30-09-17

Nieuwsoverzicht

De voormalige Duitse bondskanselier Gerhard Schröder wordt voorzitter van het Russische energiebedrijf Rosneft. Het Russische concern heeft gemeld dat de raad van bestuur van Rosneft de aanstelling heeft goedgekeurd. De benoeming van Schröder is echter omstreden. De Russische staat heeft immers een meerderheidsbelang in Rosneft. Er wordt dan ook opgemerkt dat Schröder de Europese sancties tegen Rusland, wegens de annexatie van de Krim, naast zich neerlegt. Schröder zelf heeft echter al aangegeven geen probleem te zien, aangezien hij met zijn nieuwe functie een louter persoonlijke beslissing neemt. Het is volgens hem ook niet verstandig om Rusland economisch of politiek te isoleren.

De Vlaamse petflessenfabrikant Resilux neemt de recyclage-divisie van de Zwitserse groep Signode Industrial over. Financiële details over de transactie werden niet bekendgemaakt. Voor de overname heeft Resilux zijn nieuwe Zwitserse dochteronderneming Poly Recycling opgezet. Door de overname krijgt Resilux een nieuwe productielocatie in de Zwitserse gemeente Weifelden, waar Signode ongeveer vijfendertig medewerkers heeft. De productie van Poly Recycling vormt volgens Resilux een interessante aanvulling op de eigen activiteiten. Ook worden belangrijke synergieën in het vooruitzicht gesteld. Poly Recycling zal verder worden geleid door zijn huidige manager Casper van den Dungen.

Het Canadese technologiebedrijf Blackberry heeft tijdens het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet gerealiseerd van 249 miljoen dollar, tegenover 352 miljoen dollar dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf realiseerde een nettowinst van 19 miljoen dollar, tegenover een verlies van 372 miljoen dollar het tweede kwartaal vorig jaar. De cijfers tonen volgens Blackberry aan dat de heroriëntering, waarbij de productie van smartphones werd stilgelegd en werd overgeschakeld op de ontwikkeling van software en veiligheidsdiensten. Daarbij werden ook een aantal bedrijven overgenomen. Inmiddels breidt het bedrijf ook zijn activiteiten rond zelfrijdende wagens verder uit.

De Belgische autogroep D’Ieteren staat dicht bij de verkoop van een belang van 40 procent in het glasbedrijf Belron. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Reuters gemeld. Op dit ogenblik heeft D’Ieteren nog een belang van 94,85 procent in Belron, dat merken zoals Carglass, Autoglass, Lebeau en O’Brien overkoepelt. Volgens de bronnen zouden onder meer de investeerders CVC Capital, Clayton Dubilier & Rice (CD&R) en Kohlberg Kravis Roberts (KKR) interesse hebben getoond. De totale waarde van Belron zou geraamd worden op een bedrag van minstens 3 miljard dollar. D’Ieteren had in mei aangegeven voor Belron op zoek te gaan naar een minderheidspartner.

Het staalconcern ArcelorMittal investeert de volgende drie jaar een bedrag van 1 miljard dollar in Mexico. Daarmee wil het bedrijf zijn jaarlijkse productiecapaciteit in Mexico van ongeveer 4 miljoen ton naar 5,3 miljoen ton opvoeren. Onder meer wordt geïnvesteerd in de bouw van een nieuwe staalwals. De werken zouden ongeveer drie jaar in beslag nemen. Door de verhoogde productie wil ArcelorMittal naar eigen zeggen kunnen voldoen aan de groeiende binnenlandse vraag naar staal, waarbij onder meer gewezen wordt naar de autosector. Er wordt ook op gewezen dat de investeringen in Mexico mogelijk achthonderd nieuwe arbeidsplaatsen zouden kunnen creëren.

De Italiaanse autobandenfabrikant Pirelli wil bij zijn terugkeer naar een beurs van Milaan een bedrag tussen 2,3 miljard euro en 2,6 miljard euro ophalen. Pirelli werd twee jaar geleden door ChemChina voor een bedrag van ruim 7 miljard euro van de beurs gehaald. Het Chinese concern wil nu echter een belang van 35 procent in de Italiaanse autobandenfabrikant opnieuw verkopen. Bij een grote belangstelling zou dat pakket tot 40 procent kunnen oplopen. De nieuwe beursgang heeft enkel betrekking op de divisies die autobanden voor de particuliere markt produceren. ChemChina heeft de fabricage van autobanden voor vrachtwagens afgesplitst en bij een eigen dochteronderneming ondergebracht.

De Europese editie van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal is voortaan uitsluitend online beschikbaar. De gedrukte editie is na vierendertig jaar stopgezet. Ook in Azië is de krant alleen nog digitaal beschikbaar. De krant, onderdeel van News Corp van Rupert Murdoch, had in juni van dit jaar al de stopzetting van een aantal gedrukte edities aangekondigd. Daarbij werd gewezen op de dalende reclame-inkomsten, die het jongste kwartaal opnieuw een daling met 12 procent lieten optekenen. De ingreep is een onderdeel van een transformatieplan dat de krant heeft aangekondigd en waarbij over een periode van drie jaar een nieuwe digitale strategie moet worden ontwikkeld.

Het Nederlandse technologiebedrijf TomTom, ontwikkelaar van navigatiediensten, reorganiseert zijn divisie sportactiviteiten. Daarbij zullen ruim honderddertig arbeidsplaatsen moeten worden geschrapt. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt. TomTom breidde zijn activiteiten enkele jaren geleden uit met nieuwe producten, zoals sporthorloges en actiecamera’s, maar die zouden minder succes boeken dan was verhoopt. In juli had TomTom daarom aangekondigd de strategische opties voor zijn sportactiviteiten te onderzoeken. Er zou naar een mogelijke overnemer worden gezocht, maar op een nieuwe eigenaar is voorlopig nog geen uitzicht. TomTom blijft de betrokken producten voorlopig zelf verkopen.

Uitgeverij Mediahuis heeft een kapitaalverhoging van 82 miljoen euro doorgevoerd. De operatie is een gevolg van de overname van de Nederlandse Telegraaf Media Groep (TMG). De nieuwe aandelen worden opgenomen door de familie Van Puijenbroek, de voormalige hoofdaandeelhouder van Telegraaf Media. Met de transactie verwerft de Nederlandse familie een belang van 16,7 procent in Mediahuis, dat in ruil de controle over Telegraaf Media verwerft. Door de operatie verwerft Telegraaf Media ook twee vertegenwoordigers in de bestuursraad van Mediahuis, die in totaal elf zetels telt. Mediahuis verwierf Telegraaf Media na een zware biedingsstrijd met de Nederlandse holding Talpa.

De tabaksgroep Imperial Brands, eigenaar van merken zoals Davidoff en Gauloises, probeert een oplossing te vinden om zijn Britse distributeur Palmer & Harvey te redden. Palmer & Harvey is de grootste verdeler van sigaretten in Groot-Brittannië en is onder meer toeleverancier van Tesco en een aantal andere grote Britse retailers. Bij de distributeur werken ongeveer vierduizend mensen. Het bedrijf wordt echter geconfronteerd met de gevolgen van een dalende sigarettenverkoop. In april dit jaar kreeg Palmer & Harvey al een krediet van 60 miljoen pond van Imperial Brands en Japan Tobacco. Die twee partijen zouden nu werken aan een oplossing met investeerder Carlyle.

Het biotechbedrijf ThromboGenics uit Leuven heeft in de Verenigde Staten een nieuwe versie van zijn oogmedicijn Jetrea op de markt gebracht. Dat heeft de onderneming bekend gemaakt. De nieuwe versie heeft dezelfde werking en samenstelling als het originele product, maar zou eenvoudiger kunnen worden toegediend. Jetrea werd vier jaar geleden op de markt gebracht. Het product wordt wereldwijd in meer dan vijftig landen door dertigduizend patiënten gebruikt. ThromboGenics sloot recent nog een overeenkomst om de volledige rechten op Jetrea terug te krijgen van Alcon, een dochterbedrijf van de Zwitserse groep Novartis.

Het bedrijf Campine uit Beerse, gespecialiseerd in de recyclage van kunststoffen en andere materialen, heeft tijdens de eerste helft van zijn boekjaar een omzet gerealiseerd van 116,5 miljoen euro, tegenover 85,9 miljoen euro inkomsten dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf kon daarbij naar eigen zeggen profiteren van de hogere prijzen die op de markt voor lood en antimoon worden betaald, maar zegt ook een hoger productieniveau te hebben kunnen melden. Campine boekte tevens een nettowinst van 5 miljoen euro, tegenover een positief resultaat van 1,4 miljoen euro dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst steeg met 340 procent tot 8,7 miljoen euro.

Tegen eind volgend decennium moet het mogelijk zijn om raketten in te zetten voor het personenvervoer op aarde. Dat heeft Elon Musk, topman van bedrijven zoals Tesla en Spacex, gezegd. De technologie zal er volgens Musk voor zorgen dat iedere reiziger binnen een periode van één uur op elke bestemming ter wereld kan worden gebracht. De raketten kunnen snelheden tot 29.000 kilometer per uur halen. Daardoor zal een reis van Londen of Parijs naar New York volgens Musk nog amper een halfuur in beslag nemen. Omdat bij die verplaatsingen gewerkt wordt met herbruikbare raketten, zullen volgens Musk ook de kosten van de verplaatsingen binnen de perken kunnen worden gehouden.

Bij de Amerikaanse voedingsgroep Kellogg heeft John Bryant (51) zijn functie als chief executive neergelegd. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt. Hij wordt opgevolgd door Steven Cahillane, voormalig chief executive van het wellnessbedrijf Nature’s Bounty. Bryant kwam bijna twintig jaar geleden in dienst van Kellogg, waar hij geruime tijd de functie van financieel directeur bekleedde. Zeven jaar geleden werd hij tot chief executive van het concern benoemd. Over de redenen voor het vertrek van Bryant werden geen verklaringen gedaan, maar volgens een aantal analisten zou het bedrijf, dat een moeilijke periode doormaakt, niet tevreden zijn geweest met de prestaties van Bryant.

De Britse stofzuigerfabrikant Dyson wil eind dit decennium een elektrische wagen op de markt brengen. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt. Voor het project is een investering van 2,25 miljard euro voorzien. Dyson zegt aan een origineel concept voor een elektrische wagen te werken. James Dyson, oprichter van de stofzuigerfabrikant, benadrukte verder dat voor het project een team wordt samengesteld met eigen ingenieurs, aangevuld met specialisten uit de autosector. Het team zou inmiddels al vierhonderd medewerkers tellen. Dyson stelde echter voorlopig geen verdere informatie over het project bekend te maken, aangezien de sector met een bijzonder zware concurrentie wordt gekenmerkt.

10:40 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-09-17

Wereldwijd ecotoerisme blijft aan populariteit winnen

Het ecotoerisme blijft aan populariteit winnen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Global Data. Daarbij werd vastgesteld dat wereldwijd 35 procent van de toeristen toegeeft mogelijk een ecovakantie te zullen boeken. De hoogste score werd opgetekend in Maleisië, waar 76 procent interesse in ecotoerisme liet blijken. Op de tweede plaats staat China met een score van 67 procent, gevolgd door Turkije (65 procent). Ook het inkomen van het gezin lijkt een impact te hebben op de interesse in het ecotoerisme. Naarmate het gezinsinkomen oploopt, blijkt immers de belangstelling in vakanties met een ecologische inslag toe te nemen.

Er kunnen volgens GlobalData verschillende redenen naar voor worden geschoven voor de toenemende interesse in ecotoerisme. In eerste instantie wordt gewezen op de toenemende bezorgdheid over de klimaatverandering, waardoor consumenten zich in het algemeen milieubewuster zouden gedragen. Tevens moet rekening worden gehouden met de druk van het massatoerisme, die vele geïnteresseerden naar alternatieven doet uitkijken. Maar ook wordt gewag gemaakt van een streven naar exclusieve reiservaringen, terwijl volgens het rapport ook met de impact van deeleconomie rekening moet worden gehouden.

In de inkomenscategorie tussen 20.000 dollar en 34.000 dollar per jaar zegt 16 procent van de respondenten interesse te hebben in ecotoerisme, maar boven de loongrens van 150.000 dollar loopt dat aandeel op tot 57 procent. Tevens kan ook een grotere interesse worden gemeld bij de millennials, waar 41 procent een interesse in ecotoerisme zou laten blijken. Deze vaststelling bevestigt volgens GlobalData ook trends in andere economische sectoren, waar de millennial immers eveneens een grote belangstelling voor duurzaamheid laat blijken. De interesse van deze belangrijke consumentengroepen zou de sector volgens GlobalData moeten motiveren om nog meer op ecotoerisme in te zetten.

Lees Verder

20:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ecotoerisme |  Facebook |

Ook schaarste kan omgeving voor innovatie vormen

Noodzaak is inderdaad de motivatie van innovatie, onafhankelijk van de beschikbare bronnen. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers University of Notre Dame in de Verenigde Staten en de Lulea University of Technology in Zweden. Eerdere studies hebben gesuggereerd dat een gebrek aan bronnen een grote barrière kan betekenen voor de realisatie van innovaties, maar het nieuwe onderzoek voert aan dat het ook voor mensen uit omgevingen met extreem beperkte bronnen dankzij creatieve probleemoplossing toch mogelijk is om nieuwe concepten uit te denken.

“Eerder onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat regio’s met beperkte middelen ook weinig innovatief zijn,” benadrukt onderzoeksleider Dean Shepherd, professor ondernemerschap aan de University of Notre Dame. “Er kan echter worden vastgesteld dat inwoners van achtergebleven gebieden op een verschillende manier bijzonder innovatief kunnen functioneren. In westerse landen worden een toegang tot bronnen en generaties innovaties een basis voor een duurzaam concurrentieel voordeel genoemd, maar voorbeelden in andere regio’s tonen dat er nog andere benaderingen kunnen worden gehanteerd.”

Professor Shepherd verwijst daarbij naar concept van jugaad dat in India wordt gehanteerd. “Jugaat staat voor een strategie die beroep doet om een constructief denken om een goedkope en intelligente oplossing voor een probleem te vinden,” benadrukt de onderzoeker. “Deze oplossingen vertegenwoordigen misschien niet het competitief voordeel dat door westerse ondernemingen wordt nagestreefd, maar wordt opgezet om een individu, een gemeenschap of een industrie baten te brengen.” De onderzoekers wijzen daarbij onder meer op het gebruik van materialen en machines voor toepassingen die door de oorspronkelijke fabrikant niet waren voorzien.

Onder meer wordt gewezen op het gebruik van alternatieve concepten voor waterzuivering of energievoorziening. “Wanneer men deze vorm van innovatie zou negeren omdat ze niet kadert in de westerse opvatting over het creëren van meerwaarde, dreigt men voorbij te gaan aan de bredere impact van deze ontwikkelingen,” waarschuwt Dean Shepherd. Ook na zware natuurrampen wordt volgens de onderzoekers vaak naar deze vormen van innovatie gegrepen. Shepherd voegt eraan toe dat deze processen de bevolking van achtergebleven regio’s toelaten het leven van zichzelf en van hun gemeenschap te verbeteren.

Lees Verder

19:35 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: innovatie |  Facebook |

Britten minst trouwe werknemers van Europa

In Europa overweegt 60 procent van de werknemers zijn huidige baan te verlaten. In Groot-Brittannië loopt dat cijfer echter op tot 70 procent, waarbij respectievelijk 24 procent en 46 procent actief of passief naar een nieuwe betrekking zou zoeken. Dat is de conclusie van een onderzoek van het ADP Research Institute bij meer dan 8.500 werknemers in dertien landen. Tevens moest worden vastgesteld dat Britse werknemers in het algemeen al bij een aanbod met 10 procent loonsverhoging naar een nieuwe werknemer zou overstappen, tegenover een Europees gemiddelde van 12 procent. De Britse werkgevers blijken zich echter niet bewust van de problematiek.

De Britse werknemers tonen ook de laagste vorm van loyaliteit tegenover hun werkgever. Slechts 48 procent van de Britse ondervraagden voelt een vorm van trouw tegenover het bedrijf, tegenover een Europees gemiddelde van 58 procent. Het fenomeen moet volgens de onderzoekers onder meer worden toegeschreven aan het feit dat de Britse werknemers zich op de werkvloer het minst gewaardeerd voelen. Daarbij moet worden vastgesteld dat 62 procent van de Britse werknemers zegt zich niet gewaardeerd te voelen, tegenover slechts 44 procent in Duitsland. Ook bleek 56 procent een gebrek aan belangrijkheid te voelen.

Bovendien bleek dat 62 procent van de Britse werknemers van mening is dat werkzekerheid niet meer bestaat. De onderzoekers stelden anderzijds vast dat 56 procent van de Britse werkgevers ervan overtuigd is dat hun medewerkers zich gewaardeerd voelen, terwijl 61 procent gelooft dat het personeel zich belangrijk weet. Er is volgens onderzoekers dan ook een duidelijk verschil in beleving tussen werknemers en de bedrijfsleiding. Er wordt aan toegevoegd dat de Britse arbeidsmarkt op een bijzonder hoge tewerkstellingsgraad van meer dan 75 procent afstevent, waardoor het voor bedrijven volgens de onderzoekers van cruciaal belang zal zijn talent aan zich te kunnen binden.

Lees Verder

18:54 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: werknemer |  Facebook |

Op werkvloer wordt niet over persoonlijke zaken gesproken

Een meerderheid van de werknemers houdt op de werkvloer een aantal aspecten van zijn leven verborgen. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Inclusive Employers bij een groep werknemers in Groot-Brittannië. De onderzoekers kwamen immers tot de vaststelling dat 60 procent van de ondervraagden toegaf op het werk een aantal aspecten van hun persoonlijk leven te verzwijgen. Vastgesteld werd dat vooral familiale problemen, door 46 procent van de respondenten geciteerd, verborgen worden gehouden. Daarna volgen problemen rond de mentale gezondheid (31 procent) en seksuele oriëntatie (20 procent).

De onderzoekers merken op dat vooral leeftijd een belangrijke factor is in de bescherming van persoonlijke gegevens. Er moest immers worden vastgesteld dat in de leeftijdsgroep tussen achttien en vierentwintig jaar 67 procent toegeeft een aantal persoonlijke aspecten tegenover de werkgever verborgen te houden, tegenover slechts 55 procent bij vijfenvijftigplussers. De onderzoekers stelden ook vast dat 26 procent van de werknemers erkende zich minder met de werkvloer verbonden te voelen wanneer ze zich gedwongen voelden een aantal persoonlijke aspecten te verbergen. Bij 18 procent zouden de problemen zelfs een negatieve impact hebben op de productiviteit.

Ook werd vastgesteld dat familiale en persoonlijke aangelegenheid met een score van 31 procent het onderwerp vormden waarover een discussie op de werkvloer het moeilijkste zou liggen. Op de tweede plaats volgen loononderhandelingen. Richard McKenna, directeur van Inclusive Employers, zegt het verontrustend te vinden dat een meerderheid van de werknemers zich gedwongen voelt op het werk een gedeelte van zijn persoonlijkheid te verbergen. Het bedrijfsleven moet volgens hem meer inspanningen doen om een werkomgeving te creëren waar de werknemers zich comfortabel kunnen voelen. Daarbij moet volgens McKenna ook worden geleerd op welke manier gevoelige conversaties kunnen worden gevoerd.

Lees Verder

18:21 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: werkvloer |  Facebook |

Brutale baas krijgt uiteindelijk ook zijn les

Brutaal optreden tegen ondergeschikten zal een leidinggevende mogelijk op korte termijn enkele voordelen bieden, maar zal na verloop van tijd wreken. Dat is de conclusie van een onderzoek onder leiding van wetenschappers aan de Michigan State University. De onderzoekers zeggen vastgesteld te hebben dat een brutaal optreden tegenover medewerkers aan leidinggevenden weliswaar op korte termijn een opstoot van energie kunnen bezorgen, maar die baten blijken na maximaal één week volledig te zijn verdampt. Vanaf dat ogenblik worden volgens de onderzoekers nog uitsluitend negatieve consequenties ervaren, zoals een gebrek aan vertrouwen en steun bij de medewerkers en een dalende productiviteit.

“Brutaliteit kan leidinggevenden op korte termijn wel baten opleveren, maar op termijn zal de betrokkene voor dat bedrag worden achtervolgd,” betoogt onderzoeksleider Russell Johnson, professor management aan de Michigan State University. “Talloze studies hebben al de negatieve effecten van een brutaal management aangetoond, maar toch blijven bepaalde superieuren zich van deze weinig sympathieke technieken bedienen. Hieruit moet worden afgeleid dat het gedrag toch een aantal voordelen kan bieden. Uit het onderzoek blijkt dat de brutale houding een versterking van de mentale energie kan opleveren.”

“Het onderdrukken van brutaal gedrag vereist een psychische inspanning, die tot mentale vermoeidheid kan leiden,” benadrukt professor Johnson nog. “Op die manier kan de superieur met een brutaal optreden mentale reserves sparen. Deze voordelen blijken echter slechts een kortstondig karakter te hebben. Medewerkers zijn niet snel geneigd om tegen het brutaal gedrag van hun managers in te gaan, maar op termijn zullen negatieve reacties duidelijk worden. Onder meer moet een brutale manager ermee rekening houden dat de werknemers zullen grijpen naar wapens zoals contraproductief gedrag en agressieve acties. Sommige werknemers zullen het bedrijf zelfs verlaten.”

“De bedrijven moeten ervoor zorgen dat managers voldoende werkonderbrekingen kunnen nemen,” zeggen de onderzoekers nog. “Bovendien moeten superieuren ervoor zorgen meer met hun medewerkers te communiceren. Dat biedt aan superieuren de mogelijkheid om negatieve emoties met anderen te delen. Daardoor kunnen ze sociale ondersteuning krijgen en zullen ze van hun medewerkers relationele energie ontvangen.”

Lees Verder

17:30 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: management |  Facebook |

Consument twijfelt over lokaal engagement merken

Vele consumenten zijn van mening dat grote merken meer inspanningen zouden moeten doen om hun engagement met de lokale gemeenschap te tonen. Slechts een gedeelte van het publiek is echter van mening dat de bedrijven daarin ook lukken. Dat is de conclusie van een onderzoek van de mediagroep Trinity Mirror en consulent Spark Foundry bij meer dan drieduizend consumenten in Groot-Brittannië. Daarbij werd vastgesteld dat 62 procent van de consumenten van de grote merken een sterker lokaal engagement zou verwachten. Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat 49 procent van de respondenten zich terzake sceptisch opstelt.

Uit het onderzoek bleek onder meer dat 74 procent van de ondervraagden van mening is dat de lokale gemeenschap een grote impact heeft op hun identiteit. Daarbij bleek dat nog slechts 47 procent van de consumenten zichzelf als onderdeel van bredere regio’s bestempelt. Daarentegen verwijst 74 procent naar concrete lokale elementen, zoals een dorp, een gemeente of een stad. Er wordt daarbij wel een grote uitzondering gemaakt voor Londen, waar immers 58 procent zichzelf als een wereldburger bestempelde, tegenover een gemiddelde van 27 procent in de rest van Groot-Brittannië. Er werd ook vastgesteld dat de Britse consument een relatief negatief oordeel velt over zijn locatie.

Daarbij werd het vaakst over een achtergestelde omgeving gesproken. Dat is het geval voor 48 procent van de steden en 49 procent van de voorsteden, maar bij de dorpen loopt dat cijfer op tot 65 procent. Dorpen werden ook beduidend vaker omschreven als verlaten en verwaarloosde locaties. Een groter merkenengagement zou volgens de onderzoekers kunnen helpen om een aantal van de geciteerde problemen op te lossen. Dat zou vooral het geval kunnen zijn in gemeenten, waar slechts 19 procent van de consumenten sceptisch staat tegenover de impact van de grote merken, tegenover 58 procent in de grotere stadscentra.

Wel wordt opgemerkt dat die lokale initiatieven en financiële ondersteuning op langere termijn moet worden volgehouden om echt impact te maken. “Meestal hanteren ondernemingen echter strategieën op korte termijn, wat mogelijk een verklaring voor het scepticisme bij de consument zou kunnen betekenen,” zeggen de onderzoekers.

Lees Verder

16:01 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: merk |  Facebook |