22-01-18

Audi blijft populairste automerk op Chinese luxemarkt

Audi was ook vorig jaar het meest populaire luxemodel op de Chinese automarkt. Het Duitse merk verkocht vorig jaar in China in totaal 595.288 exemplaren. Dat betekent een stijging met 1,1 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van China Daily. Opgemerkt wordt dat Audi inmiddels al drie decennia de rangschikking op de Chinese markt voor luxewagens aanvoert. Begin vorig jaar leek het volgens China Daily nochtans dat Audi zijn Chinese titel aan een andere Duitse constructeur zou moeten afstaan, maar door een sterke verkoop tijdens het vierde kwartaal kon die situatie alsnog worden rechtgezet.

In totaal werden vorig jaar op de Chinese markt 2,4 miljoen luxewagens verkocht. In januari had Mercedes-Benz met een verkoopsgroei van 39 procent resoluut het Chinese marktleiderschap opgenomen, gevolgd door BMW en Audi, dat van een eerste naar een derde plaats was teruggezakt. Die situatie kende ook in het verdere verloop van het jaar weinig verschuivingen, maar vanaf juni bleek Audi wel zijn achterstand geleidelijk aan in te halen. In december liet Audi een absoluut maandrecord van 68.948 verkochte exemplaren optekenen. Daardoor kon het merk alsnog zijn marktleiderschap redden. BMW komt, met zustermerk Mini inbegrepen, aan 594.388 verkopen, tegenover 587.868 exemplaren voor Mercedes-Benz.

China Daily wijst er wel op dat de kloof tussen Audi en zijn rechtstreekse concurrenten kleiner is geworden. Drie jaar geleden verkocht BMW in China nog 75.000 exemplaren minder dan Audi, maar die kloof is inmiddels tot duizend eenheden teruggebracht. Er wordt bovendien op gewezen dat de premium merken uit andere landen, ondanks kleinere volumes, grotere groeicijfers hebben laten optekenen. Bij Cadillac, dochter van General Motors, was er sprake van een stijging met 51 procent tot 175.489 eenheden. Daarmee is China voor Cadillac ook een grotere markt geworden dan de Verenigde Staten. Ook Jaguar Land Rover, Lexus en Volvo kunnen sterke groeicijfers op de Chinese markt voorleggen.

Lees Verder

15:46 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: audi |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.