20-03-18

Marketeers vrezen dit jaar kwart van hun budgetten te verspillen

Marketeers zijn van mening dat ze dit jaar waarschijnlijk ongeveer een kwart van hun budgetten zullen verspillen. Dat zegt een studie van consultant Rakuten, op basis van een enquête bij meer dan duizend marketeers uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Australië en Singapore. De respondenten schatten dit jaar 26 procent van hun budget op de verkeerde kanalen of strategieën te zullen inzetten. Marketeers in Groot-Brittannië maakten zich het minst zorgen over verspilling en schatten dat slechts 20 procent van hun budget verloren gaat op de verkeerde kanalen of strategieën. Dit cijfer steeg tot 25 procent in Duitsland en 30 procent in Frankrijk en de Verenigde Staten.

Ondanks de dreigende verspilling gaf 75 procent van de marketeers aan vooral tussen verschillende advertentieplatformen te zullen overschakelen om een beter bereik te realiseren. Slechts 36 procent koos voor betere opvolging van de prestaties, wat volgens de studie nochtans een essentieel element is bij de realisatie van een marketingmix die het sterkste rendement zou kunnen opleveren. Verder werd de merkveiligheid door 36 procent van de respondenten als een potentieel risico gezien, maar slechts 7 procent zei dat de beschikbaarheid van instrumenten voor merkbeveiliging een sterke reden zou zijn om van platform te veranderen.

Hoewel kwesties zoals advertentiefraude, merkveiligheid en de nieuwe dataregelgeving hoog op de beleidsagenda staan, blijken de meest dringende zorgen voor marketeers dit jaar bekende bekommernissen op korte termijn te zijn, zoals de veranderende verwachtingen van de consument (50 procent) en het verlies van klanten (43 procent). De voorkeursmethode om deze problemen aan te pakken, verschilt van land tot land. Bij de keuze van campagnes ziet Rakuten een duidelijke verschuiving naar beeld en spraak. De sterkste budgetten zullen dit jaar volgens de ondervraagden wellicht worden gereserveerd voor video (59 procent).

Daarentegen gaat slechts 5,9 procent van het budget naar beïnvloeders. Voor vele marketeers is het onduidelijk op welke basis vergoedingen kunnen worden voorzien en op welke manier deze campagnes de inkomsten kunnen doen oplopen. Amerikaanse marketeers tonen de grootste interesse in spraaktechnologie, waarbij 48 procent budgetten voor deze activiteiten wil voorzien. Virtuele realiteit trekt daarentegen voor de marketeers in Singapore (55 procent) en Frankrijk (39 procent). In Duitsland en Australië valt dat echter terug tot amper 19 procent.

Lees Verder

19:41 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.