29-09-16

Senioren wantrouwen afhankelijkheid van autotechnologieën

Senioren hebben dubbele houding tegenover innoverende autotechnologieën. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de McMaster University bij vijfendertig oudere eigenaars van auto’s die met een aantal technologische innovaties, zoals camera’s of navigatie, waren uitgerust. De onderzoekers zeggen te kunnen bevestigen dat senioren weliswaar interesse tonen in toepassingen zoals camera’s als alternatief voor achteruitkijkspiegels of het probleem van de dode hoek aan te pakken, maar anderzijds moet worden vastgesteld dat de technologieën slechts selectief worden gebruikt.

“Toen de huidige generatie senioren voor de eerste keer achter het stuur van de auto plaats nam, was van veiligheidstechnologie nauwelijks sprake,” benadrukt onderzoeksleider Jessica Gish, docent gezondheidszorg aan de McMaster University. “Vaak was er zelfs geen wettelijke verplichting om een veiligheidsgordel te dragen. Sindsdien is er echter bijzonder veel veranderd. Ook de senioren zeggen deze nieuwe oplossingen, die de verkeersveiligheid ten goede komen, te verwelkomen en erkennen de meerwaarde van de introductie van deze innoverende technologieën, maar blijken zich met het nieuwe arsneaal toch niet helemaal comfortabel te voelen.”

“Ook senioren hebben het gebruik van deze nieuwe technologieën snel onder de knie,” zegt Jessica Gish. “Ook blijkt dat ze graag van een aantal technologische hulpmiddelen, onder meer bij het parkeren, gebruik maken. Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat ook een aantal programma’s worden uitgeschakeld. Onder meer bleek dat vele senioren weinig gebruik maakten op de adaptieve cruisecontrole, waarbij automatisch de afstand tot de voorligger wordt geregeld. Men liet daarbij verstaan zich niet comfortabel te voelen met een technologie die het controle over het voertuig uit handen van de bestuurder neemt.”

“Senioren ontwikkelen een kritische relatie met deze moderne technologieën,” voert Jessica Gish nog aan. “Jongere bestuurders zijn tot een grote afhankelijkheid van de technologie bereid, maar blijken ook snel te panikeren wanneer onder meer het navigatiesysteem uitvalt. Senioren zien meer een gedeelte verantwoordelijkheid tussen de bestuurder en de technologie en erkennen dat de chauffeur steeds de controle over het voertuig moet kunnen behouden.” Er moet volgens Gish echter verder worden afgewacht of de gewenning aan het nieuwe aanbod ook bij de senioren uiteindelijk tot een grotere afhankelijkheid zal leiden.

Lees Verder

15:16 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: auto, senioren |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De International New York Times heeft zijn kantoor in de Franse hoofdstad Parijs gesloten. Daarmee sluit de redactie een geschiedenis van honderddertig jaar af. Daarmee sluit de Amerikaanse krant een lange journalistieke geschiedenis af. De wortels van het kantoor gaan immers terug naar de International Herald Tribune, die honderddertig jaar geleden onder de naam Paris Herald werd gelanceerd voor Amerikaanse expats in Frankrijk. Het merendeel van de activiteiten wordt overgebracht naar New York en Hongkong. De Franse redactie en een reclamedivisie blijven nog wel in Parijs operationeel. De krant had in Frankrijk 113 medewerkers. Daarbij zouden 69 banen worden geschrapt.

Het bedrijf Janssen Pharmaceutica schrapt in het onderzoeksdepartement van zijn vestiging in Beerse achtentwintig fulltime banen. De ingreep is naar eigen zeggen het gevolg van internationale organisatorische wijzigingen. De vakbonden maken gewag van verschuivingen binnen de onderzoeksafdeling van Janssen Pharmaceutica naar de wereldwijde moedergroep Johnson & Johnson. Mogelijk kan worden gewerkt met interne hertewerkstelling. Opgemerkt wordt dat Janssen zich wil focussen op nieuwe geneesmiddelen voor ziektes die nog niet kunnen worden behandeld. Daarvoor zou men zoveel mogelijk ruimte willen creëren door routinewerk naar andere filialen van de groep over te hevelen of uit te besteden.

Bij Volvo Cars Gent zal de productie dit jaar zestienduizend wagens hoger liggen dan oorspronkelijk was gepland. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt. Om die hogere productie te kunnen realiseren worden dit jaar vijftien shifts overwerk voorzien en worden drie vakantiedagen tijdens de eindejaarsperiode geschrapt. Sinds de zomervakantie zijn ook al 350 bijkomende interimkrachten aangeworven. Er worden nog honderd tijdelijke werkkrachten gezocht. Door de nieuwe vooruitzichten zal de Gentse fabriek van Volvo Cars voor het zesde jaar op rij een productie van meer dan 250.000 wagens realiseren. Ook zal de fabriek dit jaar geen gebruik moeten maken van economische werkloosheid.

Het bierconcern AB InBev is in de Verenigde Staten veroordeeld tot een boete van 6 miljoen dollar voor de betaling van steekpenningen in India. Het concern zou volgens de Amerikaanse Securities & Exchange Commission (SEC) een tussenpersoon hebben ingeschakeld om invloedrijke Indiase ondernemers te betalen om de productie en de verkoop in India te helpen opvoeren. Opgemerkt wordt dat Anheuser-Busch, de Amerikaanse tak van AB InBev, deze criminele betalingen als gewone uitgaven heeft ingeboekt. Tevens wordt opgemerkt dat het interne controlesysteem bij AB InBev heeft gefaald. Werknemers zouden het bedrijf van de wantoestanden hebben verwittigd, maar zouden zijn afgewimpeld.

Verzekeraar Ethias gaat als een zelfstandige entiteit verder. De raad van bestuur van Ethias heeft het herstelplan van de directie voor de verzekeraar goedgekeurd. Benoit Verwilghen, chief executive van Ethias, benadrukt dat de verzekeraar geen externe hulp nodig heeft, maar wel resistenter moet worden tegen moeilijke marktomstandigheden. Het herstelplan moet tegen eind volgend jaar de grootste problemen van de groep hebben opgelost. Dan zal Ethias volgens Verwilghen niet langer met zijn historische erfenis worden geconfronteerd. Hij wijst er ook op dat Ethias operationeel goede prestaties laten optekenen. Daarbij wordt gewag gemaakt van een operationele winst tussen 200 miljoen euro en 250 miljoen euro.

Het Canadese bedrijf Blackberry gaat de productie van hardware - met inbegrip van de smartphones waarmee de onderneming bekendheid verwief - uitbesteden. De beslissing werd genomen na nieuwe tegenvallende resultaten. De ingreep werd al geruime tijd verwacht. De voorbije jaren was de productie immers vooral een kost geworden. Daarom werd nu beslist vanaf volgend jaar geen hardware meer te produceren. Externe partners zullen apparatuur onder de naam Blackberry op de markt brengen. Blackberry boekte het voorbije kwartaal een nettoverlies van 372 miljoen dollar, tegenover een winst van 51 miljoen dollar dezelfde periode vorig jaar. Wel waren er 147 miljoen dollar afschrijvingen voor een reorganisatie.

De Duitse luchtvaartgroep Lufthansa wil sectorgenoot Brussels Airlines volledig overnemen. Dat heeft de Duitse groep beslist. Acht jaar geleden nam Lufhansa voor een bedrag van 65 miljoen euro een belang van 45 procent in Brussels Airlines. De Duitse groep heeft nu beslist om ook het resterende pakket van 55 procent op te kopen. Daarvoor zou een bedrag van 2,6 miljoen euro worden betaald. Lufthansa hoopt tegen het einde van dit jaar een akkoord over de overname te kunnen bereiken met de Belgische aandeelhouders van Brussels Airlines. Over de eventuele toekomst van Brussels Airlines als onderdeel van de groep Lufthansa is nog geen duidelijkheid.

De aandeelhouders van de bierproducenten AB InBev en SABMiller hebben de geplande fusie tussen hun bedrijven met overgrote meerderheden goedgekeurd. Bij AB InBev kon de fusie rekenen op meer dan 99 procent van de stemmen, maar ook bij SABMiller werd een score van 95,5 procent gemeld. Het fusiebedrijf zet zijn activiteiten onder de naam AB InBev verder. Carlos Brito, chief executive van AB InBev, stelde dat het bedrijf door de overname van SABMiller een betere toegang krijgt tot markten in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Bovendien kan volgens Brito een belangrijke kostenbesparing worden gerealiseerd. Hij maakt gewag van een besparing van 1,4 miljard dollar over een periose van vier jaar.

Deutsche Post neemt zijn Britse sectorgenoot UK Mail over. Met de overname verwerft Deutsche Post een sterke positie op de Britse markt van pakketbezorging. Het Duitse concern heeft grote ambities voor de Europese markt. Deutsche Post ziet vooral kansen in grensoverschrijdende pakketpost, waarbij gewezen wordt naar de online markt en grensoverschrijdend shoppen. Deutsche Post heeft al een sterke positie in Duitsland en Frankrijk en verwerft door de overname van UK Mail naar eigen zeggen een belangrijke aanwezigheid in de drie grootste ecommerce-markten van Europa, die samen 60 procent van de online omzet op het Europese continent vertegenwoordigen.

Het technologieconcern Apple gaat samenwerken met adviesbureau Deloitte om zijn apparaten populairder te maken op de zakelijke markt. Dat hebben de bedrijven bekend gemaakt. Deloitte start onder de samenwerking een nieuw initiatief, waarbij 5.000 strategische adviseurs klanten helpen om iPhones en iPads binnen hun bedrijven te gebruiken. Apple en Deloitte zullen samen ook werken aan het platform EnterpriseNext, dat de ontwikkeling van zakelijke applicaties moet vergemakkelijken. Eerder al sloot Apple gelijkaardige overeenkomsten met ondernemingen zoals SAP of International Business Machines (IBM).

Het Zweedse energiebedrijf Vattenfall stopt drie jaar eerder dan gepland met het gebruik van bruinkool in zijn centrale Klingenberg in Berlijn. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt. Er zal ongeveer 1 miljard Zweedse kroon of 104 miljoen euro worden geïnvesteerd om de installatie in mei volgend jaar al gereed te hebben voor het gebruik van gas als brandstof. Met het schrappen van bruinkool als brandstof zou jaarlijks de productie van 600.000 ton koolstofdioxide kunnen worden vermeden. De verbranding van gas produceert minder uitstoot dan het gebruik van bruinkool. De centrale van Klingenberg, gelegen in het oosten van Berlijn, moet ongeveer 300.000 gezinnen van energie voorzien.

Microsoft wil ook in de toekomst eigen smartphones met het besturingssysteem Windows blijven produceren. Dat heeft Terry Myerson, topman van Windows, bekend gemaakt. Het marktaandeel van Windows op de smartphonemarkt heeft dit jaar een belangrijke terugval gekend. Vorig jaar werden door Microsoft nog twee nieuwe smartphones van het merk Lumia op de markt gebracht, maar sindsdien werden geen nieuwe modellen gelanceerd. Wel zou de onderneming werken aan een Surface Phone, die in de tabletlijn van Microsoft zou moeten kunnen passen. Die smartphone zou tijdens de eerste helft van volgend jaar moeten verschijnen. Over het project zijn op dit ogenblik slechts weinig details bekend.

De Amerikaanse mediabedrijven Columbia Broadcasting System (CBS) en Viacom denken aan een mogelijke fusie. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Bloomberg gemeld. De holding National Amusements van de familie Redstone, met een participatie van telkens 80 procent controlerend aandeelhouder van beide bedrijven, zou de twee entiteiten hebben opgedragen de mogelijkheid van een samengaan te verkennen. Viacom lijkt voor de tegenpartij op dit ogenblik echter geen ideale partner. Viacom moet zowel bij de kabelactiviteiten als in zijn filmstudio’s met tegenvallende resultaten afrekenen. Tot tien jaar geleden vormden beide entiteiten nog één onderneming.

De Amerikaanse Senaat heeft met overweldigende meerderheid het veto van president Barack Obama tegen de recente terrorisme-wet naast zich neergelegd. Die wet stipuleert dat slachtoffers van de aanslagen op het World Trade Center in New York vijftien jaar geleden Saudi-Arabië gerechtelijk mogen vervolgen wegens de betrokkenheid van het land bij de terroristische acties. Obama waarschuwde dat de wet ook de mogelijkheid van juridische acties tegen de Verenigde Staten zou creëren en wou daarom de wet blokkeren. Ook het Huis van Afgevaardigden moet zich nog over het veto uitspreken, maar ook daar wordt een grote meerderheid verwacht om de wet in stand te houden.

In Frankrijk is de Iraakse mensenhandelaar Twana Jamal opgepakt. Jamal (36) zou naar schatting 422.000 euro per maand door asielzoekers van Frankrijk naar Groot-Brittannië te smokkelen. Jamal rekende voor de overzet naar Groot-Brittannië een commissie van 4.500 pond aan. Een aantal asielzoekers hadden de Franse politie echter op de hoogte gebracht van de praktijken van Jamal. Uiteindelijk werd de mensenhandelaar in de buurt van het vluchtelingenkamp in Duinkerke opgepakt. Jamal, die de Godfather of Traffickers werd genoemd, zou alleen dit jaar al 4 miljoen pond hebben verdiend. De mensensmokkelaar zou ervoor gezorgd hebben dat vluchtelingen aan boord van vrachtwagens naar Groot-Brittannië werden gevoerd.

