15-02-18

Duurzaamheid is voor onderneming een zakelijke strategie geworden

Omzetgroei is de meest cruciale factor bij de beslissingen over de implementatie van duurzame strategieën. Dat blijkt uit een onderzoek van ING Research en Longitude op basis van meer dan tweehonderd financieel verantwoordelijken van bedrijven in de Verenigde Staten. Opgemerkt wordt dat 39 procent van de respondenten bij de beslissing tot duurzame projecten in eerste instantie verwijst naar omzetgroei. Kostenbesparingen komen met een score van 35 procent op de tweede plaats, gevolgd door merkreputatie (30 procent). Opmerkelijk is ook dat financiële verantwoordelijken vaak een cruciale positie opnemen in de duurzame activiteiten.

"We zijn getuige van een belangrijke verschuiving in de visie van bedrijven op duurzaamheid,” zegt Gerald Walker, chief executive van ING Americas. "Het onderzoek toont aan dat er niet louter meer sprake is van kostenbesparingen of een positieve merkbekendheid. Duurzame strategieën worden ingezet als een motor voor omzetgroei. Tevens blijkt vaak dat financieel verantwoordelijken een leidende rol hebben in de lancering van de duurzame projecten.” Nagenoeg alle respondenten benadrukken dat de financiële divisie bij duurzaamheidsprojecten is betrokken. Daarbij noemt 53 procent de financiële divisie de leidende partner binnen de onderneming.

Het onderzoek toonde tevens dat 48 procent van de bedrijven zegt dat duurzaamheid inmiddels een invloed heeft op de groeistrategie van hun bedrijf. Bij de bedrijven met een mature duurzaamheidsstrategie noemt 43 procent omzetgroei een belangrijke drijfveer. Bij bedrijven die op het gebied van duurzaamheid minder ver zijn gevorderd, daalt die score tot 34 procent. Bij bedrijven met een mature strategie maakt 87 procent gewag van een hogere omzet, terwijl 65 procent verwijst naar een betere kredietrating. Bij ondernemingen met een minder geëvolueerde strategie vallen die cijfers relatief terug tot respectievelijk 67 procent en 51 procent.

Verder bleek dat bij de grootste ondernemingen - met een omzet van meer dan 10 miljard dollar - 48 procent de voorbije twee jaar duurzame obligaties heeft uitgegeven. In deze groep zegt ook 36 procent de volgende twee jaar obligaties te willen uitgeven. Bij de kleinere ondernemingen ligt dat aandeel echter op 37 procent.

Lees Verder

18:13 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: duurzaamheid |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.