27-07-16

Bedrijven moeten rekening houden met duurzaamheid

Bedrijven die onvoldoende rekening houden met duurzaamheid, dreigen met belangrijke omzetverlies rekening geconfronteerd te zullen worden. Dat zegt Aaron Sherinian, hoofd marketing bij de United Nations Foundation.

Lees Verder

https://www.warc.com/LatestNews/News/UN_warns_brands_over_sustainability.news?ID=37142

16:19 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Afwijzing vormt vaak de basis voor fraude

Mensen die zich na een afwijzing ongelukkig voelen, lopen een groter risico tot fraudepraktijken te zullen overgaan. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Cambridge.

Lees Verder

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-07/f-por072516.php

16:19 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Apple voor consument belangrijkste merk van de toekomst

Het Amerikaanse technologiebedrijf Apple is voor het publiek het merk dat veel kans maakt ook in de toekomst succesvol te blijven. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent FutureBrand bij drieduizend consumenten in zeventien landen. Apple wordt gevolgd door Microsoft, Samsung, Walt Disney en Abbvie. De top tien bestaat verder Facebook, Toyota, Amazon, Celgene en Gilead. Vorig jaar werd de ranglijst nog aangevoerd door het internetbedrijf Google, dat door een interne herstructurering vorig jaar onderdeel werd van de overkoepelende holding Alphabet en daarmee naar een 21ste positie is teruggevallen.

Apple kan volgens de respondenten rekenen op een groot loyaliteit en straalt vertrouwen uit, terwijl het bedrijf volgens hen ook heel doelbewust tewerk gaat en prioriteit geeft aan een rendabel prijsniveau. Het merkt roept vooral passie en bewondering op. Minder goede scores werden opgetekend voor het management van bronnen en het welzijn. Google werd nog wel beschouwd als het meest toekomstgerichte merk, maar toont volgens de onderzoekers dat een naamsverandering bijzonder veel risico’s kan inhouden. Microsoft werd door de ondervraagden als het meest innovatieve merk naar voor geschoven. Walt Disney kreeg de hoogste score voor storytelling.

De onderzoekers wijzen er nog op dat de bovenste regionen van de ranglijst worden gedomineerd door technologiebedrijven, die duidelijk betere prestaties laten optekenen dan klassieke merken zoals Coca-Cola, Nike of Nestlé. Er wordt echter tevens aangevoerd dat de consumptiemerken aan een duidelijke opgang bezig zijn. Opmerkelijk is ook de hoge score van Samsung, dat van een zevende naar een derde plaats steeg, maar toch vooral onverschilligheid oproept. Daarentegen behaalde het merk hoge scores over zijn toekomstkansen, vooral op het gebied van innovatie. Onderaan de lijst staan vooral tabaksproducenten, oliebedrijven en banken.

Lees verder

16:18 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: apple, merk |  Facebook |

Sociale media steeds belangrijker voor ontdekken content

Sociale media worden voor de ontdekking van content steeds vaker een alternatief voor zoekmachines. Dat is de conclusie van een onderzoek van Mediavest en Buzzfeed.

Lees Verder

http://www.mediapost.com/publications/article/275610/social-supplants-search-for-content-discovery-mil.html

16:18 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De Chinese overheid gaat een extra importtarief van 37 procent tot 46 procent heffen op staalproducten die vanuit Europa, Japan en Zuid-Korea worden ingevoerd. Dat heeft de Chinese overheid bekend gemaakt. Volgens China ondermijnen de geviseerde regio’s de eerlijke prijsvorming op de internationale staalmarkt. China wordt er al langer zelf van beschuldigd staal aan dumpingprijzen te verkopen. Met de nieuwe maatregel voert China de druk op in de handelsoorlog die al enkele tijd met Europa wordt gevoerd. Europa beschuldigt de Chinese overheid ervan de eigen bedrijven te subsidiëren, zodat met verlies heel goedkoop Chinees staal over de hele wereld kan worden verkocht.

De Italiaanse cementholding Cementir neemt Compagnie des Ciments Belges (CCB), dochter van de groep HeidelbergCement, over. Het Italiaanse concern betaalt een bedrag van 312 miljoen euro voor de Belgische activa van HeidelbergCement. De transactie is een uitloper van de overname van het Italiaanse bedrijf Italcementi door HeidelbergCement voor een bedrag van 3,7 miljard euro. Die combinatie zou de tweede grootste cementgroep van de wereld creëren, maar de Europese Commissie eiste dat de Belgische activa van HeidelbergCement zouden worden verkocht om een dominantie op de markt tegen te gaan. Verwacht wordt dat een definitieve goedkeuring voor het einde van dit jaar zal volgen.

Investeerder Mill Road Capital heeft een bod gedaan op het bedrijf Skullcandy, producent van hoofdtelefoons. Mill Road Capital zou een bedrag van 177 miljoen dollar willen betalen voor Skullcandy. Eerder had Incipio, fabrikant van accessoires voor consumentenelektronica, een bedrag van 173 miljoen dollar geboden om Skullcandy te kunnen inlijven. Incipio nam eerder ook al de bedrijven Incase en ClamCase over. De onderneming heeft ook licentie-overeenkomsten met met premium-merken zoals Kate Spade en Burton. Skullcandy zou zich niet tegen een eventuele overname verzetten, maar had de toelating gekregen om een mogelijke kandidaat te zoeken die een hogere som zou willen bieden.

