15-02-18

Meisjes hebben dubbele relatie met wetenschap

Landen met een grotere gendergelijkheid, zien relatief minder vrouwen doorstromen naar wetenschappelijke en technische studierichtingen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Leeds Beckett University en de University of Missouri. De vaststellingen die uit de studie komen zouden volgens de onderzoekers gebruikt kunnen worden om nieuwe strategieën te ontwikkelen die in staat zouden kunnen zijn om vrouwen in de richting van wetenschap, technologie, engineering en mathematica te duwen. Het fenomeen moet volgens de onderzoekers als een gendergelijkheid-paradox worden beschouwd.

"Er moet worden vastgesteld dat in armere landen zoals A lbanië en Algerije relatief meer vrouwen een wetenschappelijke of technische opleiding volgen dan in naties zoals Finland, Noorwegen of Zweden, die nochtans voor hun sterke gendergelijkheid worden geroemd," benadrukt onderzoeksleider Gijsbert Stoet, professor psychologie aan de Leeds Beckett University, op basis van een analyse van een populatie van 475.000 adolescenten over zevenenzestig landen. "Vermoed mag worden dat landen met een lage gendergelijkheid meestal ook weinig sociale voorzieningen hebben, waardoor een lucratieve carrière in wetenschappelijke of technische beroepen aantrekkelijker wordt."

"Opmerkelijk is echter ook dat jongens en meisjes in wetenschap en techniek ongeveer dezelfde scores laten optekenen," aldus professor Stoet. "Jongens lieten meestal op wetenschappelijke onderwerpen hun beste resultaten optekenen. Dat was bij meisjes niet het geval. Hoewel meisjes op wetenschappelijke en technische onderwerpen vaak hogere scores haalden dan jongens, bleken ze zelf toch nog beter te presteren op andere vakken, zoals begrijpend lezen. Tegelijkertijd moest worden vastgesteld dat meisjes in het algemeen een lagere interesse in wetenschap laten blijken dan jongens. Deze conclusies konden in nagenoeg alle landen uit het onderzoek worden opgetekend."

Lees Verder

17:39 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: wetenschap |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.