25-01-18

Vijftigplussers willen technologisch niet worden gepatroniseerd

Vrouwelijke vijftigplussers worden door een groot deel van de marketeers nog altijd grotendeels over het hoofd gezien. Die fout kan echter bijzonder zware gevolgen, want deze demografie beschikt vaak over aanzienlijke budgetten. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent J. Walter Thompson bij nagenoeg tweehonderdvijftig Britse vrouwen tussen drieënvijftig en tweeënzeventig jaar. Uit het onderzoek bleek onder meer dat 72 procent van de ondervraagden geen aandacht besteedt aan reclame. Belangrijk is echter vooral dat 91 procent aangeeft te wensen dat de adverteerders hen als een persoon en niet als een stereotype zou benaderen.

De onderzoekers wijzen erop dat 78 procent van de ondervraagden zegt de aankoopbeslissingen van het gezin te controleren. “Dit maakt de economische belangrijker van deze demografie duidelijk,” benadrukt Marie Stafford, Europees directeur van de Innovation Group. “Deze vrouwen zijn de pijlers van hun familie, community en maatschappij en denken bij hun activiteiten in geen geval aan leeftijd. Het is dan ook een bittere ironie dat meer dan de helft van deze groep vindt op deze manier als consument onzichtbaar te lijken. Geklaagd wordt dat merken met hen alleen willen praten over fysieke aftakeling en sterfelijkheid.”

Uit het onderzoek bleek dat 61 procent van deze vrouwen op deze leeftijd meer van het leven genieten dan voorheen. Bovendien geeft 68 procent aan ook meer voor de eigen mening uit te komen. Daarnaast zegt 57 procent meer inspanningen te doen om een aantal lang gekoesterde dromen te kunnen realiseren. Verder zegt 55 procent dat bij de ontwikkeling van technologie niet met de behoeftes van hun generatie rekening is gehouden, terwijl 78 procent aangeeft geen enkele aandrang te voelen om technologie te kopen die speciaal voor oudere consumenten is ontwikkeld. Ook zegt 73 procent verontwaardigd te zijn over de manier waarop hun generatie gepatroniseerd wordt wanneer technologie ter sprake komt.

Lees Verder

18:40 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.