16-01-18

Azië pijler van wereldwijde reclamegroei

De wereldwijde reclamebestedingen zullen dit jaar met 3,6 procent toenemen tegenover het niveau vorig jaar. Daarmee kan een versnelling worden opgetekend tegenover het jaar voordien, toen een groei met 3,1 procent werd opgetekend. Dat blijkt uit een rapport van Dentsu Aegis over de reclamesector in negenenvijftig landen. De versnelling kan volgens de onderzoekers worden toegeschreven aan de stimulerende impact van een aantal grote evenementen, zoals de Olympische winterspelen in PyeongChang en de tussentijdse verkiezingen in de Verenigde Staten in de maand november. Gesteld wordt nog dat Asia-Pacific dit jaar één van de dragers van de groei zal blijken.

“Asia-Pacific kent dit jaar verschillende grote evenementen,” aldus Dentsu. “Er zijn immers ook nog de Commonwealth Games in Australië en de Asian Games in Jakarta. Er moet dan ook worden verwacht dat de Aziatische reclamesector dit jaar een recordgroei van 4,2 procent zal laten optekenen. Vorig jaar werd een stijging met 3,5 procent gemeld.” Wereldwijd zullen de wereldwijde bestedingen volgens het rapport dit jaar met 20,3 miljard dollar toenemen. Asia-Pacific zal echter 39,7 procent van die groei voor zijn rekening nemen. De onderzoekers waarschuwen wel dat er tussen de verschillende landen in de regio grote variaties in de groei zullen moeten worden gemeld.

De sterkste groei in Asia-Pacific wordt volgens het rapport opgetekend in India, waar een stijging met 12,5 procent wordt verwacht. Aan het andere eind van het spectrum bevindt zich Australië, waar de groei beperkt blijft tot 2,9 procent Volgens Dentsu wordt Australië niet alleen gekenmerkt door een mature markt, maar wordt de sector er ook geconfronteerd met reclamefraude, vragen rond de correctheid van data en een economische vertraging. Tegelijkertijd kan worden gemeld dat China een groei met 5,4 procent zal laten optekenen, nadat vorig jaar een stijging met 6 procent was opgetekend. Volgend jaar zou die groei verder terugvallen tot 5,3 procent.

Andere regio’s laten meer bescheiden cijfers optekenen. Daarbij wordt gewag gemaakt van een toename met 3,2 procent in de Verenigde Staten, 1,1 procent in Canada, 2,9 procent in Groot-Brittannië, 2,6 procent in Duitsland, 2 procent in Frankrijk, 5 procent in Brazilië en 1,6 procent in Japan. Verder wordt aangegeven dat de snelste groei zal worden opgetekend bij digitale media (12,6 procent), gevolgd door bioscoopreclame (4,6 procent), buitenreclame (2,4 procent), radio (1,3 procent) en televisie (0,5 procent). Kranten en magazines zouden daarentegen een terugval met respectievelijk 7,9 procent en 5,9 procent laten optekenen.

Mobiele reclame groeit met 23,8 procent tot 121,1 miljard dollar. Daarmee vertegenwoordigt de sector 62 procent van de totale digitale bestedingen. Desktopreclame zou daarentegen met 0,2 procent terugvallen.

Lees Verder

18:14 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.