De Duitse financiële groep Commerzbank gaat zijn personeelsbestand verder afslanken. Die operatie heeft Martin Zielke, de nieuwe chief executive van de bank, gepland om de winstgevendheid van de financiële groep opnieuw te versterken. Dat hebben een aantal waarnemers gezegd. Onder Martin Blessing, de voorganger van Zielke, werden bij Commerzbank al ruim 19.000 banen geschrapt. Daardoor heeft de bank nog ongeveer 50.000 werknemers. De nieuwe ingreep zou vooral geconcentreerd worden bij de Mittelstandsbank, de divisie die zich toespitst op kleine en middelgrote ondernemingen. De Mittelstandsbank heeft 5.700 medewerkers. Ongeveer 20 procent van die banen zouden worden bedreigd.

De Franse telecomreus Orange, dat in België eerder al Mobistar verwierf, bekijkt ook een mogelijke overname van zijn veel kleinere sectorgenoot SFR Belux. Een beslissing is echter nog niet genomen. Dat heeft Gervais Pellissier, adjunct chief executive van Orange, bevestigd. Kabelgroep Altice maakte begin deze maand bekend SFR Belux, het vroegere Coditel, in de etalage te hebben geplaatst. Volgens een aantal bronnen zou Altice hopen voor SFR Belux een bedrag van 500 miljoen euro te kunnen ontvangen. Twaalf jaar geleden werd SFR Belux door Altice overgenomen voor een bedrag van 82 miljoen euro. SFR Belux telt 140.000 klanten en realiseert een jaaromzet van 75 miljoen euro.

De Belgische groep Umicore is één van de kandidaten om het Duitse bedrijf Atotech, dochter van het Franse olieconcern Total, over te nemen. Dat hebben diverse bronnen bekend gemaakt. Atotech is gespecialiseerd in de oppervlaktebehandeling van metalen met toepassingen in de elektronicasector. Eerder deze maand raakte bekend dat het Duitse bedrijf door Total te koop werd gezet. Er wordt gewag gemaakt van een overnameprijs van 3 miljard euro. Vooral investeringsgroepen zoals CVC Capital Partners, Cinven, BC Partners, Advent, Bain en Carlye werden als mogelijke kandidaten genoemd. Atotech is de laatste activiteit inzake speciaalchemie die de oliegroep Total nog in portefeuille heeft

Ticketmaster, de ticketingdochter van de Amerikaanse entertainmentgroep Live Nation, neemt zijn kleinere concurrent Tickethour over. Financiële details over de transactie werden niet bekend gemaakt. Tickethour werd tien jaar geleden opgericht en verzorgt onder meer de ticketverkoop voor de Pro League en de Proximus League in het Belgische voetbal. Het bedrijf, geleid door voorzitter George Bolos en chief executive Stefanos Kakarantzas, verdeelt meer dan 8,5 miljoen tickets in vijfentwintig landen in Europa en het Midden-Oosten. Ticketmaster zegt door de overname zijn wereldwijd bereik nog verder te kunnen uitbreiden. Het bedrijf verwerkt op dit ogenblik wereldwijd al meer dan 530 miljoen tickets per jaar.

De Duitse sportwagenbouwer Porsche wil de volgende drie jaar voor de bouw van een elektrische wagen veertienhonderd nieuwe arbeidsplaatsen creëren. Porsche maakte eerder bekend met zijn Mission E een volledig elektrische sportwagen te zullen ontwikkelen die de concurrentie met de Amerikaanse constructeur Tesla Motors moet kunnen aangaan. Over het geplande productievolume werd nog geen informatie verstrekt, maar Uwe Hück, bij Porsche voorzitter van de ondernemingsraad en vicevoorzitter van de raad van bestuur, zegt dat een model ongeveer tienduizend exemplaren per jaar moet kunnen verkopen om een breakeven te kunnen realiseren.

Het Amerikaanse technologiebedrijf Apple heeft tijdens het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een nettowinst gerealiseerd van 7,8 miljard dollar. Dat betekende een daling met 27 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Ook de omzet viel met 14,6 procent terug tot 42,4 miljard dollar. De achteruitgang moet vooral worden toegeschreven aan de iPhone, waar de verkoop met 16 procent afnam tot 40,4 miljoen exemplaren. Helemaal onverwacht komt de terugval van de iPhone-verkoop niet. In september komt Apple met een nieuwe generatie van het toestel, waardoor klanten traditioneel wachten met nieuwe aankopen. Tevens wijst het bedrijf steeds nadrukkelijker op diensten zoals Apple Music.

