14-01-18

Emotionele ambiguïteit hindert mobiele verkoop

In de mobiele verkoop moet nog altijd met een grote hoeveelheid uitval rekening worden gehouden. De consument blijkt immers tegenover de mobiele handel nog steeds een opmerkelijke emotionele ambigue houden te hanteren. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of East Anglia op basis van shoppingdata uit de Verenigde Staten en Taiwan. Gewag moet daarbij volgens de onderzoekers onder meer naar het kleinere scherm van de smartphone die bij de mobiele aankopen wordt gebruikt. Indien men het gedrag van de consument wil veranderen, moeten de twijfels over de transacties volgens de onderzoekers dan ook worden geminimaliseerd.

"Statistieken tonen aan dat twee jaar geleden al bijna de helft van de wereldwijde ecommerce-trafieken afkomstig was van mobiele apparaten," aldus onderzoeksleider Nikolaos Korfiatis, docent economie aan de University of East Anglia. "Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat amper 27 procent van de mobiele aankoop-sessies ook daadwerkelijk met een transactie worden afgerond. Mobiel shoppen wordt nochtans verondersteld het winkelen gemakkelijker te maken. Toch blijkt de consument geconfronteerd met selectietwijfels en vragen over de veiligheid van de transactie. Dat leidt tot een emotionele ambivalentie, waarbij de consument sneller geneigd kan worden de aankoop af te breken."

"De smartphone kan heel gemakkelijk worden meegedragen en is bijzonder gebruiksvriendelijk," erkent Nikolaos Korfiatis. "Anderzijds moet worden vastgesteld dat de consument geconfronteerd wordt met een scherm met beperkte afmetingen. Dat geeft aanleiding tot de aarzeling, omdat de consument niet het volledige beeld kan bekijken. Hij vreest daarbij verborgen kosten of betere aanbiedingen over het hoofd te zullen zien. Gekoppeld aan twijfels over de veiligheid van het platform, ontstaat een groter risico dat de transactie vroegtijdig wordt afgebroken. Vaak kan echter vastgesteld worden dat de transactie thuis - waar op een groter scherm kan worden gewerkt - alsnog verder wordt gezet."

"Het stimuleren van impulsaankopen in een dergelijke omgeving wordt echter bijzonder moeilijk," aldus nog Nikolaos Korfiatis.

Lees Verder

17:49 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: smzartphone |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.