12-01-18

Consument schuift ethische vragen liefst opzij

Fabrikanten van onder meer textiel worden geregeld door belangengroepen wegens een gebrek aan ethisch gedrag op de korrel genomen. Toch heeft die kritiek vaak weinig impact op de verkoop. Dat is te danken aan een typische karaktertrek van de consument. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Ohio State University, de University of Texas en de San Diego State University. De onderzoekers zeggen immers te hebben moeten vaststellen dat vele consumenten snel het gebrek aan ethiek blijken te vergeten. Wie zich echt als een ethisch consument wil gedragen, moet zich volgens de wetenschappers bewust zijn van dit mechanisme.

“Veel consumenten hebben een weg gevonden om te kunnen omgaan met de kennis dat producten die ze begeren, niet op een ethische manier zijn vervaardigd,” betoogt onderzoeksleider Rebecca Reczek, professor marketing aan de Ohio State University. “Vaak moet worden vastgesteld dat de consument zijn kennis over het gebrek aan ethiek weer heel snel heeft verloren. Onder meer bleek dat consumenten vaak te kennen geven dat ze zich niet meer kunnen herinneren dat meubels van een aantal bepaalde merken gemaakt zijn uit tropisch hardhout en dat hun jeans gefabriceerd zijn met kinderarbeid. Het lijkt hen handig om een ongemakkelijk waarheid te verliezen.”

“In sommige gevallen blijkt het probleem nog dieper te gaan,” aldus nog professor Reczek. “Er moest immers worden vastgesteld dat vele consumenten ervan overtuigd zijn dat de geciteerde merken tot de groep fabrikanten behoren die een grote nadruk op een ethische productie leggen.” De onderzoekers waarschuwen wel dat er niet noodzakelijk sprake is van een bewuste strategie van de consument om onethisch gedrag van bedrijven over het hoofd te zien. “Er kan daarentegen gewag worden gemaakt van een aangeleerd mechanisme waardoor het mogelijk wordt ongemakkelijke informatie te wissen, zodat het leven gemakkelijker kan worden gemaakt.

Ook bedrijven mogen in ethische kwesties niet op het geheugen van de klanten rekenen. “Daarom moet er herhaaldelijk - ook op het verkooppunt - op het ethische karakter van de activiteiten van de onderneming worden gewezen,” waarschuwt Rebecca Reczek.

Lees Verder

17:25 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ethiek |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.