19-07-17

Artificiële intelligentie kan retail helpen veranderen

Retailers verwachten veel van artificiële intelligentie. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Forrester Consulting bij meer dan zevenhonderd marketeers van grote retailgroepen uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Australië. De onderzoekers zeggen vastgesteld te hebben dat het merendeel van de respondenten ervan overtuigd is dat de technologie de mogelijkheid heeft om de sector helemaal te veranderen. Door 88 procent van de marketeers werd aangegeven dat artificiële intelligentie minstens gedeeltelijk tot een heruitvinding van de sector zou helpen leiden. Bovendien erkende 81 procent dat de technologie ook een fundamentele impact op hun bedrijf zou hebben.

Uit het onderzoek bleek dat 86 procent van mening was dat artificiële intelligentie het marketing-team van het bedrijf efficiënter zou maken, waarbij door 82 procent werd aangegeven dat de technologie het takenpakket kon automatiseren, zodat de marketeer zich meer zou kunnen toeleggen op opdrachten die een grotere meerwaarde zouden opleveren. Bovendien gaf 79 procent aan dat de marketeer door de introductie van artificiële intelligentie de mogelijkheid zou krijgen om zich meer op strategisch werk toe te leggen. Daarnaast voorspelde meer dan 80 procent dat artificiële intelligentie de rol van de marketeer fundamenteel zou veranderen.

De grootste hinderpaal voor een introductie van artificiële intelligentie is volgens de onderzoekers een gebrek een technische vaardigheden bij het personeel. Twee op drie respondenten vreesde dat een gebrek aan expertise een barrière zou kunnen zijn voor de implementering van de technologie. Meer dan één op drie noemde een onvoldoende kennis van de technologie zelfs een bijzonder groot probleem. Er werd wel opgemerkt dat twijfels over de vaardigheden vooral in de hogere directiekaders kunnen worden vastgesteld. Bij de marketeers op de werkvloer daalt de onzekerheid over de vaardigheden immers terug tot 29 procent.

Lees Verder

23:28 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail |  Facebook |

Opwarming arbeid zal gevolgen klimaatverandering dragen

Lichte stijgingen van de temperatuur in de mediterrane regio’s door de klimaatverandering kan mogelijk een negatieve impact hebben op de Europese wijnindustrie. Daarbij moet gevreesd worden voor een verlies aan inkomsten, productiviteit en arbeidsplaatsen. Dat blijkt uit een rapport van wetenschappers van Taylor & Francis Group, op basis van de impact van de warmte op de arbeidsprestaties in de wijngaarden op Cyprus, waar vaak moet worden gewerkt onder temperaturen die tot 36 graden Celsius kunnen oplopen. Omdat de druivenpluk nog grotendeels manueel gebeurt, is de wijnbouw volgens de onderzoekers een ideale sector om de impact van de klimaatverandering op arbeid te onderzoeken.

“De studie toonde dat hogere temperaturen tijdens de zomer voor werkomstandigheden zorgen die de productiviteit van de werknemers in de wijngaarden met 27 procent kan doen dalen,” benadrukken de onderzoekers Leonidas Ioannou en Lydia Tsoutsoubi. “De warmte heeft immers een ongunstige impact op het metabolisme en het cardiovasculaire systeem van de druivenplukkers, waardoor uiteindelijk het productieniveau terugvalt. Daarnaast moest ook rekening worden gehouden met een belangrijk tijdverlies omdat de arbeid geregeld moet worden stopgezet voor onregelmatige en onvoorziene onderbrekingen. Die onderbrekingen zouden de totale arbeidstijd met 15 procent doen afnemen.”

“Uit het onderzoek blijkt dat hogere temperaturen op de werkplek, vooral in de Europese landbouwsector, gepaard gaan met een belangrijk verlies aan arbeidscapaciteit en productiviteit,” benadrukken de onderzoekers nog. “Men mag niet vergeten dat de wijnindustrie een aandeel van 0,2 procent heeft in het wereldwijde bruto binnenlandse product. Hogere temperaturen door de opwarming van de aarde kunnen dan ook een negatieve impact hebben op de prestaties van de industrie en potentieel wereldwijd aanleiding geven tot belangrijke verliezen. Er wordt wel opgemerkt dat grotere studies, waarbij ook andere locaties worden betrokken, noodzakelijk zijn om meer concrete conclusies te kunnen trekken.

Lees Verder

21:45 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: klimaatverandering |  Facebook |

Schade beleggingsfraude wordt zwaar onderschat

De malafide praktijken van de Amerikaanse investeerder Bernie Madoff hebben meer dan tienduizend beleggers de voorbije twee decennia miljarden dollar gekost, maar de impact van de fraude reikt uiteindelijk veel verder dan de directe slachtoffers. Dat is de conclusie van een studie van wetenschappers aan de Cornell University, die een analyse hebben gemaakt van de exacte schade die de praktijken van Madoff aan de financiële industrie heeft gekost. De resultaten van de studie tonen volgens de onderzoekers aan dat het vertrouwen van de investeerder in zijn adviseurs hebben. Tevens wordt bewezen dat wantrouwen in tussenpersonen tot inferieure investeringen zal leiden.

“Nadat de fraude was ontdekt kon in de kennissenkring van de slachtoffers en in regio’s met grote concentraties gedupeerden, kon een opmerkelijk verlies van het vertrouwen in het financieel systeem worden opgemerkt en kon ook een drastische verandering in het investeringsgedrag worden vastgesteld,” benadrukt onderzoeksleider Scott Yonker, professor toegepaste economie en management aan de Cornell University. “Daarbij most worden vastgesteld dat de investeerders 363 miljard dollar weghaalden bij hun financiële adviseurs, ook al hadden die meestal niets met Madoff te maken gehad. Een groot gedeelte van die bedragen werden naar bankdeposito’s gebracht.”

