24-09-17

Niet alle bedrijven worden beter van digitalisering

Hoewel nagenoeg elk bedrijf ter wereld heeft geïnvesteerd in digitale technologieën, kan slechts een minderheid uit de gedane inspanningen duidelijke voordelen halen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Simon-Kucher & Partners bij nagenoeg tweeduizend bedrijven in meer dan veertig landen. Uit de studie blijkt dat wereldwijd 81 procent van de ondernemingen investeringen in digitale technologieën heeft gedaan, maar slechts 23 procent heeft naar eigen zeggen uit die inspanningen een meerwaarde gecreëerd. De problemen moeten volgens de onderzoekers echter vooral worden toegeschreven aan het ontbreken van een overkoepelende digitale strategie en aan investeringen in verkeerde digitale sectoren.

“Uit de studie moet worden vastgesteld dat digitalisering voor driekwart van de bedrijven niet de verwachte resultaten heeft opgeleverd,” benadrukt onderzoeker Philip Daus, partner bij Simon-Kucher & Partners. “Vaak moet echter worden vastgesteld dat de waarde van de technologie niet op de juiste manier wordt ingeschat of blijkt dat de digitale ontwikkelingen niet optimaal in de bestaande organisatiestructuren worden geïntegreerd. Er moet zelfs worden vastgesteld dat bij de selectie van de digitale investeringen de verkeerde keuzes worden gemaakt.” Slechts 18 procent van de bestudeerde ondernemingen bleek optimaal gebruik te maken van zijn digitale investeringen.

Uit het onderzoek kon verder worden vastgesteld dat bedrijven met een succesvolle digitalisering twee keer zo snel geneigd zijn om een prijzenoorlog te starten, wat een negatieve impact heeft op de winstmarges. Dat fenomeen heeft volgens de onderzoekers mogelijk te maken met het feit dat de digitalisering heeft geleid tot een betere inschatting van het prijsniveau en een verbeterde kostenraming, wat volgens het rapport zou kunnen leiden tot een overdreven zelfvertrouwen dat het bedrijf met succes een prijzenoorlog zou kunnen verwerken. Ook kan worden gesteld dat de directieteams van digitale bedrijven in het algemeen een jongere leeftijd hebben en zich door een gebrek aan ervaring agressiever op de markt manifesteren.

Lees Verder

12:06 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: digitalisering |  Facebook |

Sollicitant moet vooral aanpassingsvermogen aantonen

Aanpassingsvermogen is een cruciaal talent dat op de arbeidsmarkt worden gezocht. De eigenschap behoort analisten van het bedrijf Purple CV bij 71 procent van de werkgevers tot de drie belangrijkste vereisten die aan een sollicitant worden gevraagd. Geen enkele ander talent haalt een even hoge score. Op de tweede plaats staan management-vaardigheden met een score van 57 procent, gevolgd door proactiviteit (45 procent) en organisatietalent (43 procent). Wel is het opmerkelijk dat traditionele vaardigheden - zoals loyaliteit, creativiteit en aandacht voor detail - geen grote belangrijkheid krijgen toegewezen en niet boven een score van 10 procent uitkomen.

Verder wijzen 90 procent van de analisten erop dat een foto bij een curriculum vitae niet hoort. Daarbij wordt onder meer opgemerkt dat het ontbreken van een foto onder meer zal helpen beletten dat werkgevers zich zouden schuldig kunnen maken op het gebied van etniciteit, geslacht of uiterlijk. Ook stellen de analisten dat voor sommige sollicitanten leugens en overdrijvingen bij de opstelling van het curriculum vitae blijkbaar en tweede natuur zijn geworden. Daarbij wordt erop gewezen dat in ongeveer 24 procent van de sollicitaties sprake blijkt van overdreven vaardigheden of capaciteit. Een even grote groep zou ook zijn kwalificaties hebben opgeblazen.

Tevens wordt opgemerkt dat vaak met hobby’s en interesses getracht wordt de interesse van de potentiële werkgever te trekken. Onder meer reizen, sport, fitness en sociale activiteiten behoren volgens de analisten echter tot de meest hardnekkige clichés die bij sollicitaties naar voor worden geschoven. Volgens 70 procent van de analisten kunnen deze elementen best uit het curriculum vitae worden weggelaten, tenzij er een rechtstreeks verband kan worden gelegd met de sollicitatie of er sprake is van uitzonderlijke prestaties. De analyse komt volgens Purple CV tot de opmerkelijke vaststelling dat bij sollicitaties steeds opnieuw dezelfde vergissingen en fouten worden gedaan.

Lees Verder

 

11:35 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sollicitatie |  Facebook |

Toch niet iedereen wil een smartphone op zak hebben

Hoewel de smartphone alomtegenwoordig lijkt, moet worden vastgesteld dat in realiteit nog altijd een belangrijk gedeelte van het publiek geen interesse heeft in de mogelijkheden die de technologie biedt. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Future Thinking bij meer dan vierduizend consumenten in Groot-Brittannië. Er moest immers worden vastgesteld dat nog steeds 20 procent van alle respondenten te kennen gaf geen interesse te hebben in een smartphone te hebben en alleen een apparaat te wensen dat hen in staat zou stellen telefoongesprekken te voeren. Er wordt wel opgemerkt dat deze groep zich vooral in de categorie van de vijfenveertigplussers situeert.

Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van de lancering van de nieuwe iPhone van Apple en toonde dat 65 procent van de consumenten zich met tevreden toont met zijn huidige smartphone. Anderzijds werd vastgesteld dat slechts 5 procent een upgrade naar de nieuwe generatie iPhone zou overwegen. “Er wordt een grote hype gecreëerd rond de lancering van nieuwe technologie, maar er moet worden vastgesteld dat die inspanningen door het publiek in het algemeen lauw worden ontvangen,” benadrukt John Whittaker, hoofd marketing van Future Thinking. “De fabrikanten proberen zich vaak te richten op een premium-markt, die nochtans met een inkrimping wordt geconfronteerd.”

Voor vele consumenten is de smartphone een cruciaal apparaat geworden dat nagenoeg onmisbaar is geworden om het dagelijkse leven te kunnen organiseren. “De trend om steeds meer gesofisticeerde smartphones op de markt te brengen, moet echter met een duidelijke terugslag afrekenen,” zegt John Whittaker nog. “Vele consumenten hebben hun smartphone ingeruild voor een eenvoudiger leven, dat veel meer vrijheid laat zonder vastgekleefd te zijn op het scherm van een digitaal apparaat en met communicaties gebombardeerd te worden. De herlancering van de klassieke mobiele telefoon van Nokia eerder dit jaar is daarvan een belangrijke aanwijzing.”

Lees Verder

11:05 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: smartphone |  Facebook |

23-09-17

Nieuwsoverzicht

De hotelsector van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) had begin september voor 71 miljard dollar projecten in de pijplijn. Dat blijkt uit een rapport van analist BNC Network. In totaal werden in de sector 543 projecten in uitvoering geteld. Dat vertegenwoordigt 6 procent van de totale activiteit die de constructiesector van de emiraten op dit ogenblik telt. In waarde heeft de hotelsector een aandeel van 14 procent in alle bouwprojecten die in de regio worden uitgevoerd. De bouwsector profiteert van de inspanningen worden gedaan om de hotelsector op de Expo 2020 in Dubai voor te bereiden. Dubai beschikt over 100.000 hotelkamers, maar zou nog minstens 40.000 bijkomende entiteiten moeten creëren.

