14-01-18

Politieke neutraliteit voor bedrijfsleven niet altijd aangewezen

Een meerderheid van de consumenten is van mening dat merken hun standpunten over belangrijke politieke en sociale onderwerpen naar buiten moeten brengen. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Sprout Social bij duizend consumenten in de Verenigde Staten. Vastgesteld werd dat 58 procent van de ondervraagden van mening is dat ondernemingen zich over belangrijke materies duidelijk moeten uitspreken. In progressieve bevolkingsgroepen loopt dat cijfer op tot 78 procent, tegenover 52 procent in conservatieve kringen. Niet alleen van de bedrijven, maar ook van de chief executive in het bijzonder worden vaak duidelijke stellingnames verwacht.

“De hedendaagse consument wil zich betrokken voelen bij de merken die worden gekocht,” aldus de onderzoekers. “Dat is niet louter een emotionele band, want er moet voor het publiek ook sociaal en politiek een band kunnen worden ervaren. Daarbij moest worden vastgesteld dat 66 procent van de ondervraagden verlangt dat hun persoonlijke mensen ook door de merken worden gedeeld. Tevens bleek dat vooral op sociale media een vertolking van standpunten belangrijk kan zijn. Vastgesteld werd immers dat 58 procent van de consumenten erkende gevoelig te zijn voor dergelijke standpunten die op sociale platformen worden gedeeld. Op radio en televisie valt dat terug tot 47 procent en op gedrukte media tot 25 procent.

Tevens bleek dat op sociale media 28 procent van de consumenten bereid blijkt om openlijk zijn steun te bieden aan bedrijven die zijn eigen persoonlijke stelling delen. Slechts 28 procent zou daarentegen een contrasterende visie van een onderneming op sociale platformen aanvallen. “Soms is het aangewezen om het stilzwijgen te bewaren,” benadrukt Andrew Caravella, analist bij Sprout Social. “In andere gevallen zal de onderneming het zich echter niet kunnen veroorloven geen duidelijke stelling in te nemen. Belangrijk daarbij is dat de onderneming vooraf de mogelijke opties en consequenties duidelijk analyseert.”

Lees Verder

13:11 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: politiek |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.