19-02-18

Televisie blijft voor consument favoriete reclamekanaal

In de Verenigde Staten geven consumenten sterk de voorkeur aan televisiereclame boven elk ander kanaal. Dit komt omdat reclame op televisie als vermakelijk wordt beschouwd, terwijl het ook video- en audio-elementen combineert. Dat is de conclusie van een onderzoek van het onderzoeksbureau Clutch bij meer dan duizend consumenten. Uit het onderzoek bleek dat 58 procent de voorkeur geven aan televisiereclame. Dat is een aanzienlijk hoger percentage dan degenen die kiezen voor online advertenties (13 procent), advertenties voor sociale media (11 procent) of advertenties in gedrukte media (11 procent).

Bovendien ontdekte de enquête dat 65 procent zegt dat ze zich televisie-advertenties meer kunnen herinneren dan van welk ander medium dan ook. Clutch beweerde dat dit komt door hun entertainmentwaarde, zoals blijkt uit de uitzendingen tijdens de Super Bowl. In de bijna 25 procent die de voorkeur geeft aan online en sociale advertenties, geeft 36 procent een voorkeur aan Facebook, gevolgd door banneradvertenties (21 procent), video en interactieve campagnes (19 procent) en Google Search(9 procent). Tevens werd vastgesteld dat slechts 2 procent een voorkeur laat blijken voor advertenties van een website die ze net hebben bezocht.

“De consument staat heel wantrouwig tegenover deze reclame,” aldus de onderzoekers. “Men vindt dat deze reclames te weinig respect voor de privacy tonen. Het kan bijzonder griezelig zijn wanneer op een zoekmachine naar een product wordt gezocht en men spontaan wordt geconfronteerd met reclame van een website die men zopas heeft bezocht.” De enquête bevestigde ook dat 51 procent van de consumenten advertenties waarderen van merken die zij vertrouwen. Tevens werd vastgesteld dat 53 procent houdt van humoristische advertenties, die vaker blijven hangen en een leuker karakter hebben.

Consumenten houden ook van advertenties die een nieuw interessant product bevatten (46 procent) of een informatieve waarde hebben (44 procent). Daarentegen bleek dat 51 procent een hekel heeft aan advertenties waaruit ze niets hebben geleerd, terwijl 48 procent zich ergert aan reclame die geen betrekking heeft op het product. Bij mannen blijkt 49 procent vooral geïnteresseerd in advertenties rond technologie en sport. Bij vouwen halen mode en lichaamsverzorging een score van 69 procent, gevolgd door vrije tijd (54 procent).

Lees Verder

17:15 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.