Het Waalse farmabedrijf Bone Therapeutics heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de Japanse groep Asahi Kasei, die een licentie neemt op de stamceltherapie van de Belgische onderneming. Door het akkoord ontvangt Bone Therapeutics in eerste instantie een vergoeding van 1,7 miljoen euro, maar op termijn heeft het Belgische bedrijf ook uitzicht op 7,5 miljoen euro mijlpaalbetalingen. Ook heeft Bone Therapeutics recht op royalties. Door de overeenkomst krijgt Asahi Kasei een licentie op Preob, een behandeling waarbij de eigen stamcellen van een patiënt worden gebruikt om breuken te herstellen. Asahi Kasei wil Preob verder ontwikkelen voor de Japanse markt.

Het alternatieve taxibedrijf Uber moet zijn activiteiten in Londen stopzetten. Dat heeft Transport for London (TfL), de toezichthouder op het openbaar vervoer in de Britse hoofdstad, gezegd. Opgemerkt wordt dat het bedrijf zijn verplichtingen onvoldoende ernstig neemt. De autoriteiten wijzen er daarbij op dat Uber te weinig inspanningen zou doen om vastgestelde misdrijven te melden, terwijl het bedrijf ook niet in orde zou zijn met medische certificaten. Daarom werd beslist om de licentie van Uber eind september in te trekken. Het bedrijf, dat in Londen ongeveer 40.000 chauffeurs kan inzetten, kondigde onmiddellijk aan in beroep te zullen gaan tegen de beslissing van de Londense autoriteiten.

Het Amerikaanse technologieconcern Hewlett Packard Enterprise (HPE) wil nog dit jaar ongeveer vijfduizend banen schrappen. Daarmee zou het personeelsbestand van het bedrijf met ongeveer 10 procent worden afgeslankt. Dat hebben een aantal bronnen tegenover onder meer het persbureau Bloomberg gemeld. HP Enterprise is een leverancier van software en systemen voor bedrijven, maar wordt steeds meer geconfronteerd met de concurrentie van clouddiensten van grote online groepen zoals Amazon en Google. Meg Whitman, chief executive van HP Enterprise, had eerder al aangekondigd dat het bedrijf tot besparingen en saneringen zou dienen over te gaan.

Het Franse industrieconcern Alstom is in gesprek met zijn Duitse sectorgenoot Siemens om de treindivisies van beide bedrijven samen te voegen. Dat hebben beide bedrijven bevestigd in een reactie op berichten in de Franse media. Er wordt echter aan toegevoegd dat de contacten tot nu toe nog niet tot een akkoord hebben geleid. Zowel Alstom als Siemens zijn fabrikanten van hogesnelheidstreinen, maar hebben ook nog een aantal andere spooractiviteiten. De treinsector staat echter onder bijzonder grote druk. Vooral vanuit China wordt een zware concurrentie gemeld, waardoor in de sector een grotere interesse in consolidaties zou kunnen worden opgemerkt.

De Zweeds-Zwitserse groep Asea Brown Boveri (ABB) zou interesse hebben om GE Industrial-Solutions, een divisie van het Amerikaanse industrieel conglomeraat General Electric, over te nemen. Met de transactie zou een bedrag van 2,5 miljard dollar zijn gemoeid. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Bloomberg gemeld. GE Industrial-Solutions was eind vorig jaar al in de etalage geplaatst. De onderhandelingen met ABB Group zouden zich een vergevorderd stadium bevinden. De verkoop van GE Industrial-Solutions zou de eerste transactie die door General Electric onder zijn nieuwe topman John Flannery, die begin augustus Jeffrey Immelt als chief executive opvolgde, wordt doorgevoerd.

Het Amerikaanse internetbedrijf Google heeft in Luxemburg de beschikking over een site waar een nieuw datacenter van de onderneming zou kunnen worden gebouwd. Dat heeft de Luxemburgse vicepremier Etienne Schneider bekend gemaakt. Google toond al interesse om in het Groothertogdom Luxemburg een bedrag van 1 miljard euro te investeren in een nieuw datacenter. Daarvoor was ook een terrein gevonden in de gemeente Bissen, maar door familiale onenigheid bij de eigenaars van de site, bleef de transactie lange tijd geblokkeerd. Onder druk van de Luxemburgse overheid kon de eigenaar alsnog overtuigd worden het terrein te verkopen. Google moet over de bouw van het center nog wel een definitieve beslissing nemen.

Het Belgische modeconcern FNG Groep heeft geen interesse om zijn Nederlandse sectorgenoot McGregor over te nemen. Dat heeft Dieter Penninckx, chief executive van de Belgische modeketen, gezegd in een reactie op mediaberichten over een mogelijke transactie. McGregor moest vorig jaar al worden gered door een afgeslankte doorstart onder de naam Doniger, maar ook die entiteit diende begin september bij de rechtbank van Amsterdam uitstel van betaling vragen. In Nederlandse media werd gemeld dat de curator van Doniger met verschillende kandidaat-overnemers zou hebben gepraat, maar dat alleen FNG Groep nog zou zijn overgebleven. Het Belgische concern ontkent echter elke betrokkenheid.

De luchtvaartmaatschappijen Lufthansa en EasyJet zijn geselecteerd als voorkeursbieders voor de overname van een aantal onderdelen van hun noodlijdende sectorgenoot Air Berlin. Dat hebben de schuldeisers te kennen gegeven, waarbij wordt aangegeven dat tot midden oktober met beide kandidaten zal worden onderhandeld, ook al wordt benadrukt dat ook het contact met andere geïnteresseerde partijen onderhouden blijft. Met de keuze voor Lufthansa en easyJet lijkt volgens waarnemers een opdeling van Air Berlin onvermijdelijk. Geen van beide partijen heeft immers een bod op de totale activiteit van Air Berlin gedaan. Andere kandidaat-overnemers maken gewag van een partijdige keuze met politieke inmenging.

Luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines heeft bij de Amerikaanse vliegtuigconstructeur een order geplaatst voor veertig exemplaren van het type Dreamliner. Op basis van catalogusprijzen heeft het order een waarde van bijna 11 miljard dollar. De Dreamliners moeten de vloot van Turkish Air voor intercontinentaal vervoer helpen moderniseren om met succes strijd te kunnen voeren tegen de felle concurrentie van vooral luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten. Ook kadert de aankooppolitiek van de maatschappij in de ambities van de Turkse autoriteiten om de luchthaven van Istanbul-Atatürk uit te bouwen tot één van de belangrijkste internationale knooppunten ter wereld.

Het Nederlandse maritieme bedrijf Tideway, onderdeel van de Belgische groep Deme, heeft op de scheepswerf van La Naval in de Spaanse stad Bilbao tevergeefs geprobeerd het schip Living Stone weg te slepen. La Naval verkeert in grote financiële moeilijkheden en zou met een mogelijk failliet worden bedreigd. De Living Stone, die op grote diepte geulen moet graven en kabels leggen, is volgens Tideway van groot belang voor de operaties van Deme. De Spaanse politie heeft verhinderd dat het schip zou kunnen worden weggesleept. Deme wijst erop eigenaar te zijn van de Living Stone en dus het recht te hebben het schip bij La Naval weg te halen en elders verder te laten afwerken.

De Amerikaanse bank JPMorgan opent een operationeel hoofdkantoor in Warschau. Voor de vestiging in de Poolse hoofdstad worden enkele duizenden werknemers aangetrokken. Dat heeft de Poolse vice-premier Mateusz Morawiecki gemeld. Waarnemers merken op dat internationale banken een grote interesse tonen in Polen, dat door zijn lage kosten na het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie als een mogelijk alternatieve vestiging voor Londen wordt bestempeld. Ook andere banken verplaatsen al met name ondersteunende functies naar Polen. Morawiecki gaf eerder al te kennen erop te rekenen dat zijn land door de brexit ongeveer 30.000 financiële banen zou kunnen aantrekken.

De Frans-Nederlandse vastgoedgroep Unibail-Rodamco verkoopt zijn winkelcentra Stadshart in Amstelveen en Zoetermeer. De verkoop zou de groep ongeveer 550 miljoen euro moeten kunnen opleveren. Dat hebben een aantal waarnemers tegenover het persbureau Bloomberg gemeld. Stadshart Amstelveen omvat honderddertig winkels en ontvangt negen miljoen bezoekers per jaar. Het complex in Zoetermeer telt honderdenzeven winkels en registreert jaarlijks ongeveer tien miljoen bezoekers. Unibail-Rodamco zou minder prestigieuze activa van de hand willen doen en zou zich meer op investeringen in toplocaties willen toespitsen. Meet de opbrengst van de verkoop van de winkelcentra moeten nieuwe projecten worden gefinancierd.

De Luikse groep Faymonville, gespecialiseerd in de bouw van opleggers voor uitzonderlijk en zwaar transport, heeft zonder toelating gebruik gemaakt van een patent van zijn Nederlandse concurrent Nooteboom. Dat heeft het Europees Octrooibureau beslist. Het gecontesteerde patent heeft betrekking op technologie voor de pendelas, een type wielophanging, die door beide partijen werd opgeëist. Het dispuut over het patent dateert van het midden van het voorbije decennium. Het Europese patentbureau besliste dat het patent toebehoort aan Nooteboom en veroordeelde Faymonville tot het betalen van een schadevergoeding. Over de omvang van de claim werden geen details bekend gemaakt.

Koeweit investeert een bedrag van 7 miljard dollar in de aanleg van een metro. De plannen voor het project zijn goedgekeurd. Dat heeft Motlaq Al-Sanea, de director van de Kuwait Authority for Partnership Projects (KAPP), bevestigd. Hij wees erop dat inmiddels de haalbaarheidsstudie van het Kuwait Metro Rail Project, die een totale lengte van 160 kilometer zal krijgen, is afgerond. Al-Sanea verduidelijkte dat het metrosysteem in vijf fases zal worden gerealiseerd. Het metronet zal achtenzestig stations tellen, waarvan 60 procent zich ondergronds zal bevinden. De werken aan de uitbouw van het metronet zullen volgens Al-Sanea door een openbare aanbestedingen worden toegewezen.

08:47 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-09-17

Drinkende student raakt moeilijker aan een baan

Studenten die op de universiteit zich zes keer per maand aan zwaar drankmisbruik schuldig maken, maken 10 procent minder kans om na de afronding van hun opleiding snel een baan te vinden. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Tel Aviv University en de Cornell University bij meer dan achthonderd afgestudeerden van verschillende universiteiten in de Verenigde Staten. De onderzoekers merken op dat eerdere studies geen concreet effect van alcoholconsumptie op de start van de professionele carrière heeft, maar de nieuw studie heeft volgens hen aangetoond dat over een periode van één maand elke moment van overdreven drankgebruik de kans op tewerkstelling met 1,4 procent doet dalen.

“De drankgewoonte van de student lijkt op de arbeidskansen een grotere impact te hebben dan de totale volumes die worden geconsumeerd,” benadrukt onderzoeksleider Peter Bamberger, professor management aan de Tel Aviv University. “Het onderzoek toont aan dat de consumptie van alcohol geen significante impact op de arbeidskansen heeft, tot een niveau van zwaar drankmisbruik wordt bereikt.” Zwaar drankmisbruik staat volgens de onderzoekers gelijk met een consumptie van minstens vier alcoholische dranken binnen een tijdsbestek van twee uur bij vrouwen. Bij mannen wordt de grens gelegd op vijf consumpties op twee uur tijd.

De conclusie van de studie bevestigt volgens professor Bamberger de negatieve impact die zwaar drankmisbruik kan hebben. Daarbij wordt onder meer gewezen op eerdere rapporten, waaruit onder meer is gebleken dat een zware alcoholconsumptie tijdens de tienerjaren de kansen op een vroegtijdige dood gevoelig doet toenemen. Er wordt ook gewaarschuwd dat volgens ramingen van de International Labour Organization (ILO) tot 40 procent van de ongevallen op de werkvloer aan het gebruik van alcohol kunnen worden toegeschreven. Tevens wordt opgemerkt dat 30 procent van de Amerikaanse volwassen bevolking drankproblemen zou hebben. In de groep tussen achttien en negenentwintig jaar zou dat oplopen tot 37 procent.

Lees Verder

 

20:17 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tewerkstelling |  Facebook |

Google en Facebook duopolie op digitale reclamemarkt

Het duopolie van Google en Facebook zal in de Verenigde Staten dit jaar meer dan 60 procent van de digitale reclamemarkt voor zich opeisen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent eMarketer. Opgemerkt wordt dat de Amerikaanse digitale reclamemarkt dit jaar in totaal 83 miljard dollar inkomsten zal genereren, tegenover een omzet van 71,6 miljard dollar vorig jaar. Google zal daarbij een stijging met 18,9 procent tot 35 miljard dollar registreren, terwijl ook Facebook een stijging met 40,4 procent tot 17,37 miljard dollar zal kunnen melden. Het duopolie komt daarmee aan een gezamenlijke omzet van 52,17 miljard dollar, waarmee een marktaandeel van 63,1 procent kan worden gemeld.

De derde plaats wordt, op grote afstand, gedeeld door Microsoft en Verizon, die elk 3,6 miljard dollar inkomsten zouden genereren. Daarna volgen Amazon (1,65 miljard dollar), Twitter (1,21 miljard dollar), Yelp (0,72 miljard dollar), Snapchat (0,64 miljard dollar) en InterActiveCorp (0,45 miljard dollar). Over twee jaar zal de Amerikaanse digitale reclamemarkt volgens eMarketer een omzet van 105,44 miljard dollar kunnen melden. Het duopolie van Google en Facebook zal daarbij met respectievelijke inkomsten van 45,69 miljard dollar en 71,25 miljard dollar een aandeel van 67,57 procent hebben opgebouwd.

“Google en Facebook kunnen optimaal inspelen op de behoeften van de digitale adverteerder en trekken dan ook massaal investeringen aan,” zegt Monico Peart, analist bij eMarketer. Daarbij wordt onder meer gewezen op de mogelijkheden die worden geboden om op basis van zoekactiviteiten interesses van de consument te identificeren. Er wordt ook opgemerkt dat Google dit jaar 54 procent van zijn digitale reclame-inkomsten uit mobiele platformen zal halen. Daarmee wordt de mobiele sector voor de eerste keer in de geschiedenis de belangrijkste reclamemarkt van het bedrijf. Daarbij kon tegenover vorig jaar een groei met 28,6 procent tot 18,9 miljard dollar worden gemeld.

Er wordt ook nog gewezen op Twitter, dat zijn Amerikaanse reclame-inkomsten dit jaar met 10,8 procent tot 1,21 miljard dollar ziet afkalven. Daarmee valt het Amerikaanse marktaandeel van het bedrijf van 1,9 procent naar 1,9 procent terug. De mobiele inkomsten dalen met 10,3 procent tot 1,08 miljard dollar. Het mobiele marktaandeel van Twitter valt daarmee van 2,6 procent op 1,8 procent terug.

Lees Verder

18:49 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

Omzet Engelse wijn op vijf jaar meer dan verdubbeld

In Engeland hebben de onafhankelijke wijnproducenten het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 132 miljoen pond. Dat betekende een stijging met 16 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van het bedrijf Funding Options, waarin opgemerkt wordt dat de inkomsten van de sector op een tijdsspanne van een half decennium meer dan een verdubbeling hebben gekend. Zes jaar geleden was er immers sprake van een omzet van 55,7 miljoen pond. Opgemerkt wordt dat de Engelse producenten niet altijd als een grote concurrent van de traditionele wijnregio’s worden gestempeld, maar de recente jaren toch een belangrijke groei hebben kunnen laten optekenen.

“Een grotere nationale en internationale erkenning draagt verder bij tot een verandering in het gedrag van de consument, terwijl ook hogere tarieven kunnen worden gehanteerd,” wordt in het rapport benadrukt. Onder meer wordt gewezen op producent Winbirri Vineyards in Norfolk, die eerder dit jaar op de Decanter World Wine Awards werd bekroond. Tevens wordt opgemerkt dat de Engelse wijnen bovendien kunnen profiteren van de toenemende interesse voor de Britse drankensector, die onder meer een groeiende populariteit voor ambachtelijke bieren en gin laat optekenen. Die sterkere marktpositie trekt ook nieuwe producenten aan. Het voorbije jaar werden 64 nieuwe licenties voor wijnproductie verstrekt.

Om echter de groeiende vraag te kunnen bijhouden en sterkere winsten te kunnen realiseren, moet volgens Funding Options worden geïnvesteerd. Er wordt aan toegevoegd dat de koersdaling van het Britse pond na de beslissing om zich uit de Europese Unie terug te trekken, de Engelse wijnen in het buitenland goedkoper maken en dus bijkomende exportkansen kunnen worden geboden. “De Engelse wijn heeft een mooie toekomst, maar de producenten moeten voldoende financiële slagkracht hebben om hun capaciteit te kunnen verhogen,” waarschuwt Conrad Ford, oprichter van Funding Options. “Er moet op langere termijn een duurzame groei kunnen worden gegarandeerd.”

Lees Verder

18:45 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: wijn, engeland |  Facebook |

Europese toerist minder gevoelig voor terreurdreiging

Ondanks de terreurdreiging en de politieke onrust, blijven de wereldwijde reisintenties intact. De geopolitieke crisissen hebben wel een invloed op de keuze van de toeristische bestemmingen. Dat blijkt uit een rapport van consulent IPK International. Nadat eerder Turkije en Egypte het slachtoffer van terroristische aanvallen werden, werd recenter ook Spanje, de meest populaire bestemming ter wereld, geraakt door een aanslag op Las Ramblas in Barcelona. Terwijl Noord-Afrika en Turkije onder invloed van de terreur een zware toeristische terugslag hebben ervaren, moet de impact op de sector in Europa volgens de onderzoekers nog worden afgewacht.

Uit het rapport blijkt dat 45 procent van alle internationale toeristen door de terreurdreiging zijn reisgedrag zal aanpassen. Dat betekent een stijging met 6 procentpunt tegenover vorig jaar. “Daarbij kunnen echter wel belangrijke regionale verschillen worden opgetekend,” zeggen de ondezoekers. Vooral toeristen uit Aziatische landen zoals Zuid-Korea, China en Japan blijken, samen met collega’s uit Rusland, gevoeliger voor de terreurdreiging en lijken dan ook sneller geneigd te zijn om hun reisgedrag aan te passen. Reizigers uit Europese landen zoals Denemarken, Zweden en Finland laten zich door terroristische activiteit minder snel afschrikken. Ook reizigers met kinderen laten zich sneller door terreurdreiging leiden.”

Wel wordt opgemerkt dat door het grotere onveiligheidsgevoel bij de reiziger een grotere interesse kan worden opgetekend om vakanties in eigen land door te brengen. Daarbij kon worden opgemerkt dat 16 procent van de internationale toeristen te kennen gaf de volgende twaalf maanden niet reis te zullen gaan of alleen bestemmingen in eigen land te zullen overwegen. Daarnaast benadrukte 29 procent alleen naar landen met een veilig statuut te zullen reizen. Volgens de reizigers zijn Canada, Zwitserland, Australië en Scandinavië de veiligste toeristische bestemmingen. Daarentegen kregen Turkije, Israël, Egypte en Tunesië de laagste veiligheidsscores.

Lees Verder

 

17:12 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: toerisme, terreur |  Facebook |

Driekwart Europeanen doet aan mobiel geldbeheer

In Europa doet 77 procent van de bevolking voor zijn geldbeheer beroep op mobiele apparaten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het financiële bedrijf Visa bij telkens tweeduizend consumenten in tweeëntwintig Europese landen. Er wordt aan toegevoegd dat 68 procent van de ondervraagden gebruik heeft gemaakt van een digitale portefeuille of een aanverwante toepassingen, tegenover 63 procent vorig jaar. Bovendien wordt opgemerkt dat 48 procent van zijn mobiele platformen gebruik maakt, terwijl 45 procent de technologie hanteert om geld naar familie of vrienden over te maken. Bij de millennials transfereert 57 procent geld met mobiele platformen naar familie en vrienden.

De onderzoekers zeggen ook vastgesteld te hebben dat de consument zich steeds comfortabeler vindt met digitale betalingen, waardoor de adoptie van de technologie volgens Visa nog verder wordt gestimuleerd. Daarbij wordt opgemerkt dat bekommernissen over privacy tegenover vorig jaar van 51 procent naar 46 procent zijn teruggevallen, terwijl bij de bezorgdheid over veiligheid een inkrimping van 65 procent naar 59 procent kon worden opgetekend. Tegelijkertijd wordt opgemerkt dat de interesse in biometrische authentificatie van transacties van 59 procent naar 84 procent is toegenomen. Nog bleek dat 62 procent een bankapplicatie gebruikt, tegenover 29 procent vorig jaar.

Wel wordt opgemerkt dat de consument, ondanks de verspreiding van persoonlijke gegevens op sociale media, in zijn financiële activiteiten toch een duidelijke lijn blijkt te trekken. Bij het delen van persoonlijke data zoals betaalkaarten en bankgegevens worden volgens de onderzoekers duidelijk verschillende kringen van vertrouwen geregistreerd. Daarbij genieten familieleden het hoogste vertrouwen (46 procent), gevolgd door banken (35 procent) en overheden (31 procent). Verder ga 84 procent aan zich ongemakkelijk te voelen met het delen van gevoelige persoonlijke data op sociale media, waarbij 66 procent te kennen gaf niet geneigd te zijn om data zoals betaalkaarten of bankgegevens op sociale platformen te delen.

Lees Verder

17:08 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: geld |  Facebook |

Biersector verwacht belangrijke investeringen in lagere alcoholvolumes

Op dit ogenblik blijft de interesse van de wereldwijde biersector in innovaties bij lagere alcoholvolumes nog beperkt, maar daarin mag de volgende jaren een verandering worden verwacht. Er zal immers meer rekening gehouden dienen te worden met de interesses van de millennials, die kiezen voor gezonde opties en de consumptie van calorieën willen beperken. Dat blijkt uit een rapport van consulent Mintel. Het voorbije jaar vertegenwoordigden alcoholvrije en alcoholarme bieren wereldwijd slechts 8 procent van alle nieuwe productlanceringen in de sector, tegenover 12 procent vijf jaar geleden

"In Europa wordt al wel een relatief sterke activiteit opgetekend in de lagere alcoholvolumes, maar in andere markten is die interesse veel beperkter," benadrukt Mintel. "In Noord-Amerika vormden alcoholarme en alcoholvrije bieren vorig jaar amper 2 procent van het totale aantal nieuwe productlanceringen in de sector." Vooral het Midden-Oosten en Afrika zouden zich volgens Mintel zich tot belangrijke groeimarkt kunnen opwerpen. In die regio vertegenwoordigde de sector het voorbije immers 30 procent van alle nieuwe productlanceringen, tegenover 22 procent het jaar voordien. Vooral landen met grote moslim-populaties, zoals Indonesië, zouden veel belangstelling tonen voor bieren zonder alcohol.

Ook wereldwijd zal volgens Mintel met een groei rekening worden gehouden. Daarbij wordt gewezen naar de initiatieven van grote marktleiders zoals AB InBev, die immers heeft aangekondigd dat de lagere alcoholvolumes tegen het midden van het volgende decennium al 20 procent van zijn wereldwijde bieraanbod moeten vertegenwoordigen. "Op dit ogenblik is China terzake de belangrijkste innovatie," betoogt Mintel. "Het voorbije jaar bevatte 29 procent van alle nieuwe Chinese bieren minder dan 3,5 procent alcohol, tegenover 12 procent in Duitsland, 9 procent in Polen en 7 procent in Groot-Brittannië. In Frankrijk werd nog een aandeel van 6 procent opgetekend.

Lees Verder

16:46 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bier |  Facebook |

Consument toont interesse in alternatieve financiële aanbieders

Consumenten tonen een sterke interesse om voor financiële transacties alternatieven te zoeken voor de traditionele banken. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Fiserv bij ruim drieduizend consumenten in de Verenigde Staten. De onderzoekers merken op dat weliswaar 88 procent van de respondenten voor betalingen beroep zouden willen doen op traditionele banken en aanverwante instellingen, maar ook betaalplatformen halen een score van 52 procent, gevolgd door technologiebedrijven (40 procent) en sociale netwerkinitiatieven (16 procent). Voor leningen halen banken een score van 82 procent, gevolgd door betaalplatformen (32 procent), technologiebedrijven (29 procent) en sociale netwerkinitiatieven (14 procent).

“Banken moeten ermee rekening mee houden dat hun sector onder grotere druk kan komen door het alternatieve aanbod van technologiebedrijven, die duidelijk op een toenemende interesse bij het brede publiek kunnen rekenen,” benadrukt Mark Ernst, chief operating officer bij Fiserv. “De traditionele financiële instellingen zullen zichzelf dan ook als een technologie-provider moeten opwerpen, zodat ze van de opportuniteit gebruik kunnen maken om hun bestaande klantenbasis verder te kunnen uitbreiden en beter te kunnen inspelen op de vraag naar snelle en gebruiksvriendelijke oplossingen die het leven van de consument gemakkelijker kunnen maken.”

Opgemerkt wordt dat voor jongere consumenten en klanten met hogere inkomens sneller geneigd te zijn om voor alternatieve aanbieders te kiezen. Het fenomeen kon ook vooral in stedelijke agglomeraties worden geregistreerd.  Er kon daarbij ook een groeiende interesse in innoverende technologieën worden opgetekend. “De helft van de ondervraagden zegt het voorbije jaar al gebruik gemaakt te hebben van stemherkenning,” wordt er opgemerkt. “In die groep heeft bovendien al meer dan 25 procent naar eigen zeggen de technologie de voorbije dertig dagen voor bankfuncties te hebben toegepast.” Vooral wordt stemtechnologie gebruikt voor een controle van de rekening (68 procent) en de betaling van een rekening (46 procent).

Lees Verder

11:58 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: financiën |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De holding Alychlo van Marc Coucke bouwt een belang van 64 procent in de Nederlandse groep SnowWorld, uitbater van skihallen. Met de transactie is een bedrag gemoeid van bijna 12 miljoen euro. Alychlo had al een belang van 24 procent in SnowWorld, maar breidt dat pakket uit tot een meerderheidsparticipatie door de overname van aandelen van Koos Hendriks, oprichter van het Nederlandse bedrijf. Hendriks behoudt een belang van 10 procent in SnowWorld. Coucke is ook verplicht een overnamebod uit te brengen op de resterende aandelen, maar daarover is nog niets meer bekendgemaakt. Hendriks blijft voorlopig aan als chief executive, maar tegen begin maart volgend jaar zou een opvolger worden gezocht.

In Frankrijk is Liliane Bettencourt, erfgename van de groep L’Oréal en de rijkste vrouw van de wereld, op 94-jarige leeftijd overleden. Eugène Schueller, de vader van Bettencourt, startte in het begin van de twintigste eeuw het bedrijf L’Auréale, dat later in L’Oréal zou overvloeien. Liliane Schueller, in de Parijs werd geboren, huwde met politicus André Bettencourt en nam zestig jaar geleden, na de dood van haar vader, de leiding over L’Oréal over. Het bedrijf werd in de eerste helft van de jaren zestig naar de beurs gebracht, waarop Bettencourt haar fortuin uitbouwde. Het vermogen van de vrouw wordt geraamd op een bedrag van 33,1 miljard euro.

Bank BNP Paribas Fortis zal volgend jaar in België een dertigtal kantoren sluiten. Ook werd beslist een vijftigtal filialen te verzelfstandigen. Dat heeft de directie van de bank tegen de vakbonden bevestigd. De ingreep betekent een versnelling van het lopende programma dat eerder werd ingezet om het kantorennet om te bouwen. Bij de operatie zijn driehonderd werknemers betrokken, maar de bank benadrukt dat er geen banen worden geschrapt. De betrokken werknemers kregen immers de garantie dat ze kunnen binnen het kantorennet en de hoofdzetel in Brussel aan de slag kunnen blijven. De beslissingen werden ingegeven door de versnelde doorbraak van het digitale bankieren.

Op één jaar tijd heeft het alternatieve hotelplatform Airbnb in België 779.000 overnachtingen georganiseerd. Dat heeft Airbnb bekend gemaakt op basis van cijfers over een periode van twaalf maanden sinds augustus vorig jaar. Tegenover het jaar voordien was er sprake van een groei met 49 procent. De cijfers maken ook duidelijk dat Airbnb in België over 14.600 adressen beschikt. Een adres werd gemiddeld eenendertig nachten per jaar verhuurd. Dat bracht de verhuurder een gemiddeld bedrag van 2.100 euro op. De grootste groei werd opgetekend in Wallonië, waar het aantal gasten op één jaar met 79 procent toenam, gevolgd door Vlaanderen (54 procent) en Brussel (35 procent).

De Engelse voetbalclub Manchester United heeft het voorbije seizoen, dat in juni werd afgesloten, 581,2 miljoen pond inkomsten gerealiseerd, tegenover een omzet van 515,3 miljoen pond het seizoen voordien. De operationele winst steeg van 68,9 miljoen pond naar 80,8 miljoen pond. De schuldenlast van de club viel van 260,9 miljoen pond naar 213,1 miljoen pond terug. De Engelse club kon vorig seizoen weliswaar niet deelnemen aan de Champions League, maar slaagde er wel in de Europa League, de League Cup en het Community Shield te winnen. De loonlasten stegen met 31,3 miljoen pond tot 263,5 miljoen pond. De inkomsten uit de ticketverkoop steeg met 4,7 procent tot 111,6 miljoen pond.

Telecombedrijf Telia, dat zijn hoofdkantoor heeft in Stockholm, heeft in Nederland met het openbaar ministerie een schikking voor een bedrag van 229 miljoen euro getroffen. De overeenkomst heeft betrekking op drie dochterondernemingen van Telia die in Nederland zijn gevestigd en beticht werden van corruptie. De ondernemingen zouden in Oezbekistan jarenlang steekpenningen hebben betaald aan Gulnara Karimova, de oudste dochter van toenmalig president Islam Karimov. Opgemerkt wordt dat Karimova de lokale telecommarkt controleerde. Telia heeft ook met de Amerikaanse autoriteiten terzake een schikking getroffen. In totaal heeft de groep 965 miljoen dollar aan schikkingen betaald.

Het Ierse concern CRH Group, producent van bouwmaterialen, neemt zijn Amerikaanse sectorgenoot Ash Grove Cement over. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 3,5 miljard dollar. Door de transactie kan CRH Group zijn activiteiten op de Amerikaanse markt, die vorig jaar al de belangrijkste winstmotor voor het Ierse concern was, verder uitbreiden. CRH Group was al de belangrijkste klant van Ash Grove. Gehoopt wordt de overname tegen eind dit jaar of begin volgend jaar te kunnen afronden. De transactie zou het Ierse concern moeten helpen om beter te kunnen inspelen op de infrastructuurplannen die de Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd.

Investeerder E-Capital is op zoek naar een overnemer voor zijn Belgische bedrijf Sign & Facade, gespecialiseerd in lichtreclames en alumunium gevelbouw. E-Capital nam tien jaar geleden een belang van 66,6 procent in Sign & Facade, dat zijn hoofdkantoor heeft in Molenstede en ongeveer honderdvijftig medewerkers telt. Sign & Facade is een fabrikant en installateur van lichtgevende gevelreclames. De groep omvat ook de dochterbedrijven Splen-Neuroc, Neon Royal, Belgoneon en Armony Concept. De jaaromzet bedraagt ongeveer 20 miljoen euro. Er zou voor de overname zowel naar industriële als financiële kandidaten worden gekeken. Het verkoopproces bevindt zich nog een vroeg stadium.

In de Verenigde Staten worden vijf grote energieconcerns door de steden Oakland en San Francisco voor de rechter gedaagd. De steden vinden onder meer dat de bedrijven moeten meebetalen voor de bouw van dijken die door de stijgende zeespiegel noodzakelijk zullen zijn om hun agglomeraties in de nabije toekomst tegen overstromingen te beschermen. De klacht is neergelegd tegen Shell, ExxonMobil, British Petroleum, Chevron en ConocoPhillips, die volgens de stadsbesturen van Oakland en San Francisco door in zware investeringen in fossiele brandstoffen een grote verantwoordelijkheid in de klimaatverandering. Gezegd werd dat de energiebedrijven zich bewust waren van de gevaren en risico’s.

Het Amerikaanse logistieke bedrijf Matternet gaat in Zwitserland met autonome drones laboratoriummonsters en onderzoeksresultaten vervoeren tussen ziekenhuizen en laboratoria. Dat heeft het bedrijf bevestigd. In oktober zou een eerste route worden opgestart. Tegen begin volgend jaar zou een volledig netwerk operationeel moeten zijn. Matternet benadrukte dat de pakketten door de drones binnen een periode van een half uur op hun bestemming kunnen worden afgeleverd. De drones werden eerder al uitgetest bij twee ziekenhuizen in de Zwitserse stad Lugano. Voor het beheer van zijn netwerk werkt Matternet samen met Swiss Post, die twee jaar geleden ook al een bezorging met drones opzette.

Het bedrijf Crown-Baele uit Londerzeel heeft bij de rechtbank van koophandel in Brussel de boeken neergelegd. Daardoor dreigt een vijftigtal werknemers zijn job te verliezen. Crown-Baele is een producent van machines en benodigdheden voor bottelarijen van bier en frisdrank. De groep telde ooit meer dan driehonderd medewerkers en was daarmee de grootste werkgever in de industriezone van Londerzeel. De voorbije decennia dienden echter al een groot aantal herstructureringen doorgevoerd te worden, waardoor het personeelsbestand steeds verder werd afgebouwd. De vakbonden zeggen te hopen dat alsnog een overnemer voor de activiteiten kan worden gevonden.

De Britse materialengroep Johnson Matthey investeert 200 miljoen pond uit voor de productie van producten voor herlaadbare batterijen. Dat heeft het bedrijf op een beleggersdag aangekondigd. Robert MacLeod, chief executive van Johnson Matthey, stelde daarbij over een periode van vijf jaar een productievolume van 10.000 ton te willen bereiken. Het Britse bedrijf wil met zijn initiatief inspelen op de sterke groei die de volgende jaren op de markt voor elektrische auto’s wordt verwacht. De financiële middelen zouden worden gebruikt voor de bouw van een fabriek die in Azië, wellicht in China, zou worden gebouwd. De site zou een jaaromzet tussen 200 miljoen pond en 300 miljoen pond moeten opleveren.

In de Verenigde Staten wil autobouwer Tesla samen met Advanced Micro Devices (AMD), producent van semiconductoren, een eigen chip voor zelfrijdende wagens ontwikkelen. Dat hebben een aantal bronnen tegenover diverse media gemeld. Het project zou worden geleid door Jim Keller, die in het verleden voor Advanced Micro Devices werkte, maar vorig jaar naar Tesla was overgestapt. Er wordt aan toegevoegd dat bij de ontwikkeling van de chip ruim vijftig medewerkers zijn betrokken. De chip zou zich focussen op de versnelling van algoritmes voor kunstmatige intelligentie, die aan auto’s zelfrijdende vaardigheden zou moeten bezorgen. Tesla wil over twee jaar een volledig zelfrijdende auto.

Het Waalse farmabedrijf Mithra Pharmaceuticals heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een omzet gerealiseerd van 12,7 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 51 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, in belangrijke mate te danken aan licentie-akkoorden die voor het middel Donesta kon worden gesloten met Fuji Pharma en voor het product Myring met Mayne Pharma en Gynial. Het nettoverlies kon van 19,6 miljoen euro naar 18,8 miljoen euro worden teruggebracht. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling stegen met 52 procent tot 25,5 miljoen euro. Daarbij wordt gewezen aan gerichte investeringen in studies rond de producten Estelle en Donesta.

Het voorbije jaar werd op Belgische treinen 117 keer gebruik gemaakt van de noodrem. Dat betekende een daling met 19,9 procent tegenover het jaar voordien. Ook werd 84 keer beroep gedaan op de nooddeurhandel, wat op een jaar tijd een daling met ruim 4,5 procent vertegenwoordigde. Dat blijkt uit cijfers van François Bellot, federaal minister van mobiliteit. Er wordt opgemerkt dat er ook over langere termijn een daling kan worden opgemerkt. Vier jaar geleden werd de noodrem immers nog 126 keer geactiveerd, terwijl 94 keer de nooddeurhandel werd gebruikt. Er wordt op gewezen dat oneigenlijk gebruik van de noodrem of de nooddeurhandel tot een schadevergoeding en strafrechterlijke vervolging kan leiden.

10:23 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-09-17

Financiële beslissing vrouw bepaald door inkomensongelijkheid

Het feit dat vrouwen zich bij financiële beslissingen minder risicotolerant tonen dan mannen, heeft vooral te maken met inkomensongelijkheid. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Missouri bij meer dan tweeduizend investeerders in de Verenigde Staten. De onderzoekers stellen dat een inkomensonzekerheid vrouwen zou moeten aanzetten een financiële strategie te kiezen die op hun behoeften is aangepast. Onder meer wordt gezegd dat in periodes met belangrijke engagementen - zoals de opvoeding van de kinderen - een conservatief investeringsgedrag zou moeten worden getoond. Op andere ogenblikken zou een grotere risicotolerantie kunnen worden overwogen.

“Eerder onderzoek heeft al aangetoond dat vrouwen in het algemeen in financiële beslissingen minder risicotolerant zijn dan mannen,” benadrukt Rui Yao, professor financiële planning aan de University of Missouri. “Dit kan belangrijke gevolgen hebben, want door een lagere risicotolerantie worden meestal grotere moeilijkheden ervaren om de gestelde financiële doelstellingen te bereiken en voldoende reserves voor onder meer het pensioen uit te bouwen. Men is immers minder snel geneigd in aandelen te investeren. Mannen en vrouwen denken echter niet anders over de risico’s van de investeringen. Wel moet worden vastgesteld dat inkomensonzekerheid op mannen en vrouwen een verschillende impact heeft.”

