19-08-17

Relaties vaak gestoeld op ambivalente visies op partner

Veel mensen hebben een ambivalente houding tegenover de relatie met hun partner. Er is vaak sprake van een echte verscheurdheid. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Utah en de University of Toronto bij een reeks koppels, die gevraagd werden naar redenen die hen zouden besluiten de relatie verder te zetten of af te breken. De studie toont volgens de onderzoekers aan dat de deliberatie over een mogelijke scheiding vaak bijzonder moeilijk verloopt. Er wordt echter aan toegevoegd dat de resultaten ook belangrijke inzichten kunnen verstrekken voor relatiebegeleiding, terwijl ook een aantal nieuwe aspecten van het beslissingsproces naar voor lijken te komen.

“Uit het onderzoek kwam onder meer naar voor koppels vooral emotionele intimiteit, investering en een gevoel van verplichting naar voor komen als belangrijkste redenen om een relatie verder te zetten,” betoogt onderzoeksleider Samantha Joel, professor psychologie aan de University of Utah. “Wanneer daarentegen gekeken wordt naar de belangrijkste motieven om een punt te zetten achter de relatie, wordt vooral gewezen naar een gebrek aan compatibiliteit tussen persoonlijkheden, een vertrouwensbreuk en een toenemende afstandelijkheid van de partner. Zowel bij kortere relaties tot twee jaar als huwelijken van minstens zeven jaar werden gelijkaardige redenen gegeven om aan het verbond een einde te maken.”

“Dat geldt echter niet voor de redenen achter de beslissing om langer samen te blijven,” benadrukt professor Joel. “Bij kortere relaties wordt daarbij vlugger gewezen naar positieve redenen, zoals de aangename persoonlijkheid van de partner, emotionele intimiteit of de geneugten van het samenzijn. Wanneer echter diezelfde vraag gesteld wordt aan koppels met een langere gezamenlijke geschiedenis, worden meer restrictieve motieven naar voor geschoven. Daar wordt immers vaak verwezen naar elementen zoals investeringen in de relatie, familiale verantwoordelijkheden, de vrees voor onzekerheid en logistieke barrières.”

Tevens kon worden vastgesteld dat ongeveer de helft van de respondenten aangaf zowel redenen hebben om de relatie verder te zetten of te stoppen. “Ook hier blijkt de ambivalentie tegenover relaties,” werpt Samantha Joel op. “Een scheiding gaat vaak gepaard met bijzonder moeilijke beslissingen. Buitenstaanders kunnen een breuk meer op een rationele manier bekijken, maar binnen de relatie ligt die situatie veel complexer. Naarmate een koppel langer in een relatie zit, blijkt een eenvoudige evaluatie steeds moeilijker te worden. Er kan hiervoor ook een evolutionaire reden zijn. Voor de prehistorische mens was het vinden van een partner wellicht belangrijker dan het vinden van de juiste partner.”

“Dat kan een verklaring zijn waarom het gemakkelijker blijkt om in een relatie te stappen dan het verbond weer te verbreken,” verduidelijkt professor Joel.

Lees Verder

13:12 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: relatie |  Facebook |

Kinderen halen meer morele lessen uit menselijke verhalen

Jonge kinderen pikken meer morele lessen op uit verhalen met menselijke figuren dan met antropomorfe personages. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan het Ontario Institute for Studies in Education (Oise) aan de University of Toronto bij een groep kinderen tussen vier en zes jaar. Er wordt gewag gemaakt van een opmerkelijk verband, aangezien kan worden vastgesteld dat media voor kinderen - boeken, films of videogames - vaak gebruik maken van dieren of voorwerpen met menselijke eigenschappen. Nu blijkt echter dat de kinderen tussen deze antropomorfe karakters en henzelf minder gelijkenissen zien.

“Aangezien kinderen zich met antropomorfe karakters minder snel vereenzelvigen, zullen ze ook minder gemakkelijk morele lessen trekken uit verhalen waarin dergelijke figuren worden getoond,” benadrukt onderzoeksleider Patricia Ganea, professor cognitieve ontwikkeling aan de University of Toronto. “De resultaten van het onderzoek ondersteunen dan ook eerdere studies, waarin al werd aangetoond dat kinderen het gemakkelijker vinden om kennis te puren uit verhalen met een realistisch scenario. Nu blijkt dat kinderen zich ook meer aangesproken voelen door de morele boodschappen van verhalen waarin een menselijk personage naar voor wordt gebracht.”

Wanneer kinderen lectuur met antropomorfe figuren voorgeschoteld krijgen, blijken de reacties vooral gewag te maken van een gebrek aan menselijke eigenschappen. Kinderen die het meest geneigd waren aan de antropomorfe figuren ook menselijke eigenschappen te koppelen, bleken uit de verhalen ook de sterkste lessen te trekken. Wanneer naar altruïstisch gedrag wordt gekeken, bleek dat media met menselijke figuren de grootste impact had op de donatie-bereidheid van de kinderen, gevolgd door getuigenissen met antropomorfe figuren. Media die daarentegen louter zakelijke informatie aanvoerden, bleken het minst geneigd om de kinderen tot actie aan te zetten.

Er wordt wel opgemerkt dat de kinderen bij een keuze voor de persoonlijke mediaconsumptie tussen menselijke figuren en antropomorfe personages geen verschil in voorkeur laten blijken.

Lees Verder

12:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

Het Franse wijndomein Château Phélan Ségur is verkocht aan de Belgische ondernemer Philippe Van de Vyvere. Financiële details over de transactie werden niet bekendgemaakt, maar algemeen wordt geraamd dat het domein een waarde heeft van 26,6 miljoen euro. Château Phélan Ségur ligt in Saint-Estèphe, een gemeente in de Gironde en spreidt zich uit over een oppervlakte van 70 hectare. Het domein was gedurende meer dan dertig jaar in handen van de familie Gardinier, die zich volgens bronnen echter meer op zijn horeca-activiteiten zou willen toeleggen. De familie, die zijn fortuin in de meststoffensector verwierf, is onder meer eigenaar van de restaurants Taillevent in Parijs en Les Crayères in Reims.

Een aantal grote obligatiehouders van Banco Popular willen de verkoop van de instelling tegenhouden. De betrokkenen stappen daarvoor naar het Europees Gerechtshof, waar ze de verkoop aan Banco Santander willen aanvechten. Banco Popular, de zesde grootste bank van Spanje, werd door een grote portefeuille met waardeloze kredieten met zware financiële moeilijkheden geconfronteerd en werd uiteindelijk voor één symbolische euro overgenomen door Banco Santander. Door die constructie, die werd georkestreerd door de Europese Single Resolution Board, verloren de obligaties in Banco Popular ongeveer 2 miljard euro aan waarde. Daarom beslisten de obligatiehouders naar de rechter te stappen.

Het cosmeticaconcern Estee Lauder heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 2,89 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De makeup-divisie, die onder meer de merken Smashbox en La Mer omvat, boekte een omzetgroei met 16 procent tot 1,31 miljard dollar. De omzetstijging werd ook gedreven door de overname van Too Faced en Becca Cosmetics, die een bijdrage van 3,5 procentpunt aan de groei leverden. Tevens wordt gewezen op een dubbelcijferige verkoopsgroei in China, op het internet en in taxfree winkels in luchthavens. De winst van Estee Lauder steeg van 94 miljoen dollar naar 229 miljoen dollar.

De Duitse farmagroep Stada Arzneimittel wordt overgenomen door de investeerders Bain Capital en Cinven. Er hebben zich genoeg aandeelhouders aangemeld om de overname te kunnen laten doorgaan. Dat hebben de betrokken partijen gemeld. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 5,4 miljard euro. Bain Capital en Cinven hadden eerder al een poging ondernomen om Stada binnen te rijven, maar toen konden onvoldoende aandeelhouders worden aangezet hun participaties aan te bieden. Daarop werd beslist om onder meer het bod op Stada te verhogen. Ook Elliott Advisors, één van de grote aandeelhouders van Stada, zou het bod van de investeerders hebben gesteund.

De Britse Competition and Markets Authority (CMA) heeft de overname van de Britse pubs van de groep Punch Taverns door het Nederlandse concern Heineken goedgekeurd. Opgemerkt wordt dat Heineken voldoende maatregelen heeft genomen om dreigende concurrentieproblemen weg te nemen. Eerder hadden de Britse autoriteiten drieëndertig geografische locaties aangestipt waar de concurrentie door de intrede van Heineken in het gedrang zouden kunnen komen. De Nederlandse groep heeft echter aangegeven bereid te zijn om op de betrokken locaties een aantal pubs van de hand te doen. Heineken neemt 1.900 pubs van Punch over voor 305 miljoen pond. Heineken is in Groot-Brittannië al eigenaar van Star Pubs & Bars.

Het Zweedse telecomconcern Ericsson wil zijn personeelsbestand met ongeveer 25.000 arbeidsplaatsen afslanken. Dat moet de onderneming een belangrijke besparing opleveren. Dat hebben een aantal bronnen tegenover de Zweedse krant Svenska Dagbladet gemeld. Door de ontslagronde zouden vooral buitenlandse divisies worden getroffen. Ericsson telt wereldwijd momenteel 109.000 werknemers. De ingreep komt niet onverwacht. In juli had Ericsson al te kennen gegeven zijn operationele marge te willen verdubbelen en tegen midden volgend jaar een besparing van ruim 1 miljard euro te willen realiseren. Het is nog niet duidelijk welke landen zouden worden getroffen. Onderzoek en ontwikkeling zouden gespaard blijven.

Lotus Bakeries, fabrikant van speculaas en biscuits, heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een omzet gerealiseerd van 258,9 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 1 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg met 3,9 procent tot 31,4 miljoen euro. Uit d cijfers blijkt wel een duidelijke vertraging. De eerste helft van vorig jaar werd immers een omzetstijging met 31 procent gemeld. Er wordt echter opgemerkt dat vorig jaar absolute records werden opgetekend. Ook wordt gewezen op de impact van het zwakkere Britse pond na de beslissing van Groot-Brittannië om zich uit de Europese Unie terug te trekken. Ongeveer 20 procent van de omzet wordt in Groot-Brittannië gerealiseerd.

De Chinese regering wil de investeringen van zijn bedrijven in het buitenland afremmen. De Chinese autoriteiten willen vooral irrationele investeringen, die de schuldenlast kunnen verzwaren, ontmoedigen. Onder meer wordt gewezen op buitenlandse overnames in sectoren zoals vastgoed, horeca, entertainment en sport. De Chinese overheid wil dat de betrokken kapitalen in de nationale economie worden geïnjecteerd. Opgemerkt wordt dat buitenlandse investeringen voortaan in drie categorieën zullen worden ingedeeld. Een aantal sectoren, zoals onder meer de gokindustrie, worden verboden, terwijl nog een aantal andere projecten zullen worden beperkt. Een derde categorie omvat investeringen die worden aangemoedigd.

Het Amerikaanse bedrijf Foot Locker, fabrikant van sportartikelen, heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 1,7 miljard dollar. Dat betekende een daling met 4,4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde van 127 miljoen dollar naar 51 miljoen dollar. Richard Johnson, chief executive van Foot Locker, erkende teleurgesteld te zijn over de resultaten, die volgens hem onder druk stonden door een gebrek aan voldoende nieuwe innovatieve producten. De identieke omzet van het concern daalden met 6 procent. Het bedrijf zegt een herschikking van de prioriteiten te evalueren, waarbij ook mogelijk aanvullende kostenbesparingen niet worden uitgesloten.

De Vlaamse regering heeft het bedrijf Sodexo, aanbieder van personeelsdiensten, een boete van 3,2 miljoen euro opgelegd omdat de onderneming onvoldoende resultaten boekt bij de overschakeling naar elektronische dienstencheques. Dat heeft Philippe Muyters, Vlaams minister van werk, gemeld. Nauwelijks 52,7 procent de dienstencheques worden elektronisch geïnd, terwijl Sodexo zich geëngageerd had tegen midden dit jaar een niveau van 86 procent te halen. Eind dit jaar moet dat oplopen tot 95 procent. Ook vorig jaar diende daarvoor al een boete van ruim 1,14 miljoen euro te worden betaald. Sodexo vecht de boete niet aan, maar zegt meer inzicht in de markt te hebben verworven.

De Chinese computerverkoper Lenovo heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van ruim 10,01 miljard dollar, tegenover bijna 10,06 miljard dollar dezelfde periode vorig jaar. Het Chinese concern leed echter een verlies van 72 miljoen dollar, tegenover een winst van 173 miljoen dollar tijdens de eerste helft vorig jaar. Het bedrijf moest onder meer bij de computerverkoop een daling melden, terwijl ook op de markt van de smartphones en servers tegenvallende prestaties dienden te worden gemeld. De verkoop van personal computers viel het voorbije kwartaal met 6 procent terug. Lenovo bevindt zich in een transitiefase, waarbij steeds meer op mobiele activiteiten en clouddiensten worden gefocust.

De Nederlandse maritieme groep Boskalis heeft de Britse bodemonderzoeker Gardline overgenomen. Met de transactie was een bedrag gemoeid van 40 miljoen pond. Daarmee kan Boskalis volgens Peter Berdowski, topman van de Nederlandse groep, een voordelige koop doen. Drie jaar geleden werd de waarde van Gardline immers nog geraamd op 250 miljoen pond, maar ook het Britse bedrijf heeft volgens Berdowski te lijden onder de crisis is de offshore industrie. Gardline beschikt over een vloot van vijftien onderzoeksschepen en vijftien kleinere vaartuigen. De topman van Boskalis zegt Gardline te beschouwen als een fundament waarop verder kan worden gebouwd door de overname van andere kleinere regionale partijen.

De Belgische regering sluit niet uit opnieuw een gedeelte van zijn participatie in de Franse bank BNP Paribas te verkopen. Dat heeft de krant De Tijd gemeld. Opgemerkt wordt dat de Belgische regering recent aan de Federale Participatie en Investerings Maatschappij (Fpim) de toestemming heeft gegeven voor een verlenging van het contract met de twaalf banken die in aanmerking komen om een bijkomend gedeelte van het Belgische belang in BNP Paribas te helpen verkopen. Begin mei verkocht de Belgische regering al een gedeelte van zijn participatie in BNP Paribas. Die verkoop leverde de overheid 2 miljard euro op. De Belgische staat heeft op dit ogenblik nog een belang van 7,8 procent in de Franse bank.

Het Singaporese staatsfonds Government Investment Corporation (GIC) zou een mogelijk bod van Kohlberg Kravis Roberts (KKR) op de margarinedivisie van Unilever steunen. Dat hebben bronnen tegenover de Britse televisiezender Sky News bevestigd. De margarinedivisie van Unilever omvat merken zoals Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje en werd in april in de etalage geplaatst. Eerder werd al gemeld dat de Amerikaanse investeerders Clayton Dubilier & Rice en Bain Capital een gezamenlijk bod overwogen. Ook Blackstone en CVC Capital Partners zouden aan een bieding werken, evenals Apollo Management. Ook Kolhberg Kravis Roberts werd al genoemd, zonder echter de Singaporese steun.

Het Chinese internetbedrijf Alibaba heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 50,1 miljard yuan of 7,51 miljard dollar gerealiseerd. Dat was een stijging met 56 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst kende nagenoeg een verdubbeling tot 2,17 miljard dollar. Het grootste gedeelte van de inkomsten werd gerealiseerd door de verkopen in de webwinkel, waar het bedrijf erin lukte een verbeterd algoritme te introduceren. Daardoor vraag en aanbod naar eigen zeggen nog beter op elkaar worden afgestemd. De webwinkel heeft 466 miljoen actieve gebruikers. Ook de omzet uit clouddiensten, die voor de eerste keer meer dan één miljoen betalende gebruikers kenden, boekte een sterke groei.

10:16 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-08-17

Personeelsbestand vaak niet klaar voor toekomst

De meeste bedrijven beschikken niet over een personeelsbestand dat kan terugvallen op de vaardigheden die in staat zijn toekomstige behoeften in te vullen. Dat is de conclusie van een wereldwijd onderzoek van leiderschapsconsulent 6 Group bij een groep talentmanagers. De onderzoekers kwamen immers tot de vaststelling dat slechts 19 procent van de ondervraagden van mening was dat hun actuele personeelsbestand over de nodige vaardigheden en capaciteiten beschikte om toekomstige noden te ondersteunen. Bovendien bleek slechts 51 procent op te werpen dat het actuele personeelsbestand de nodige vaardigheden en capaciteiten voor de invulling van de huidige noden beschikte.

Uit het onderzoek bleek nog dat de organisatie voor de ontwikkeling van intern talent een gemiddelde score van 60 procent kregen. Voor het aantrekken van extern talent werd een score van 70 procent opgetekend. “De bedrijven halen in de omgang met intern en extern talent relatief goede scores,” stippen de onderzoekers aan. “Het is dan ook opvallend dat slechts een kleine meerderheid van de talentmanagers van mening is dat het actuele personeelsbestand in staat is aan de huidige behoeften te voldoen. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat vele sectoren nog altijd met een groot personeelstekort wordt geconfronteerd en de strijd om schaars talent bijzonder scherp wordt gevoerd.”

“Het meest schokkend is echter dat minder dan één op vijf talentmanagers van mening is dat het personeelsbestand de vaardigheden heeft om op toekomstige behoeften te kunnen inspelen,” betogen de onderzoekers nog. “Men moet echter ook vaststellen dat voor vele respondenten de planning van opvolging en de talentpijplijn volgens velen uiteindelijk onder druk zou kunnen raken. Deze twee factoren vormen de cruciale pijlers om op de rekrutering op lange termijn op een positieve manier te kunnen evalueren. Nochtans is aan antwoord gemakkelijk te formuleren. Om deze problemen op te lossen, moet immers een sterke en soepele talentpijplijn worden uitgebouwd.”

“Het probleem is echter vaak dat de organisatie van een goede talentpijplijn veel tijd en een voortdurende opvolging vergt,” benadrukt James Beazley, managing director van 6 Group. “Daarvoor hebben bedrijven niet de middelen. Bovendien moet voor de planning van de opvolging vaak de hele organisatie worden hertekend om de geschikte leiders op de gepaste positie te kunnen plaatsen. Nochtans moeten bedrijven beseffen dat het aantrekken en beheer van talent een absolute noodzaak is om het toekomstig succes van de organisatie te kunnen garanderen.”

Lees Verder

17:45 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: personeelsbestand |  Facebook |

Twitter belangrijk werkinstrument voor Latijns-Amerikaanse politici

In Latijns-Amerika maakt Twitter een integraal deel uit van de algemene sociale mediagebruik van het brede publiek. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent eMarketer. Opgemerkt wordt dat Twitter dit jaar in Latijns-Amerika 73,1 miljoen gebruikers telt. Daarmee bereikt het netwerk een penetratie van 11,7 procent in de totale populatie. Over vier jaar zou dat aantal oplopen tot 80,7 miljoen gebruikers en een penetratie van 12,4 procent. Brazilië is met 29,2 miljoen maandelijks actieve gebruikers voor Twitter de grootste Latijns-Amerikaanse markt, maar met een penetratie van 36,3 procent wordt in Mexico het meest intensief op het platform beroep gedaan.

Er wordt aan toegevoegd dat Twitter in de hele Latijns-Amerikaanse regio voor politici een essentieel werkinstrument is geworden. “Vele regeringen en diplomatieke missies in Latijns-Amerika moedigen hun medewerkers aan frequent berichten op het platform te verspreiden om daarmee kiezers te kunnen bereiken,” zeggen de onderzoekers. Daarbij wordt verwezen naar communicatie-consulent Burson-Marsteller, waar wordt opgemerkt dat Twitter in de politieke interactie oorspronkelijk slechts als een bijzaak werd bestempeld, maar inmiddels bij vele wereldleiders en regeringen over de hele wereld het speerpunt van de communicatie is geworden.

“Het publiek wendt zich steeds meer tot de newsfeeds van Twitter om op de hoogte te raken van het jongste nieuws en uitspraken,” aldus Burston-Marsteller. “Twitter is de politieke barometer geworden en is geëvolueerd tot een instrument dat wordt gebruikt om internationale relaties te analyseren en voorspellen.” Uit het onderzoek blijkt dat ook de Latijns-Amerikaanse politieke leiders op Twitter bijzonder actief zijn. Op de eerste plaats stond de Mexicaanse president Enrique Pena Nieto met 6,38 miljoen volgelingen. Op de tweede plaats volgde de Colombiaanse president Juan Manuel Santos met 4,85 miljoen volgelingen. Daarna komen de presidenten Mauricio Macri van Argentinië en Nicolas Maduro van Venezuela.

Lees Verder

17:05 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: twitter, politiek |  Facebook |

Universitaire werkzoekenden weinig bekommerd om netwerkaccount

Een overgrote meerderheid van de afgestudeerde universitairen blijkt niet te geloven dat hun accounts op sociale media hun kansen op het vinden van een baan zouden kunnen hypothekeren. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bedrijf Wingfinder, ontwikkelaar van applicaties voor werkethiek, bij universitairen die zich voor de eerste keer in hun leven op de arbeidsmarkt zouden begeven. Vastgesteld werd dat 87 procent van de ondervraagden zich niet zou kunnen inbeelden een valse sociale netwerkaccount te creëren om een positieve indruk te maken om potentiële werkgevers te behagen en hun tewerkstellingskansen te verhogen.

Bovendien stelde 70 procent van de ondervraagden ook geen enkele inspanning te overwegen om hun sociale netwerkaccounts anoniem te houden om een aantal gebeurtenissen uit hun leven voor potentiële werkgevers geheim te houden. “Nochtans vindt deze demografie de sociale media geen verwaarloosbare platformen, want een grote groep geeft aan dat een account met een substantiële groep volgelingen een positieve impact op hun professionele ambities zou kunnen hebben,” werpen de onderzoekers op. “Zakelijk onderlegde jongeren bleken bovendien van oordeel dat hun sociale netwerkstatus een traject kon zijn om een marketing-beïnvloeder te worden.”

“Een beperkt percentage gaf zelfs aan dat een grote groep volgelingen in sociale media als een vaardigheid kon worden beschouwd die aan potentiële werkgevers kon worden aangeboden,” betogen de onderzoekers. Verder wordt opgemerkt dat deze jonge werkzoekenden zich heel goed bewust zijn dat hun activiteiten in sociale media heel gemakkelijk kunnen worden gecontroleerd. Bovendien bleken de respondenten volgens Wingfinder bijzonder goed te weten dat ze erover dienen te waken dat de sociale content die ze produceren en verspreiden, geen probleem zouden mogen vormen wanneer een potentiële werkgever zou beslissen hun account te bekijken.

Lees Verder

16:43 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media, werkzoekenden |  Facebook |

Privacy in sociale media is voor ouderen problematisch

Oudere volwassenen worden naar Facebook getrokken omdat ze er beelden en berichten van familie en vrienden kunnen vrienden, maar maken zich anderzijds bezorgd over de personen die hun eigen content zouden kunnen bekijken. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Pennsylvania State University en de National University of Singapore bij nagenoeg vijftig computergebruikers tussen vijfenzestig en vijfennegentig jaar. Om ook bij oudere bevolkingsgroepen bijval te kunnen genieten, zouden de ontwikkelaars van Facebook volgens de onderzoekers dan ook inspanningen moeten doen om aan potentiële gebruikers geschikte privacy-voorwaarden aan te bieden.

“Oudere gebruikers zeggen Facebook vooral te gebruiken om met anderen in contact te blijven, berichten van familie en vrienden te lezen en foto’s delen,” benadrukt onderzoeksleider Shyam Sundar, professor communicatie aan de Pennsylvania State University. “Andere ondervraagden wezen echter naar privacy en de banaliteit van een aantal boodschappen als een reden om het sociale netwerk links te laten liggen. Vooral privacy wordt als een probleem ervaren. Daarbij wordt er niet gevreesd teveel informatie vrij te geven, maar wel wordt opgemerkt dat er op de sociale netwerken teveel individuen rondzwerven die uit zijn om de geplaatste informatie. Men heeft het gevoel geen controle over zijn informatie meer te hebben.”

“Om oudere gebruikers te kunnen aantrekken, moet een duidelijk mogelijkheid op privacy-controle worden aangereikt,” stippen de onderzoekers aan. “Daarbij moet ook voor een sterke zichtbaarheid worden gezorgd. Anderzijds moet ook worden vastgesteld dat de trivialiteit van de content voor de oudere gebruikers vaak een probleem vormt. Een groot gedeelte van deze groep is van mening dat een groot deel van de inhoud van de boodschappen op Facebook eigenlijk geen verdere communicatie of aandacht waard is.” Wel merken de onderzoekers op dat Facebook vaak als een brug tussen verschillende generaties fungeert.

“Oudere gebruikers worden vaak door jongere familieleden aangezet een account aan te maken, zodat een onderlinge communicatie mogelijk zouden worden,” wordt er opgemerkt. “Op die manier kunnen sociale netwerken daadwerkelijke een platform worden voor intergenerationele communicatie.” Er wordt nog aan toegevoegd dat vijfenvijftigplussers weliswaar sociale media slechts langzaam hebben geadopteerd, maar inmiddels één van de snelstgroeiende gebruikersgroepen in de sector zijn geworden. Senioren vormen volgens het rapport dan ook een interessante groeimarkt voor de sociale netwerkbedrijven.

Lees Verder

16:19 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media, senioren |  Facebook |