15-02-18

Sponsoring kan ook intern consequenties hebben

Wanneer bedrijven samenwerken met een sportteam of een goed doel, hoopt men meestal extra consumenten aan te trekken of het eigen merk te versterken. Maar ook binnen het bedrijf brengt de sponsoring een aantal processen op gang. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Oregon, het Imperial College London en de University of Cambridge. Opgemerkt wordt dat de medewerkers zich positief, negatief of neutraal tegenover het samenwerkingsverband kunnen opstellen. Die reacties kunnen volgens de onderzoekers enthousiast zijn, maar kunnen ook destructief werken.

“Sponsoring is in staat om bruggen te bouwen of te verbranden,” benadrukt onderzoeksleider Bettina Cornwell, professor marketing aan de University of Oregon. In nagenoeg elke studie over commerciële partnerships wordt de aandacht vooral op de consumenten gericht. De interne impact mag volgens Cornwell weliswaar mogelijk slechts een bijkomstige factor zijn in de strategie van de onderneming, maar zou toch ook de nodige aandacht moeten krijgen. In Noord-Amerika is 70 procent van de sponsoring gericht op sport. Entertainment komt als tweede op een verre afstand. Drie jaar geleden investeerden 122 Amerikaanse bedrijven elk meer dan 15 miljoen dollar in sponsoring.

Wereldwijd vertegenwoordigde sponsoring vorig jaar een bedrag van 62 miljard dollar. De werknemers kunnen echter verschillende posities tegenover de sponsoring van hun onderneming innemen. “Sommige werknemers zullen misschien weinig positieve gevoelens hebben tegenover de partner in het sponsorproject, maar begrijpen dat de samenwerking een positieve impact heeft op de onderneming en de verkoop zal hebben. Andere medewerkers zullen zich bijzonder enthousiast werpen op alles wat met de sponsoring te maken heeft. Er kunnen echter ook collega’s zijn die zich op geen enkele manier met het project kunnen identificeren en zelfs van mening zijn dat het indruist tegen hun persoonlijke overtuiging.”

Lees Verder

19:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sponsoring |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.