14-01-18

Muzieksector moet beter met consument communiceren

Op dit ogenblik wordt voor het beluisteren van muziek slechts zelden betaald, maar dat kan veranderen indien daarvoor aan het publiek een goede reden wordt gegeven. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf MusiComm naar de manier waarop muziek door de bevolking wordt geconsumeerd. De onderzoekers wijzen er onder meer op dat de gemiddelde consument er geen idee van heeft dat de creatieve krachten in de muzieksector voor hun werk onvoldoende worden beloond. Wanneer die boodschap echter duidelijk kan worden overgebracht, zou volgens het rapport bij het publiek een grotere bereidheid kunnen groeien om voor de diensten van de muzieksector te betalen.

De onderzoekers stelden vast dat 52 procent van de respondenten voor muziekdiensten nooit betaalt. Daarbij wordt opgemerkt dat 25 procent gebruikt maakt van traditionele radioservices. Daarnaast doet nog eens 15 procent beroep op gratis online muziekdiensten, terwijl 7 procent zich richt op videoplatformen op het internet. Bovendien moest worden vastgesteld dat 17 procent nooit bereid zou zijn voor muziek te betalen, terwijl 40 procent te kennen geeft in geen geval een grotere besteding voor muziekconsumptie te overwegen. Anderzijds gaf 15 procent aan tot een betaling bereid te zijn indien daardoor de muziekindustrie zou kunnen worden gered.

"De digitalisering van de muziekindustrie is voor de sector een grote uitdaging," erkent Juliet Shavit, directeur van MusiComm.  Het is niet altijd een degelijke vergoeding voor de geleverde content te krijgen. De resultaten van het onderzoek tonen echter aan dat de sector zich misschien zou moeten inspannen om duidelijk te maken op welke manier zijn digitale modellen op een rechtstreekse manier aan de auteurs ten goede komt." Consumenten blijken sneller bereid om creatieve inspanningen te belonen dan een vergoeding te betalen voor een commercieel model.  Op die manier kan de sector volgens Shavit echter duidelijk maken waarom betalende systemen belangrijk zijn en componisten en uitvoerders ondersteunen.

Lees Verder

14:20 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: muziek |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.