12-02-18

Vragen rond promotie voor alcoholarme dranken

Wijnen en bieren met een lager alcoholgehalte worden niet in de markt gezet als alternatief voor sterkere producten. Deze marketing vormt dan ook mogelijk geen promotie voor een gezonder drinkgedrag. Dat zegt onderzoek door wetenschappers van de University of Cambridge op basis van marketingberichten op de websites van de vier grootste supermarktketens in Groot-Brittannië. Vastgesteld werd dat wijn met een lager alcoholgehalte vooral werd gepromoot als een drank die voor elke gelegenheid en elke dag was geschikt. Bier met een lager alcoholgehalte werd vooral geadverteerd als aanvulling op bijzondere aangelegenheden, zoals sportevenementen, bij het normale verbruik van sterkere alternatieven.

Marketing voor wijnen en bieren met lagere alcoholgehaltes bleek volgens de onderzoekers ook vaker in verband te worden gebracht met concepten zoals gezondheid, gewichtscontrole en gezonde voedingsproducten, zoals fruit. “Dranken met een lagere sterkte zullen het totale alcoholconsumptie alleen verminderen wanneer ze in de plaats komen van alternatieven met hogere alcoholvolumes,” zegt onderzoeksleider Milica Vasiljevic, docente toegepaste psychologie aan de University of Cambridge. “Wanneer ze daarentegen als aanvulling worden gepromoot, zullen de totale consumptie daarentegen verhogen.”

“Het onderzoek suggereert dat deze producten mogelijk vooral op de markt worden gebracht om frisdranken te vervangen,” zegt Milica Vasiljevic nog. “Het feit dat wijnen en bieren met een lager alcoholgehalte als een gezonder alternatief worden gepromoot en voor alle gelegenheden worden aangeraden, zou uiteindelijk de totale alcoholconsumptie kunnen doen toenemen. Maatregelen die op het eerste gezicht bedoeld zijn om de volksgezondheid te verbeteren, kunnen op die manier in werkelijk leiden tot een grotere omzet van de drankenindustrie. Tegelijkertijd wordt ook de gezondheid van de bevolking verder onder druk gezet.”

De onderzoekers zeggen in de marketing nergens te hebben teruggevonden dat aan de consument de raad wordt gegeven om minder alcohol te drinken. Evenmin werd gewag gemaakt van de mogelijke schadelijke gevolgen van het gebruik van alcohol.

Lees Verder

15:59 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: alcohol |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.