De Belgische regering stelt een extra bedrag van 1 miljard euro ter beschikking voor investeringen in spoorinfrastructuur. Die middelen komen bovenop de dotatie van 13,7 miljard euro die de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en Infrabel eerder al voor de volgende vijf jaar hadden toegewezen gekregen. Het geld zal vooral worden gebruikt voor de uitbouw van het Brussels voorstadsnet en een betere spoorontsluiting van de Antwerpse haven. De extra budgetten moeten het land kunnen helpen zijn massieve mobiliteitsproblemen, één van de grootste obstakels van de economische groei, aan te pakken. Files zouden het land tussen 600.000 euro en 3 miljoen euro per dag kosten.

Uitgever Cascade stopt met de publicatie van het magazine Ché. Dat heeft Cascade bekend gemaakt. Cascade had Ché overgenomen van Think Media. In januari was rond het magazine, dat als een mannenblad was gestart, nog een volledig nieuw concept opgezet. Koen De Buck, commercieel directeur van Cascade, geeft echter toe dat die transformatie niet is gelukt. Het magazine slaagde er niet in om de nodige adverteerders aan te trekken. Ook de populariteit bij de lezers kende een grote terugval. Het blad zou nog amper drieduizend lezers tellen. Bij de overname was dat nog een vijfvoud. De verkochte oplage was volgens De Buck te laag om het magazine nog langer te publiceren.

De Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev is bereid een bedrag van 79 miljard pond te betalen voor de overname van zijn Zuid-Afrikaanse sectorgenoot SABMiller. Eind vorig jaar werd een bedrag van 71 miljard pond geboden, maar AB InBev heeft dat bedrag opgevoerd om het ongenoegen over de transactie bij enkele aandeelhouders van SABMiller weg te nemen. Er was bij die aandeelhouders ongenoegen gegroeid omdat de verkoop door de daling van het Britse pond minder opbrengsten dreigt op te leveren. Ook was er protest omdat de twee grootaandeelhouders van SABMiller ook in aandelen van AB InBev worden betaald. AB InBev zegt echter dat beide formules voor alle beleggers open staan.

In Nederland is Godfried Brenninkmeijer, gewezen topman van de modeketen Clemens & August (C&A), op 83-jarige leeftijd overleden. Brenninkmeijer is de achterkleinzoon van één van de oprichters van de keten. Godfried Brenninckmeijer stond tijdens de jaren zeventig en tachtig van de voorbije eeuw aan de leiding van C&A Nederland. Hij zorgde ervoor dat de keten in zijn thuisland een bijzonder grote groei kende en in nagenoeg alle steden een plaats verwierf in de belangrijkste handelsstraten. Op het einde van de jaren tachtig legde hij zijn functies bij de keten neer. De groep Brenninkmeijer is met een geschat vermogen van 24,1 miljard euro de rijkste familie van Nederland.

Aandeelhouders van Deutsche Börse hebben de voorgestelde fusie met de London Stock Exchange (LSE) goedgekeurd. Dat heeft Deutsche Börse bekend gemaakt. Daarbij werd gemeld dat de vereiste meerderheid van 60 procent voor de overname werd gehaald. Eerder deze maand stemden ook al de aandeelhouders van de London Stock Exchange bijna unaniem in met de fusie. De twee beursbedrijven bereikten in maart al overeenstemming over een fusie, waarbij aandeelhouders van Deutsche Börse 54,4 procent van de aandelen in de nieuwe entiteit krijgen. Het nieuwe fusiebedrijf krijgt hoofdkantoren in Frankfurt en Londen. Het Britse vertrek uit de Europese Unie zou nog wel voor problemen kunnen zorgen.

Maaltijdbezorger Take Eat Easy heeft de activiteiten stopgezet. Het bedrijf is op zoek naar een overnemer, maar kan naar eigen zeggen op eigen kracht niet langer verder. Het bedrijf ziet zich gedwongen tot een gerechtelijke herstructurering. Indien geen overnemer wordt gevonden, dreigt het einde voor de maaltijdbezorger, die met fietskoeriers inmiddels in een aantal Europese steden operationeel is. De initiatiefnemers zeggen echter dat het bedrijf nog altijd groeimogelijkheden heeft. Er wordt daarbij op gewezen dat het voorbije jaar een maandelijkse groei van meer dan 30 procent werd geregistreerd. Inmiddels zijn al meer dan één miljoen bestellingen uitgevoerd voor 3.200 restaurants.

Meer Nieuws

07:57 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-07-16

Led-verlichting belangrijke werkverschaffer in ontwikkelingslanden?

De introductie van led-verlichting op zonnekracht zou in de ontwikkelingslanden twee miljoen banen kunnen creëren. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan het Lawrence Berkeley National Laboratory (Berkeley Lab).

Lees Verder

http://newscenter.lbl.gov/2016/07/19/modern-off-grid-lighting-create-2-million-new-jobs-developing-world/

16:15 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Softdrinks minder populair bij Amerikaanse tieners

Softdrinks hebben bij tieners in de Verenigde Staten een groot deel van hun populariteit verloren. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Center for Science in the Public Interest.

Lees Verder

https://consumer.healthday.com/diabetes-information-10/sugar-health-news-644/teens-turning-down-soft-drinks-712485.html

16:15 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |