23-06-17

Seksueel getinte reclame draagt weinig bij tot verkoop

Seksueel of erotisch getinte reclame draagt weinig bij tot de verkoop van merken en producten. Dat blijkt uit een studie van wetenschappers aan de University of Illinois, de Ball State University en de University of California die bijna tachtig onderzoeken over een periode van meer dan drie decennia analyseerden. De onderzoekers zeggen vastgesteld te hebben dat de consumenten de seksueel getinte reclame weliswaar beter onthouden, maar dat effect strekt zich volgens de wetenschappers niet verder uit naar de genoemde merken of producten. Bovendien diende gevreesd te worden voor de vorming van een negatieve perceptie over het product.

“Uit het overzicht van de studies - waarbij in totaal meer dan zeventienduizend consumenten in de Verenigde Staten, Europa, Australië en Azië waren betrokken - bleek dat de respondenten geneigd zijn reclame met een seksuele ondertoon gemakkelijker te onthouden,” betoogt onderzoeksleider John Wirtz, professor reclameleer aan de University of Illinois. “Tegelijkertijd moest echter worden opgemerkt dat de merken en producten uit deze reclame niet gemakkelijker konden worden onthouden. Evenmin kon een grotere intentie worden opgetekend om de goederen uit de reclames te kopen of in grotere aantallen aan te schaffen. Er moest zelfs een negatievere houding worden geregistreerd.”

“Inspanningen om aan reclame een seksuele ondertoon mee te geven, blijkt letterlijk nul procent impact te hebben op de aankoopintentie van de consument,” voert professor Wirtz aan. “Uit onze studie kan alvast niet worden afgeleid dat seks voor een betere verkoop zorgt. Er kan zelfs worden aangegeven dat seks niet tot een sterkere verkoop leidt. Er kon geen enkele indicatie van een positieve impact worden gevonden.” De wetenschapper voegt eraan toe dat steeds meer adverteerders tot dezelfde conclusie blijken te komen. Hij wijst daarbij onder meer naar de Amerikaanse restaurantketen Carl’s Jr, die in zijn hamburger-commercials voor de Super Bowl niet langer op voluptueuze modellen beroep doet.

Lees Verder

19:59 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: seks, reclame |  Facebook |

Negatieve tweets tasten ook kijkgenot andere consumenten aan

Negatieve commentaren over een televisieshow op sociale media kunnen ook het kijkgenot van andere consumenten aantasten. Daarentegen hebben positieve commentaren geen significant positieve impact. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Pennsylvania State University en de University of Florida . Door de confrontatie met de negatieve commentaren bleken de consumenten volgens de Amerikaanse onderzoekers ook minder snel geneigd het geviseerde televisieprogramma in hun omgeving aan te bevelen. De wetenschappers merken op dat consumenten zich negatieve elementen sneller zullen herinneren dan positieve aspecten.

Lees Verder

 

 

19:35 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Amerikanen kopen wapens vooral voor zelfverdediging

In de Verenigde Staten worden inmiddels meer wapens gekocht voor zelfverdediging dan voor de jacht of sportieve doeleinden. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Boston University op basis van cijfers van het Amerikaanse Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms, and Explosives (ATF) sinds het begin van de jaren negentig. Er wordt ook opgemerkt tijdens het eerste anderhalve decennium van de studie gemiddeld tussen drie en vijf miljoen vuurwapens per jaar werden verkocht, maar daarna moet een exponentiële groei worden opgetekend. Vier jaar geleden werd een piekverkoop van 10,3 miljoen wapens geboekt.

Lees Verder

18:55 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Elektrische auto voor meerderheid binnen tien jaar toegankelijk

Elektrische en hybride auto’s zijn bezig aan een snel traject naar een bredere adoptie. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Michigan. Opgemerkt wordt dat deze alternatieve vorm van aandrijving voor de meeste chauffeurs binnen een periode van tien jaar voor dagelijks gebruik toegankelijk zou kunnen worden. Die evolutie is volgens de onderzoekers te danken aan recente verbeteringen zoals een grotere actieradius, snellere oplaadtijden en lagere aankoopkosten. Onder meer wordt opgemerkt dat de verkoop van elektrische wagens de voorbije zes jaar in de Verenigde Staten een stijging met meer dan 700 procent heeft laten optekenen.

Lees Verder

 

18:28 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Authenticiteit biedt verhoogde kans op rekrutering

Kandidaat-werknemers die zich tijdens interviews authentiek gedragen, lopen een grotere kans om uiteindelijk gerekruteerd te worden. Dat is de conclusie van een onderzoek van het University College London, de Bocconi University, de Hong Kong Polytechnic University en de London Business School. De onderzoekers stelden vast dat kandidaten met een hoge kwaliteit 51 procent kans hadden om gerekruteerd te worden, maar wanneer aan dat superieure kwalitatieve niveau ook authenticiteit wordt gekoppeld, loopt die kans volgens de onderzoekers verder op tot 73 procent. Bij werknemers met een lage kwaliteit heeft volgens de onderzoekers authenticiteit een negatieve impact.

Lees Verder

 

 

18:00 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Chirurgen niet afkerig tegenover robot-assistentie

Een groot aantal chirurgen beseft dat ze fouten kunnen maken die patiënten een groot leed zouden kunnen bezorgen en zouden bereid zijn om robots in te schakelen indien die technologie betere resultaten zou opleveren. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Queensland University of Technology bij nagenoeg honderd Australische chirurgen. Vastgesteld werd dat 32,3 procent van de respondenten toegaf zenuwachtig te worden bij het idee om voor een artroscopie aan de knie beroep te doen om een semi-automatisch systeem. Daarentegen zei 76,3 procent de robot-assistent te willen inschakelen indien daardoor een verbeterde procedure kon worden gegarandeerd.

Lees Verder

 

17:30 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Werkstress leidt tot junkfood en slaapproblemen

Stress tijdens de werkdag kan leiden tot overmatige en ongezonde voedingskeuzes tijdens de maaltijden, maar tegen dit schadelijke patroon kan wel een buffer worden opgeworpen. Dat zegt een studie van wetenschappers aan de Michigan State University. De onderzoekers benadrukken dat een goede nachtrust kan dienen als een beschermende factor tussen werkstress en ongezonde voeding in de avond. De onderzoekers benadrukken dat de beschermende werking tegen de voorkeur voor ongezonde eetgewoontes na een stressvolle werkdag, duidelijk maakt op welke manier gezondheidspatronen elkaar kunnen beïnvloeden.

Lees Verder

 

16:56 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |