19-01-18

China decor van een vernieuwde luxemarkt

Op het Chinese vasteland zijn het voorbije jaar voor 142 miljard yuan of 22 miljard dollar luxegoederen verkocht. Dat betekende een stijging met 21,4 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van consulent Bain. Opgemerkt wordt dat de groei van de sector het voorbij jaar een steile klim heeft gekend. Het jaar voordien was er immers slechts sprake van een omzettoename met 3,5 procent. Daarmee laat de Chinese luxemarkt voor de eerste keer in vijf jaar opnieuw een significante groei kennen. De sector kwam immers nagenoeg tot stilstand door de beslissing van de Chinese overheid om corruptie en overdreven uiterlijke tekenen van rijkdom te beteugelen.

“De Chinese luxemarkt heeft het voorbije halve decennium weinig beweging gekend,” geeft Bruno Lannes, analist bij Bain, toe. “Het voorbije jaar kon dan ook van een opmerkelijke heropleving gewag worden gemaakt. Dat herstel situeert zich echter niet op basis van dezelfde consumenten of categorieën als in het verleden. Er is in China duidelijk sprake van een vernieuwde luxemarkt. Er is sprake van andere profielen, verwachtingen en smaken.” Onder meer wordt gewezen op de interesse van de millennials in duurdere confectiekledij, waarbij eerder aandacht wordt besteed aan vrijetijdskleding en sportkledij dan aan het traditioneel design. Ook cosmetica en juwelen vormen snelgroeiende categorieën.

De onderzoekers merken op dat de gemiddelde klant op de luxemarkt op het Chinese klant een leeftijd heeft van ongeveer vijfendertig jaar. “Dat is tien jaar jonger dan in de ontwikkelde economieën,” aldus nog Bain. Er kon ook worden vastgesteld dat 93 procent van de Chinese millennials van plan zijn om de volgende drie jaar nog meer luxegoederen te kopen. Er wordt aan toegevoegd dat de marketing-sector deze trends hebben gevolgd, waarbij grotere budgetten werden verschoven naar digitale kanalen. Inmiddels zouden digitale bestedingen nagenoeg de helft van de budgetten van de luxemerken in China vertegenwoordigen, tegenover ongeveer 33 procent twee jaar geleden.

Er wordt ook gewezen op de invloed van de beslissing van de Chinese overheid om de binnenlandse consumptie aan te moedigen.

Lees Verder

16:13 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, luxemarkt |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.