“Uit het onderzoek bleek dat vrouwen over de verschillende jaren minder inkomenszekerheid hebben,” betoogt professor Yao. “Onder meer zullen gebeurtenissen zoals de geboorte en opvoeding van kinderen of de verzorging van bejaarde ouders de inkomensonzekerheid doen toenemen. Bovendien moet worden vastgesteld dan vrouwen in het algemeen een meer beperkte portefeuille hebben dan mannen. Dat kan ertoe leiden dat vrouwen vaker kiezen voor fondsen met lagere inkomsten om het risico van negatieve schokken in het inkomen te beperken.” Financiële consulenten moeten volgens Yao deze verschillen begrijpen in het advies dat aan investeerders wordt verstrekt.

Lees Verder

18:44 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: investering |  Facebook |

Consument selectiever met delen persoonlijke gegevens

De consument wordt selectiever in zijn bereidheid om persoonlijke gegevens met bedrijven te delen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Mindshare bij duizend smartphone-gebruikers in Groot-Brittannië. Er wordt aan toegevoegd dat de consumenten zich ook meer bewust tonen van de toepassingen die de bedrijven met hun informatie op het oog hebben. De onderzoekers stelden vast dat 68 procent van de respondenten te kennen geeft bijzonder selectief te zijn geworden in het delen van persoonlijke gegevens met merken. Ook gaf 65 procent aan zich meer bewust te zijn van de toepassingen die het bedrijf op het oog heeft.

“Er kan niet alleen een toename in het volume van gegevens worden opgemerkt, want er is ook sprake van een grotere diversiteit,” stippen de onderzoekers aan. “De connectie tussen al deze datapunten en de creatie van een volledig beeld is cruciaal voor de uitbouw van een relevante gepersonaliseerde beleving waarmee het merk zich kan differentiëren en de klant aan zich kan binden. Er moet echter worden vastgesteld dat hieruit bij de consument ook grotere verwachtingen ontstaan, want 56 procent van de respondenten zegt dat merken een betere personalisering zouden moeten bieden met de informatie die werd verzameld.”

Tevens bleek het toenemende belang van mobiele platformen om de consument te benaderen. Uit het onderzoek bleek immers dat 65 procent van de consumenten verwacht in de toekomst meer op smartphones beroep te zullen doen om de kwaliteit van de winkelervaring op te voeren. Daarnaast kon worden vastgesteld dat 60 procent van de ondervraagden van mening is dat retailmerken in nieuwe technologieën zullen moeten investeren om de beleving van de klant te versterken. In de leeftijdsgroep tussen vijfentwintig en vierendertig jaar betoogde 60 procent het gemakkelijker te vinden om met merken te communiceren met tekstberichten, online chat of messenger-applicaties.

Lees Verder

18:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

Zelfcontrole is duurzamer dan vaak wordt gedacht

De kwaliteit van een taak kan na verloop weliswaar afnemen, maar dat moet vooral een vermoeidheid worden toegeschreven en is geen gevolg van een verlies aan zelfcontrole. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Toronto bij meer dan zeventienduizend Canadese studenten. De onderzoekers stelden vast dat het tijdstip van de dag weinig effect had op het succes dat de studenten lieten blijken bij de afronding van opgelegde taken, waaruit blijkt dat er geen sprake is van een afnemende zelfcontrole. De conclusies maken volgens de onderzoekers duidelijk dat verdere studies naar motivatie aangewezen zijn.

“Eerder onderzoek heeft laten uitschijnen dat de mens slechts over een beperkte voorraad van zelfcontrole beschikt,” benadrukt onderzoeksleider Daniel Randles, professor psychologie aan de University of Toronto. “Op basis daarvan werd gesuggereerd dat de motivatie van het individu voor cognitief uitdagende taken in de loop van de dag zou kunnen dalen. Dat verband kan echter wetenschappelijk niet worden aangetoond. Vastgesteld werd dat een student zich ongeveer één uur op een taak kon concentreren vooraleer de prestatie aan kwaliteit begon te verliezen, maar het tijdstip van de dag bleek op die resultaten geen enkele impact te hebben.”

“Deze vaststellingen maken duidelijk dat ernstige twijfels moeten worden geuit over de stellingen dat het individu voor het verloop van de dag slechts beschikt over een beperkt reservoir zelfcontrole waaruit voor de uitvoering van allerlei taken kan worden geput,” stipt professor Randles aan. Er zijn volgens de wetenschapper een aantal redenen die kunnen worden gevonden om te verklaren waarom het individu over het verloop van een dag kan beschikken over een stabiele zelfcontrole, die binnen één taak echter kan worden beperkt. Onder meer voert hij aan dat het individu erover waakt dat de inspanningen andere belangrijke doelstellingen niet in gevaar kunnen brengen.

Lees Verder

17:45 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: zelfcontrole |  Facebook |

Zakenreiziger zoekt compromis tussen technologie en menselijk contact

Vele reizigers zijn ervan overtuigd dat innoverende technologieën de ervaring van hun verplaatsingen zullen verbeteren. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Northstar en het boekingsplatform Egencia bij meer dan vijfenveertighonderd zakenreizigers in negen landen naar de percepties over de impact van artificiële intelligentie en virtuele realiteit op de beleving van de verplaatsing. Er wordt wel dat niet in alle landen een even groot enthousiasme voor nieuwe technologieën kan worden geregistreerd. De studie toont volgens de onderzoekers dat aanbieders van zakelijke reizen de nodige technologische mogelijkheden ter beschikking moeten stellen, maar menselijke contacten niet mogen uitsluiten.

De onderzoekers stelden vast dat in de Verenigde Staten 55 procent van de respondenten van mening is dat vooruitgang op het gebied van artificiële intelligentie en virtuele realiteit een positieve impact kan hebben op de reisbeleving. Bovendien verwierp 62 procent de stelling dat deze toepassingen het einde van de huidige menselijke samenleving zou betekenen. Wel benadrukken de Amerikaanse reizigers dat een goed evenwicht moet kunnen worden gegarandeerd tussen technologie en de menselijke interactie. Anderzijds kon worden vastgesteld dat 76 procent van de ondervraagden bij de organisatie van zijn verplaatsing een grotere integratie tussen diverse digitale apparaten wenst.

In andere landen blijkt een grotere terughoudendheid tegenover innoverende technologieën. In Singapore gaf immers nog 47 procent van de ondervraagden aan dat artificiële intelligentie en virtuele realiteit een positieve impact zullen hebben op de reisbeleving. Nog lagere scores worden opgetekend in Canada en Frankrijk (44 procent), Australië (42 procent), Duitsland en Groot-Brittannië (41 procent) en Zweden en Noorwegen (37 procent). Ook ontkende in Noorwegen 72 procent dat deze technologieën een einde konden maken aan de huidige mensheid, gevolgd door Zweden (70 procent), Groot-Brittannië (67 procent), Canada en Duitsland (64 procent), Frankrijk (61 procent) en Australië en Singapore (60 procent).

In Singapore en Zweden wenst 68 procent van de ondervraagden een grotere integratie tussen verschillende digitale platformen bij de organisatie van de verplaatsing, gevolgd door Canada en Noorwegen (65 procent), Frankrijk en Groot-Brittannië (64 procent) en Duitsland (62 procent).

Lees Verder

17:24 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: technologie |  Facebook |

Sociale netwerken gevoelig voor besmetting met stemmingen

Adolescenten kunnen een positieve of negatieve stemming aan hun vrienden doorgeven, maar voor depressies geldt dat systeem niet. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Warwick bij een groep scholieren in de Verenigde Staten. De onderzoekers zeggen vastgesteld te hebben dat het gemoed van een individu een ongunstige impact zal ervaren wanneer in de vriendenkring een grotere negatieve stemming moet worden ervaren. Op diezelfde manier zal ook een positieve invloed worden ervaren van een optimistischer netwerk. De studie toont volgens de onderzoekers dat onder meer op de werkvloer bij mentale gezondheidsproblemen verder moet worden gekeken dan depressies.”

