14-04-18

Bedrijven krijgen niet langer eerbied voor hun ouderdom

In de Verenigde Staten hebben bedrijven een steeds kortere levensduur. Dat zegt onderzoek van wetenschappers aan de Indiana University, gebaseerd op een analyse van bijna 32.000 Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven tussen het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw en het midden van dit decennium. De onderzoekers stelden vast dat de kansen van de onderneming om langer dan vijf jaar te leven, tijdens die periode gevoelig zijn gedaald. Dat geldt ook voor leeftijdsgrenzen van tien, vijftien en twintig jaar. Volgens de wetenschappers zijn de visies over de levensduur van ondernemingen geëvolueerd naarmate de organisaties steeds meer een tijdelijk karakter kregen.

"Bedrijven die in de jaren zestig hun debuut op de beurs maakten, hadden 50 procent kans om meer dan twee decennia te overleven,” betogen de onderzoekers Rene Bakker en Matthew Josefy, professoren ondernemerschap aan de Universiteit van Indiana. "Tegen de jaren negentig daalde dat percentage tot 20 procent. Deze bedrijven hadden ook 80 procent kans om hun tiende verjaardag te kunnen vieren, maar na de eeuwwisseling viel dat cijfer terug tot 50 procent.” Volgens Bakker en Josefy lijkt de leeftijd van een onderneming niet meer dan een getal en suggereren dat ouderdom niet langer het succes van de organisatie kan voorspellen.

"Wij geloven dat deze trend een belangrijke verschuiving weerspiegelt in de visie op de genetica van de onderneming,” merken de onderzoekers op. “Kortstondige en tijdelijke organisaties, die snel een complexe taak volbrengen en vervolgens worden ontmanteld, kunnen in een breed scala van industrieën steeds vaker worden opgemerkt. In de vorige eeuw werden veel bedrijven geleid met de verwachting dat het eigendom aan de volgende generatie van de familie zou kunnen worden doorgegeven. Een groot deel van de geschiedenis van het Amerikaanse bedrijfsleven is rond deze familiale ondernemingen opgebouwd.”

“Bedoeling was dat de organisatie langer zou leven dan de oprichter en hem daarmee een gevoel van onsterfelijkheid zou bezorgen,” beklemtonen Bakker en Josefy. “Die concepten zijn op dit ogenblik grotendeels verdwenen. De klassieke managementtheorieën koppelden expertise, betrouwbaarheid en legitimiteit aan de leeftijd van de onderneming. Vandaag kan dat daarentegen in een aantal contexten negatieve connotaties roepen. Onder meer in de technische sector wordt een grote waarde gehecht aan vernieuwing en jeugdigheid. Het Amerikaanse bedrijf lijkt steeds meer een wegwerpproduct te worden, gelijklopend met het tijdelijke karakter van andere aspecten van onze maatschappij.

De onderzoekers vermoeden dat de afnemende levensduur van Amerikaanse bedrijven deels te wijten is aan actievere golf van fusies en overnames die de voorbije jaren kon worden opgemerkt. Tevens wordt echter gewezen op een cultuur die start-ups aanmoedigt. "We leven in een omgeving waarin het vrij eenvoudig is om een bedrijf te starten en weer te liquideren", aldus Bakker. "Veel jonge bedrijven lijken organisatorische supernova's, die een grotere schittering genieten, maar sneller sterven. Als een startup zijn gewenste doelstellingen heeft bereikt, kan de organisatie worden ontmanteld of omgebouwd in een andere entiteit met nieuwe doelen."

"Terwijl de samenleving zich vaak zorgen maakt om bedrijven te laten falen, is het voor een onderneming soms beter te sterven en middelen vrij te maken, zodat nieuwe activiteiten kunnen worden opgezet," zeggen de onderzoekers. “Het falen van een entiteit kan zelfs de voorloper zijn van het succes van een opvolger.”

Lees Verder

12:45 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bedrijven |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.