Meer Nieuws

10:23 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-09-16

Smartphones worden vooral gebruikt voor mobiel internet

Smartphones worden vooral gebruikt om toegang te verkrijgen tot het mobiele internet. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Forrester bij bijna 45.000 online consumenten in de Verenigde Staten. Vastgesteld werd dat 93 procent van de respondenten te kennen geeft minstens één keer per week zijn smartphone te gebruiken om toegang te verkrijgen tot het mobiele internet. Het mobiele internet is daarmee volgens de onderzoekers de duidelijke leider in de smartphone-activiteiten. Bovendien wordt opgemerkt dat die leidende positie over alle generaties wordt vastgehouden.

Op de tweede plaats wordt de smartphone gebruikt om foto’s en video’s te maken (70 procent), gevolgd door texting (68 procent). Opgemerkt wordt dat deze top drie in alle generaties ongewijzigd blijft. In de leeftijdsgroep tussen achttien en zevenentwintig jaar laten deze drie activiteiten een absolute piek optekenen. Daarna volgen navigatie (58 procent) en productonderzoek (47 procent). De top tien activiteiten bestaan verder uit het beluisteren van opgeslagen muziek (42 procent), woordgames en puzzels (40 procent), het verzenden en ontvangen van professionele emails (40 procent), het streaming van muziek (40 procent) en geolocalisatie (32 procent).

Nog verder volgen de aankoop van producten (29 procent), het streaken van video en televisieshows (29 procent), het downloaden van muziek (22 procent), het bekijken van opgeslagen video en televisieshows (18 procent) en het downloaden van video en televisieshows. In nagenoeg alle activiteiten laat de leeftijdsgroep tussen achttien en zevenentwintig jaar de grootste frequenties. De enige uitzondering is het onderzoek en de aankoop van producten, waar de categorie tussen achtentwintig en zesendertig jaar het meest actief is. Anderzijds werd vastgesteld dat de leeftijdsgroep tussen zevenendertig en vijftig jaar de grootste online populatie vertegenwoordigt.

Lees Verder

17:52 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: smartphone |  Facebook |

Amerikaans vertrouwen in massamedia op absoluut dieptepunt

In de Verenigde Staten zegt minder dan één op drie inwoners een fundamenteel vertrouwen te hebben in de massamedia. Daarmee is het vertrouwen in de media bij de Amerikaanse bevolking tot het laagste niveau in de geschiedenis teruggevallen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Gallup.

Lees Verder

http://www.gallup.com/poll/195542/americans-trust-mass-media-sinks-new-low.aspx

17:51 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Japanse en Britse ecommerce vooral mobiele activiteit

In Japan en Groot-Brittannië zijn mobiele platformen voor ecommerce inmiddels groter geworden dan desktops. Ook in Zuid-Korea zal snel een ommekeer worden opgetekend. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Criteo op basis van een analyse van 3.300 online retailplatformen in twaalf landen tijdens het tweede kwartaal van dit jaar. Er wordt echter aan toegevoegd dat mobiele platformen in alle onderzochte markten een toenemend marktaandeel laten optekenen. Verder werd vastgesteld dat applicaties inmiddels 54 procent van alle mobiele retailtransacties vertegenwoordigen.

“Mobiel heeft in Japan en Groot-Brittannië inmiddels een belangrijke mijlpaal bereikt,” geven de onderzoekers aan. “In beide landen vertegenwoordigen mobiele platformen al meer dan 50 procent van de online retail. Ook in Zuid-Korea wordt inmiddels een niveau van 48 procent opgetekend. De grootste groei wordt echter opgetekend in Australië, waar het aandeel van 33 procent tot 42 procent is gestegen. Ook in Brazilië kon een toename van 14 procent naar 23 procent worden opgetekend. In de Verenigde Staten is het marktaandeel van de mobiele sector van 30 procent naar 35 procent opgelopen. Ook hier kan bij een aantal retailers echter een meerderheid voor de mobiele transacties worden gemeld.

Criteo merkt verder op dat in de mobiele retail smartphones verder uitlopen op tablets. Ook werd vastgesteld dat het conversieniveau bij mobiele applicaties anderhalve keer hoger ligt dan bij desktops. Tegelijkertijd wordt opgemerkt dat de conversie in de mobiele browsers slechts de helft van het niveau bij desktops laat optekenen. Tevens wordt benadrukt dat de gemiddelde waarde van een order in applicaties hoger ligt dan bestellingen in een mobiele browser of op een desktop. Daarnaast wordt opgemerkt dat het overwicht van de mobiele transacties in vele markten vooral kan worden geregistreerd in de mode en de luxesector.

