26-01-18

Groei wereldwijde reclamemarkt versnelt

De wereldwijde reclamemarkt zal dit jaar wellicht een groei met 4,7 procent tot 572 miljard dollar laten optekenen. Dat is de sterkste toename in zeven jaar tijd. Dat staat in een rapport van consulent Warc. De groei wordt vooral toegeschreven aan een aantal grote sportevenementen die dit jaar op de kalender staan, samen met politieke verkiezingen in de Verenigde Staten. Het voorbije jaar werd een groei met 3 procent gemeld, tegenover een stijging met 3,8 procent het jaar voordien. De groei stond het voorbije jaar vooral onder druk door een inkrimping met 8,5 procent in de Verenigde Staten, die met een aandeel van 34 procent de grootste reclamemarkt van de wereld is.

De sterkste groei wordt verwacht in Oost-Europa, waar een toename met 8,4 procent wordt verwacht, nadat de regio ook vorig jaar een stijging met 14,5 procent kon melden. Op de tweede plaats volgt Latijns-Amerika, dat vorig jaar al 9,4 procent steeg en ook dit jaar een verdere groei met 9 procent zou laten optekenen. In Asia-Pacific wordt, na een afkoeling vorig jaar, opnieuw een versnelling met een stijging van 6 procent verwacht. West-Europa, dat vorig jaar ongeveer een status-quo liet optekenen, zou eveneens met 2,6 procent stijgen. In Noord-Amerika wordt dit jaar een groei met 5 procent in het vooruitzicht gesteld.

Dit jaar vormen onder meer de Olympische winterspelen in PyeongChang en de World Cup in Rusland belangrijke fundamenten voor een sterkere groei van de reclamemarkt. Nog wordt opgemerkt dat mobiele reclame ook dit jaar zijn opgang zal verder zetten. “Vorig jaar was de mobiele sector al het enige medium dat zijn marktaandeel kon uitbreiden,” aldus het rapport. “De sector bereikte met een omzet van 112 miljard dollar een marktaandeel van 20,6 procent. Dit jaar wordt een verdere stijging met 32 procent tot 149 miljard dollar verwacht. Alleen televisie is nog groter, maar het marktaandeel van het medium is vorig jaar al verder teruggevallen tot 36,5 procent.”

Lees Verder

18:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.