22-03-18

Europese scheepvaartnaties tonen weinig interesse in klimaat

Griekenland, Cyprus, Italië, Portugal en Kroatië zijn de slechtst presterende landen in Europa als het gaat om klimaatactie bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Dat zegt een onderzoek door duurzaamheidgroep Transport en Milieu (T & E). De onderzoekers zeggen dat de grootste scheepsregisters van de Europese Unie - Malta, Griekenland en Cyprus - bijna uitsluitend negatieve punten kregen, gezien hun bijna volledige gebrek aan ambitie bij de klimaatonderhandelingen. Duitsland, België en Frankrijk daarentegen werden geprezen om het hardst te duwen in het voordeel van ambitieuze klimaatactie in de internationale maritieme wereld.

"Toen het Europees Parlement afgelopen jaar maatregelen op scheepvaartemissies eiste, riepen de grote Europese maritieme naties dat de Europese Unie de scheepvaart niet zou moeten reguleren, omdat iedereen zijn best deed om zaken gedaan te krijgen bij de Internationale Maritieme Organisatie," zei Faig Abbasov , shipping officer bij Transport and Environment. "Maar diezelfde staten werken er nu aan om vooruitgang bij een klimaatdeal voor verzending bij dezelfde organisatie te laten ontsporen. Begin april zou de Internationale Maritieme Organisatie overeenstemming moeten bereiken over een eerste plan om de uitstoot van broeikasgassen door schepen te verminderen. De zuidelijke en oostelijke lidstaten waren over het algemeen veel minder ambitieus dan hun noordelijke tegenhangers. "

Scheepvaart stoot 3 procent van de mondiale koolstof uit, maar het blijft een van de weinige sectoren van de wereldeconomie zonder specifieke emissiereductiedoelstellingen. Vorig jaar steunde het Europees Parlement een amendement op de Europese wetgeving die scheepvaart zou reguleren in het kader van de Emission Trading Scheme (ETS), 's werelds grootste koolstofmarkt en een van de vlaggenschipinitiatieven van het blok om klimaatverandering tegen te gaan. Volgens de clausule moet de scheepvaart het emissiehandelssysteem volgen als de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) in drie jaar tijd heeft nagelaten niet in te stemmen met wereldwijde maatregelen ter bestrijding van de uitstoot van de opwarming van de aarde.

De maritieme organisatie zal in april van dit jaar bijeenkomen om haar Initiële strategie ter vermindering van de uitstoot in de sector goed te keuren, meer dan twintig jaar nadat dit voor het eerst was opgedragen door het Kyoto-protocol. Sleutelonderwerp is een overeenkomst over een langetermijndoelstelling voor emissiereductie, een verbintenis tot onmiddellijke actie en de selectie van reductiemaatregelen voor de korte, middellange en lange termijn.

Lees Verder

19:45 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: scheepvaart |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.