Lees Verder

17:51 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ecommerce, mobiel |  Facebook |

Kledingkeuze kan grote impact hebben op werksfeer

Ook op de werkvloer zijn de eerste indrukken van cruciaal belang. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Censuswide en het bedrijf Grahame Gardner, fabrikant van werkkleding, bij duizend werknemers in Groot-Brittannië. Daarbij werd vastgesteld dat bijna 75 procent van de ondervraagden maximaal één minuut nodig hebben om bij een ontmoeting met een onbekende persoon zich een mening over de nieuwe kennis te vormen. Ook werd vastgesteld dat 24,6 procent van mening is dat een evenement een hogere kwaliteit zal vertonen wanneer het gebeuren wordt vertegenwoordigd door een medewerker in een verzorgde uitrusting of uniform.

Tevens bleek dat 36 procent van de respondenten van mening is dat de persoon in een verzorgde uitrusting ook zijn taken beter zal uitvoeren. Kleding staat volgens de onderzoekers op de derde plaats bij het eerste oordeel dat over een onbekende persoon wordt gevormd. In eerste instantie wordt volgens het rapport gekeken naar de lichaamstaal (31 procent), gevolgd door de gelaatsuitdrukking (15 procent). Er werd ook vastgesteld dat 52,2 procent van de ondervraagden toegeeft dat een verzorgde kleding hen ook een gevoel van zelfvertrouwen bezorgt. Daarnaast voelt respectievelijk 35 procent en 31 procent zich positief en professioneel.

“Het onderzoek toont aan dat een eerste indruk op de consument van groot belang is,” benadrukt Gary Lory, managing director van Grahama Gardner. “Dat geldt voor alle sectoren van het economische en sociale leven. In sommige instanties moet worden vastgesteld dat deze eerste indrukken de reputatie van een bedrijf kunnen maken of breken. Bovendien moet de onderneming beseffen dat de kwaliteit van de uitrusting ook een belangrijk invloed heeft op het zelfvertrouwen en de productiviteit van de werknemers. Personeel dat zich in zijn werkkledij niet comfortabel voelt, zal een gebrek aan vertrouwen uitstralen en dat zal ook een impact hebben op de ervaring van de klanten.”

Lees Verder

17:50 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kleding, werkvloer |  Facebook |

Scandinavië het meest sceptisch over merkencontent op sociale platformen

Het gebruik van nieuwe sociale platformen kent een snelle groei, maar meer dan een kwart van het online publiek zegt bewust de berichten van merken in sociale netwerken te vermijden. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Kantar naar de digitale attitudes en gedragingen van 70.000 online consumenten in bijna zestig landen. Vastgesteld werd dat 26 procent van de respondenten te kennen geeft bewust merkencontent uit de weg te gaan. Dat cijfer loopt op tot een maximum van 57 procent in Zweden en Denemarken. De scepsis tegenover merkenboodschappen op sociale vormen ligt het laagste in Saudi-Arabië (15 procent) en Brazilië (19 procent).

“Sociale platformen gaan vaak zonder reclame van start en richten zich vooral op de uitbreiding van het gebruikerspubliek,” stippen de onderzoekers aan. “Na verloop van tijd worden de initiatiefnemers uit financiële overwegingen echter genoodzaakt om uiteindelijk toch reclame te introduceren. Vele merken worden daarbij echter geconfronteerd met het probleem dat grote groepen consumenten zich door de massale aanwezigheid van merken op sociale platformen overspoeld voelen. Daarbij moest worden vastgesteld dat 34 procent van de respondenten opwerpt het gevoel te hebben door online reclame constant gevolgd te worden.”

Anderzijds kan volgens Kantar wordt vastgesteld dat invloedrijke personaliteiten en celebrities mogelijk de kans bieden om de visie van het publiek over de merken bij te sturen. Daarbij wordt opgemerkt dat in de leeftijdsgroep tussen zestien en vierentwintig jaar 40 procent te kennen geeft de getuigenissen van personen over merken meer te vertrouwen dan officiële bronnen zoals kranten, merkensites of televisiereclames.” Cruciaal is volgens Michael Nicholas, internationaal directeur bij Kantar, de geschikte boodschap op het optimale ogenblik langs het gepaste kanaal aan het ideale publiek te bezorgen.

Dat is volgens Nicholas van wezenlijk belang om de fundamentele negatieve perceptie van het publiek tegen de online activiteit van merken te overwinnen. Onder meer merken zoals Disney, Starbucks en McDonald’s hebben dat volgens Nicholas perfect begrepen.

Lees Verder

16:55 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |