11-01-18

Reclame Super Bowl blijft maanden hangen

Reclame tijdens een evenement van wereldniveau, zoals de Super Bowl in het American football, blijft bijzonder lang nawerken. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Stanford University in de Verenigde Staten en de Humboldt Universität in Duitsland naar de impact van de reclame rond de Super Bowl op de verkoop van bier en frisdranken. Er kan volgens de onderzoekers worden vastgesteld dat de adverteerders onder invloed van de Super Bowl ook tijdens andere sportevementen in de loop van de rest van het jaar op een hogere verkoop kunnen rekenen. NBC Universal verwacht bij de Super Bowl dit jaar 350 miljoen dollar inkomsten uit televisiereclame te kunnen verzamelen.

“Televisiereclame tijdens de Super Bowl kan aan een adverteerder voor een spot van dertig seconden een rekening van meer dan 4 miljoen dollar opleveren,” stippen de onderzoekers aan. “Een aantal adverteerders zal zich dan ook afvragen of die uitgave budgettair verantwoord en de verhoopte resultaten zal opleveren. Er kon echter worden vastgesteld dat Budweiser, een traditioneel adverteerder van de Super Bowl, ook tijdens wedstrijden van onder meer de National Collegiate Athletic Association (NCAA), de National Basketball Association (NBA) of de Major League Baseball (MLB) op hogere verkopen kon rekenen.”

De onderzoekers stelden ook vast dat de opbrengsten veel omvangrijker zijn wanneer het merk in zijn marktcategorie de enige adverteerder is. “Het kan voor de merken dan ook mogelijk interessant zijn om binnen hun productcategorieën een exclusief reclamerecht op te eisen,” wordt er opgemerkt. “Voor de rechteneigenaars lijkt het tegelijkertijd ook zinvol om voor die exclusiviteit een meerprijs te vragen.” De wetenschappers benadrukken wel dat nog verder onderzoek nodig is om de impact in andere categorieën te kunnen vaststellen. Ook moet volgens hen ook gekeken worden naar de impact op onder meer merkbewustzijn en de herkenning van nieuwe producten die worden geïntroduceerd.

Lees Verder

17:10 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: super bowl |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.