16-01-18

Eén op drie wereldburgers actief op sociale media

Het voorbije jaar waren wereldwijd ongeveer 2,48 miljard mensen actief op social media. Dat betekent dat de sector één op de drie wereldburgers heeft aangetrokken. Dat blijkt uit een rapport van consulent eMarketer. Tegenover het jaar voordien zou het gebruik van sociale media met 8,7 procent zijn toegenomen. Het fenomeen is vooral te danken aan een toenemend gebruik op opkomende markten in de regio’s Asia-Pacific, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika. Bovendien wordt opgemerkt dat sociale media steeds meer een mobiele activiteit zijn geworden. Facebook is wereldwijd het meest populaire sociale netwerk.

“In de digitaal geavanceerde markten in Noord-Amerika en West-Europa is het gebruik van sociale media al enkele tijd algemeen verspreid,” aldus eMarketer. “De toekomstige groei zal dan ook te danken zijn aan een grotere en verbeterde toegang tot het internet in opkomende markten. De introductie van steeds meer betaalbare smartphones is daarin een cruciale factor, net zoals de investeringen van de overheden in de aanleg van mobiele breedbandnetwerken.” Er wordt aan toegevoegd dat nieuwe online gebruikers voor hun toegang tot het internet en sociale media vooral op mobiele telefoons beroep doen.

Het voorbije jaar bleek volgens de onderzoekers 74,7 procent van de mobiele online gebruikers van zijn smartphone gebruik te maken om zich een toegang tot sociale media te verschaffen. Uit het rapport bleek verder dat vorig jaar gemiddeld meer dan 1,54 miljard mensen minstens één keer per maand op Facebook aanwezig waren. Daarmee is 62,2 procent van alle sociale netwerkgebruikers op Facebook actief. Daarmee is Facebook het meest populaire sociale netwerk van de hele wereld. Instagram kende anderzijds 594 miljoen maandelijkse gebruikers. Daarmee heeft het platform een penetratie van 24 procent in de sociale netwerksector. De hoogste penetraties worden opgetekend in Noord-Amerika en West-Europa.

Lees Verder

17:49 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.