16-01-18

Consument is tevreden over zijn virtuele assistent

Virtuele assistenten met spraaktechnologie zullen de volgende jaren een toenemend belang verwerven in de interactie tussen consumenten en bedrijven. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Capgemini bij vijfduizend consumenten in de Verenigde Staten, Groot-Brittanniƫ, Frankrijk en Duitsland. Vastgesteld dat inmiddels al 24 procent van de consumenten bij de interactie met bedrijven liever van een virtuele assistent met spraaktechnologie gebruik zouden maken dan beroep te doen op de website van de onderneming. Tevens zou 20 procent de virtuele assistent verkiezen boven een fysieke winkel of bankkantoor.

De toenemende populariteit van de virtuele assistent zal volgens het rapport ook blijken uit de budgetten die de consument voor de technologie reserveert. Op dit ogenblik vertegenwoordigen virtuele assistenten ongeveer 3 procent van het totale bestedingsbudget, maar dat zal volgens de onderzoekers de volgende drie jaar tot 18 procent oplopen. Op dat ogenblik zal ook al 40 procent bij de interactie met de bedrijven de assistent verkiezen boven de website van de onderneming. Bovendien zal ook 31 procent liever met een virtuele assistent werken dan een bezoek te brengen aan een fysieke winkel of een bankkantoor.

Muziekinstreams en zoekopdrachten vormen op dit ogenblik nog altijd de belangrijkste activiteit van de virtuele assistent, maar toch gebruikt al 35 procent de technologie ook voor de aanschaf van goederen zoals dagelijkse boodschappen, verzorgingsproducten en kleding. Ook werd vastgesteld dat 28 procent de technologie al gebruikt voor een betaling of een geldtransfer. Tevens blikt 44 procent interesse te hebben om de assistent in te schakelen voor de uitvoering van banktransacties. Er werd bovendien vastgesteld dat 71 procent van de gebruikers aangeeft tevreden te zijn over zijn virtuele assistent, waarbij in eerste instantie gebruiksvriendelijkheid (52 procent) wordt geciteerd.

Lees Verder

15:57 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: virtuele assistent |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.