21-01-18

Waarde onderzoek digitaal reclame vaak in vraag gesteld

Slechts een kleine minderheid van de marketeers gelooft dat commercieel onderzoek naar digitale reclame voldoende kwaliteitsniveau haalt. Dat is de conclusie van een studie van consulenten Inskin Media en Research Now op basis van een enquête die meer dan tweehonderd marketeers. Vastgesteld werd dat slechts 5 procent van de ondervraagden van mening is dat de onderzoeksrapporten een aanvaardbaar kwaliteitsniveau halen. Volgens 57 procent de ondervraagden vertegenwoordigen de zakelijke belangen vaak een grote hindernis om onderzoek van superieur niveau af te leveren. Bovendien gaf 23 procent dat commerciële onderzoeksprojecten louter marketing en verkoopstechnieken vertegenwoordigen.

Volgens 19 procent van de ondervraagden zijn vele rapporten nagenoeg nutteloos omdat bij de uitvoering een aantal kwaliteitsvereisten werden genegeerd. “Het voorbije decennium zijn bijzonder veel onderzoeksrapporten over digitale reclame gepubliceerd,” zegt Steve Doyle, commercieel directeur van Inskin Media. “Een groot deel daarvan blijkt echter beschouwd te moeten worden als een trojaans paard dat vooral de verkoopsagenda moet ondersteunen.” Doyle geeft het ironische karakter toe van de publicatie van een onderzoeksrapport dat tot de conclusie komt dat de kwaliteit van de onderzoeksrapporten ondermaats blijft.

“Deze problemen zorgen er echter voor dat ook onderzoek van hoog niveau aan geloofwaardigheid inboet,” stipt Doyle aan. “Daardoor worden vaak resultaten onterecht genegeerd.” Uit het onderzoek blijkt dat gespecialiseerde onderzoeksbureaus de beste waardering krijgen (80 procent). Op de tweede plaats volgen de studies van sectororganisaties (78 procent). Helemaal onderaan staan onderzoeksprojecten van mediaverkopers (62 procent). De kwaliteit en detail van de methodologie is volgens de respondenten de belangrijkste pijler voor een evaluatie van het onderzoek (61 procent), gevolgd door de praktische relevantie (54 procent).

Een kwaliteitszegel van een onafhankelijke organisatie - zoals de Qualitätsinitiative Werbewirkungsforschung in Duitsland - is volgens 71 procent van de ondervraagden de beste manier om de kwaliteit van het onderzoek te garanderen. Door 70 procent wordt daarbij ook gewag gemaakt van een gedetailleerde methodologie-verklaring die bij elke studie zou moeten worden gegeven.

Lees Verder

11:30 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.