13-02-18

Trage laadtijden blijft een probleem voor digitale content

Content die traag wordt geladen blijkt, ondanks alle technologische vooruitgang die de digitale uitgevers de voorbije twee decennia hebben gemaakt, één van de grootste bekommernissen van de sector. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf Adobe bij meer dan duizend online consumenten in de Verenigde Staten. Vastgesteld werd dat bijna 80 procent van de ondervraagden te kennen gaf door trage content de consumptie te zullen onderbreken of naar een ander toestel te zullen overschakelen. Trage laadtijden bleken de consumenten meer te ergeren dan andere problemen, zoals gebroken links en een slechte grafische presentatie van de content.

Het probleem van trage laadtijden blijkt vooral acuut bij digitale video. Er wordt echter opgemerkt dat het laden van video ook minder eenvoudig is. De bestanden zijn immers veel groter. Onder meer moeten heel wat codes worden ingevoerd om adverteerders beter toe te laten te controleren op welke manier de gebruikers met hun reclame omgaan. Dat heeft echter ook een aanzienlijke kost, onder meer bij de laadsnelheid. Bovendien wordt erop gewezen dat bij videostreams een aantal piekperiodes kunnen worden vastgesteld. Daarom worden videoplatformen zoals Netflix vaak ervan beticht massaal bandbreedte in beslag te nemen.

“Bovendien moet echter worden vastgesteld dat niet alle adverteerders bereid zijn om hun video’s aan de formaten van de verschillende apparaten aan te passen,” aldus Elliot Sedegah, verantwoordelijke product-marketing bij Adobe. “Dat kan belangrijke consequenties hebben. Een mobiele gebruiker met een beperkte bandbreedte zal met een veel tragere internet-connectie moeten afrekenen dan een collega die beroep kan doen op een desktop met een stabiele wifi-verbinding. Indien de adverteerder zijn product niet aanpast zullen beide gebruikers hetzelfde bestand krijgen aangeboden, waardoor de mobiele consument met belangrijke vertragingen en haperingen rekening moet houden.”

Lees Verder

18:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: content |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.