“De investeerders verloren hun vertrouwen in de adviseurs,” aldus Scott Yonker. “Iedereen sloeg op de vlucht. Het kapitaal dat bij de adviseurs werd weggehaald is bijna twintig keer groter dan het bedrag van 17 miljard dollar dat Madoff in opdracht van de rechtbanken aan zijn investeerders moet terugbetalen. In sommige regio’s werd zoveel geld weggehaald dat een aantal investeringsbedrijven hun deuren moesten sluiten. Zelfs vier jaar na de ontdekking van de fraude kon nog geen enkel signaal worden gevonden dat de investeerders eventueel plannen zouden koesteren om naar de aandelenmarkten terug te keren.”

De beleggingen van Madoff waren bijzonder gevoelig voor fraude omdat de man in eerste instantie vrienden voor zijn investeringen had aangesproken en vervolgens vooral van mond-aan-mond reclame gebruik maakte om promotie te maken van zijn diensten. Op die manier werden ook community’s door zijn acties getroffen.

Lees Verder

21:05 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bernie madoff |  Facebook |

Mobiele betalingen worden norm bij Chinese consument

In de Chinese steden wordt fysiek geld steeds meer een zeldzaamheid. Dat is het gevolg van de mobiele betalingen, die de Chinese consumentenmarkt in minder dan drie jaar volledig hebben verantwoord. Dat blijkt uit een rapport van de Amerikaanse krant New York Times. Opgemerkt wordt dat deze trend wordt gedreven door de toenemende penetratie van het mobiele internet en de groeiende populariteit van platformen zoals WeChat en Alipay, die aan de Chinese consument immers een groter gebruikscomfort bieden. Onder meer wordt gewezen op het gebied van QR-codes, waardoor in alle vormen van handel - van marktkramen tot winkelcentra - mobiel kan worden betaald.

“De opkomst van mobiele betalingen in de Chinese steden valt vooral op omdat de lokale economie drie jaar geleden nog grotendeels op cash geld was gebaseerd,” aldus de New York Times. “Uit cijfers van consulent iResearch is gebleken dat de markt voor mobiele betalingen in China inmiddels vijftig keer groter is dan in de Verenigde Staten. In China zouden jaarlijks voor 5,5 biljoen dollar mobiele transacties werden gemeld, tegenover slechts 112 miljard dollar in de Verenigde Staten.” Vanuit technologische standpunt vertegenwoordigt deze ontwikkeling volgens Richard Lim, managing director van investeerder GSR Ventures, één van de meest belangrijke innovaties die eerst in China is doorgebroken.

Er wordt op gewezen dat bedrijven zoals Ant Financial en Tencent, eigenaars van respectievelijke Alipay en WeChat, in de loop van volgend jaar wellicht de Amerikaanse groepen Visa en Mastercard zullen verdringen als platformen met het grootste aantal transacties per dag. Er wordt aan toegevoegd dat in de Chinese provinciale steden nog grote groeimogelijkheden schuil gaan. Er wordt opgemerkt dat de ontwikkelingen belangrijke consequenties kunnen hebben voor internationale merken. Opgemerkt wordt dat deze partijen met Alibaba en Tencent wellicht een samenwerking zullen moeten zoeken om te vermijden op de Chinese markt belangrijke verliezen te zullen leiden.

Lees Verder

20:19 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mobiel |  Facebook |

Strijd tegen terrorisme blijkt hindernis voor handel

Ingrepen om de strijd tegen het terrorisme te versterken, helpen ongetwijfeld om de bevolking te beschermen, maar hebben anderzijds helaas ook een negatieve impact op de handel. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Deakin University. Bovendien moet volgens het rapport worden vastgesteld dat de kosten van de verhoogde veiligheidsmaatregelen ook niet evenwichtig zijn verdeeld. Opgemerkt wordt dat sommige kosten weliswaar naar de consumenten worden doorgegeven, maar in het algemeen moet volgens de onderzoeker worden gesteld dat vooral de exporteurs en importeurs worden geraakt.

Lees Verder

19:15 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Ook technische specialisten gaan te rade bij online zoekmachines

Ook technische specialisten gaan voor informatie het vaakst te rade bij online zoekmachines. Dat blijkt uit een onderzoek van IEEE GlobalSpec Media Solutions bij meer dan tweeduizend technische specialisten. De onderzoekers stelden vast dat 58 procent voor de inzameling van informatie in eerste instantie beroep zou doen op algemene online zoekmachines. Online catalogussen staan op de tweede plaats met een score van 43 procent, gevolgd door collega’s (43 procent), de websites van toeleveranciers (42 procent) en white papers (40 procent). Ook bij de vergelijking tussen producten en diensten staan zoekmachines met een score van 74 procent op de eerste plaats.

Lees Verder

19:08 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Banken moeten bionische instellingen worden

Banken over de hele wereld moeten hun operaties herstructureren om aan de behoeften en eisen van de klanten - zowel op fysieke als digitale kanalen - te blijven voldoen. Dat is de conclusie van een een rapport van Boston Consulting Group (BCG). De consulent zegt twee jaar geleden de eerste tekenen gezien te hebben van een zogenaamde bionische transformatie, die zich sindsdien volgens het rapport versneld heeft doorgezet. Daarbij wordt opgemerkt dat bij de financiële dienstverlening de traditionele bankactiviteiten duidelijk aan populariteit verliest, waarbij wordt opgemerkt dat 43 procent van de ondervraagden een voorkeur geeft voor exclusief digitale ervaringen, terwijl een even grote groep een mengeling van digitale en fysieke activiteiten wenst.

Lees Verder

 

18:03 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |