23-02-18

Premium content straalt ook uit naar commerciële inlassingen

Advertenties die naast een premium inhoud worden weergegeven, genereren een sterkere betrokkenheid en zijn gemakkelijker geneigd om het langetermijngeheugen te activeren dan op sociale media. Dat zegt een onderzoek door Neuro-Insight, de Association for Online Publishing (AOP) en Newsworks op basis van onderzoek bij bijna honderdvijftig online lezers in Groot-Brittannië. In het onderzoek, gebaseerd op hersenscans en videoregistraties, werd onderzocht hoe de twee hersenhelften reageren op dezelfde advertenties die op verschillende platforms werden bekeken. Het linkers hersenhelft wordt geassocieerd met detail en taal, terwijl het rechter breingedeelte zich vooral bezighoudt met de emotionele verwerking.

Op de premium redactionele online platformen werd de linker hersenhelft door de advertenties 42 procent meer geactiveerd dan op sociale media. Ook op het rechter hersengedeelte bleek de premium omkadering voor een 9 procent hogere respons te zorgen. Bovendien werden advertenties in een premium omgeving 17 procent langer bekeken te worden dan dezelfde boodschap op sociale media. Tevens werd in de premium context ook een 29 procent hogere betrokkenheid te worden gegenereerd. Sociale media bleken wel gemakkelijker in staat om de onmiddellijke aandacht op te eisen, ook al bleek dat minder impact te hebben op de merkherinnering op lange termijn.

"We wisten al dat context belangrijk was voor de prestaties van digitale advertenties,” erkent Vanessa Clifford, chief executive van Newsworks. "Nu weten we dat dit fenomeen kan worden verklaard door het feit dat het brein de advertenties, afhankelijk van hun presentatie, anders verwerkt. Om de gewenste impact van een advertentie te bewerkstelligen blijkt het dan ook niet voldoende te zijn om de juiste doelgroep te vinden. Wanneer merken op langere termijn een band met hun publiek een band willen uitbouwen, moet de consument ook de mogelijkheid worden geboden de advertenties te bekijken in een omgeving die een optimale codering in het geheugen kan garanderen.”

Lees Verder

15:21 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.