd blijkt volgens de onderzoekers ook een invloed van het inkomen. Daarbij wordt aangevoerd dat bij de hogere inkomens 62 procent van de respondenten zich tegenover de introductie van de zelfrijdende auto positief opstelt. In de middencategorieën valt dat aandeel echter al terug tot 54 procent. Bij de lagere inkomensgroepen zou nog slechts 47 procent zich met een autonome wagen willen laten vervoeren. Autoconsulent Edmunds geeft aan dat de autonome besturing één van de elementen is van een brede waaier aan technologische innovaties die de volgende jaren in de autosector zullen kunnen worden opgemerkt.

Een aantal van die toepassingen zullen volgens Edmunds nog vele jaren op zich laten wachten, maar andere innovaties zouden al op korte termijn mogen worden verwacht.

Lees Verder

14:13 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: auto |  Facebook |