23-01-18

Stedelijke fietsnetwerken kunnen duizenden levens redden

Stedelijke fietsnetten kunnen in Europa duizenden voortijdige overlijdens vermijden. Dat is de conclusie van een rapport van onderzoekers bij het Barcelona Institute for Global Health over bijna honderdzeventig Europese steden. De onderzoekers stelden vast dat de lengte van de fietsinfrastructuur op 24,7 procent van de mobiliteit een impact heeft. Indien in alle betrokken steden de fiets een aandeel van 24,7 procent in de mobiliteit zou hebben, zouden volgens de onderzoekers jaarlijks tienduizend voortijdige overlijdens kunnen vermijden. De optimale scores konden worden geboekt wanneer de steden in alle straten afzonderlijke fietsroutes zouden hebben.

“Er kon een duidelijk verband worden vastgesteld tussen de uitgestrektheid van het fietsnet, het aandeel van het vervoermiddel in de stedelijke mobiliteit en de gezondheid,” benadrukt hoofdonderzoeker Natalie Müller. “Wanneer de forens bij de selectie van zijn mobiliteit kan worden aangezet om voor de fiets te kiezen, kan door een gestegen fysieke activiteit een positieve impact op de gezondheid worden verwacht. Deze voordelen blijken ook op te wegen tegen negatieve invloeden, zoals luchtvervuiling of verkeersongevallen. In het optimale scenario zou Londen van de fietsnetten het grootste voordeel hebben. De infrastructuur zou de Britse hoofdstad immers kunnen helpen jaarlijks 1.210 voortijdige doden te vermijden.

Op de tweede plaats staat Rome (433), gevolgd door Barcelona (248). Ook wanneer de infrastructuur met 10 procent zou worden verbeterd, zouden volgens de onderzoekers al positieve resultaten kunnen worden opgemerkt. In Rome zouden jaarlijks eenentwintig vroegtijdige overlijdens kunnen worden vermeden, gevolgd door Londen en Barcelona met respectievelijk achttien en zestien geredde levens. Er wordt aan toegevoegd dat de economische voordelen van de dalende mortaliteit tevens opweegt tegen de investeringen die in de aanleg van de fietsinfrastructuur moeten worden gedaan. De studie maakt volgens de onderzoekers duidelijk dat fietsnetwerken hoog op de agenda van de overheden moeten staan.

Om een fietsaandeel van 24,7 procent te verkrijgen, moet volgens de onderzoekers per honderdduizend inwoners 315 kilometer fietsroutes worden aangeboden. Veel steden blijven echter nog ver onder dat niveau. In Londen vertegenwoordigt de fiets immers slechts 3 procent van alle verplaatsingen. Barcelona en Rome halen respectievelijk 2 procent en 1 procent.

Lees Verder

16:35 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mobiliteit |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.