19-03-18

Eén op drie wil artificiële intelligentie in de woning

Wereldwijd is 32 procent van de consumenten van plan om een advies met kunstmatige intelligentie, waaronder robots of geautomatiseerde assistenten, voor de woning te kopen. Dat blijkt uit een onderzoek van consultant PricewaterhouseCoopers (PwC) bij meer dan twintigduizend consumenten in zevenentwintig landen. Vastgesteld werd dat 10 procent van de respondenten al beschikt over apparaten met kunstmatige intelligentie, zoals robots en geautomatiseerde persoonlijke assistenten zoals Amazon Echo of Google Home. Nog eens 32 procent zegt van plan te zijn om een apparaat met de technologie te kopen.

Interesse in de apparaten met artificiële intelligentie blijkt het sterkst bij consumenten in opkomende economieën. In Brazilië erkent 59 procent van de consumenten te willen beschikken over een apparaat met kunstmatige intelligentie, gevolgd door China (52 procent). Ook in Vietnam, Indonesië en Thailand is er een sterke interesse. De vraag is over het algemeen lager in ontwikkelde landen. In de Verenigde Staten en Frankrijk daalt de belangstelling naar 25 procent en in Groot-Brittannië zelfs naar 24 procent. Aan de andere kant toonden ook Italië en Polen grote belangstelling, aangezien ongeveer 40 procent van de respondenten er interesse in een aankoop liet blijken.

Overal bleken early adopters vooral mannen tussen acht en vierendertig jaar oud, die een interesse tonen in een collaboratieve consumptie en minder snel geneigd zich door het risico van online beveiligingsproblemen en fraude te laten afschrikken en zich ook minder prijsbewust tonen. "Kunstmatige intelligentie maakt bij de consumenten en de kleinhandel een bijzonder snelle opgang,” benadrukt John Maxwell, hoofd wereldwijde consumentenmarkten bij PricewaterhouseCoopers. "Consumenten verschuiven hun winkelgedrag. Er wordt bij een aankoopintentie onmiddellijk gehandeld, zonder tot de volgende winkeldag te wachten.”

Naast de groeiende populariteit van kunstmatige intelligentie, winnen ook mobiele apparaten wereldwijd terrein. De mobiele inkoop is in zes jaar tijd meer dan verdubbeld. De sector vertegenwoordigt inmiddels 17 procent van alle aankopen en zal waarschijnlijk het aandeel van de computer, dat op ongeveer 20 procent ligt, snel overstijgen. Omdat 59 procent van de consumenten winkelt met online retailers, veranderen ook de verwachtingen ten aanzien van verzendingen. Onder meer blijkt dat 41 procent van de respondenten een toeslag zou betalen voor een levering dezelfde dag, terwijl 44 procent zou betalen voor een specifiek tijdslot. Tevens zou 38 procent een drone als een levermethode overwegen.

Lees Verder

18:51 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.