“Er is in vriendenkringen duidelijk sprake van een sociale besmetting,” benadrukt onderzoeksleider Rob Eyre, professor gezondheidsstatistiek aan de University of Warwick. "De mentale gezondheidstoestand van een individu kan de impact ervaren van een blootstelling aan de emotionele expressies van sociale contacten. Wanneer het individu in zijn vriendenkring een groter aantal kennissen heeft die van een negatieve mentale instelling getuigen, dreigt men ook zelf de invloed van die ongunstige uitstraling te zullen ervaren. Er moet in de mentale gezondheidszorg dan ook rekening worden gehouden met de algemene kwaliteit van de vriendenkring.”

De conclusies van de studie kunnen volgens de onderzoekers belangrijke implicaties hebben voor de werkvloer. “Een vriendenkring met een negatieve sfeer kan immers een belangrijke impact hebben op de werknemer, die onder invloed van die ongunstige signalen zelf onder meer met slaapstoornissen en vermoeidheid zou kunnen worden geconfronteerd, waaruit een gebrek aan productiviteit zou kunnen volgen,” stippen de onderzoekers nog aan. “Initiatieven om het individuele risico op mentale gezondheidsproblemen aan te pakken, zullen dan ook niet alleen op het slachtoffer zelf een positieve invloed hebben, maar ook op zijn vriendenkring.”

Lees Verder

16:52 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale netwerken |  Facebook |

Verontwaardigde consument grijpt het wapen van de boycot

Vooral politieke of filosofische allianties kunnen bedrijven klanten kosten. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent YouGov bij ruim tweehonderdduizend consumenten in de Verenigde Staten. Allianties met een politicus, een politieke partij of een beweging waarmee de consument niet akkoord is, zou immers 51 procent van de klanten aanzetten om de banden met de onderneming te verbreken. Geen enkel ander gedrag kan de onderneming grotere problemen opleveren. De tweede plaats wordt gedeeld door producten die een negatieve impact hebben op de gezondheid van de mens en tekenen van racisme in de cultuur of de praktijk van het bedrijf (44 procent).

De onderzoekers stelden verder vast dat ecologische problemen 42 procent van de consumenten zouden aanzetten de samenwerking met de onderneming stop te zetten. Gebrekkige producten of terugroepacties zijn voor 41 procent van de klanten een breekpunt, net zoals corruptie en het toedekken van problemen. Datalekken die een gebrek aan veiligheid aantonen, zouden voor 25 procent van de respondenten een reden zijn om de banden te verbreken. Belastingontduiking zou een even grote groep klanten doen afhaken. Daarna volgen misbruik van marktdominantie (24 procent) en banden met religies en landen die door de consument niet worden gesteund (20 procent).

Tenslotte zou 16 procent van de consumenten de samenwerking stopzetten indien zou blijken dat het bedrijf ook producten zou fabriceren die door de klant niet worden gewaardeerd, zoals wapens. “In het tijdperk van de sociale media hebben bedrijven nog weinig uitwijkmogelijkheden wanneer ze betrokken raken bij vergissingen, lekken of schandalen,” stippen de onderzoekers aan. “De consument dreigt op problemen met zijn geldbeugel te reageren. Bij potentiële problemen moet dan ook snel en efficiënt worden opgetreden om de bezwaren van de consumenten te onderkennen, begrijpen en aan te pakken. Wanneer sneller wordt ingegrepen, stijgt ook de kans op een mogelijk herstel.”

Lees Verder

16:06 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

Polarisering onterecht toegeschreven aan sociale media

Bij politieke polarisering wordt vaak onterecht met een beschuldigende vinger naar sociale media gewezen. Dat is de conclusie van een onderzoek van economen aan de Brown University en de Stanford University. De wetenschappers kwamen immers tot de vaststelling dat politieke polarisering de snelste opgang maakt in demografische groepen waarin het minst intensief gebruik wordt gemaakt van het internet en sociale media. De conclusies van de studie sluiten volgens de onderzoekers niet uit dat het internet een bijdrage zou hebben kunnen leveren tot de toenemende polarisering, maar wel wordt opgemerkt dat onterecht vooral naar online nieuws en sociale media wordt gewezen.

“Een groter internetgebruik kan niet worden geassocieerd aan een snellere toename van de politieke polarisering die in de Verenigde Staten wordt geregistreerd,” benadrukken de onderzoekers Jesse Shapiro, Levi Boxell en Matthew Gentzkow. “Vastgesteld werd dat signalen van politieke polarisering vooral worden opgetekend in de oudere bevolkingscategorieën. Dat doet twijfelen aan een impact van de digitale sector want leeftijd is een belangrijke indicator voor het gebruik van het internet en de sociale media. Bij vijfenzestigplusser zegt minder dan 40 procent informatie op de voorbije presidentsverkiezingen online te hebben verkregen. In de groep tussen achttien en negenendertig loopt dat op tot 75 procent.”

“Tegelijkertijd kon worden vastgesteld dat bij vijfenzestigplussers de polarisering de voorbije twintig jaar drie keer sneller groeit dan in de categorie tussen achttien en negenendertig jaar,” stippen de onderzoekers aan. “Er kan dan ook worden gesteld dat de polarisering het snelst toeneemt in groepen die het minst geneigd zijn van het internet gebruik te maken. Wie de politieke polarisering aan digitale media wil toeschrijven, zou dan ook een verklaring moeten kunnen bieden waarom radicalere overtuigingen vooral kunnen worden opgemerkt in groepen met een beperkt gebruik van het internet en een verwaarloosbare activiteit in sociale media.”

Lees Verder

11:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: polarisering |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

Het Japanse technologiebedrijf Toshiba verkoopt zijn divisie geheugenchips aan een consortium rond investeerder Bain Capital. Met de transactie is een bedrag van ongeveer 2 biljoen yen of 15 miljard euro gemoeid. Dat heeft Toshiba bekend gemaakt. Western Digital, een Amerikaanse partner van Toshiba, probeert de verkoop echter nog altijd voor de rechtbank aan te vechten. Het Amerikaanse concern hoopte de divisie met de steun van een andere investeerder zelf te kunnen inlijven. De verkoop van de chipdivisie kadert in de pogingen van Toshiba om de zware verliezen van zijn Amerikaanse nucleaire divisie op te vangen. Om daarvoor de nodige financiële middelen te vinden, moesten activiteiten worden afgestoten.

De groep High Tech Computer (HTC) uit Taiwan verkoopt zijn divisie smartphones aan het Amerikaanse internetbedrijf Google. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 1,1 miljard dollar. Door de overname krijgt Google een grotere toegang tot de smartphone-markt, waar het bedrijf voortaan zowel software als hardware kan aanbieden. De twee partijen werkten trouwens al langer samen. De Taiwanese groep bracht tien jaar geleden immers de eerste smartphone met het besturingssysteem Android van Google op de markt. High Tech Computer is fabrikant van de Pixel, de nieuwe smartphone van Google, maar heeft op de markt een grote achterstand opgelopen tegenover concurrenten zoals Apple en Samsung.

De Italiaanse bank Unicredit koestert plannen om een overnamebod te doen op zijn Duitse sectorgenoot Commerzbank. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Reuters gemeld. Commerzbank, de tweede grootste bank van Duitsland, werkt aan een zware reorganisatie, waarbij duizenden banen worden geschrapt. De instelling moest negen jaar geleden door de Duitse overheid van de ondergang worden gered. De Duitse staat is met een participatie van 15 procent nog altijd de belangrijkste aandeelhouder van Commerzbank, waarvan de waarde wordt geraamd op een bedrag van ongeveer 13,6 miljard euro. Unicredit, de grootste bank van Italië, heeft een waarde van bijna 39 miljard euro.

De Britse doehetzelf-keten Kingfisher heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 6 miljard pond. Dat betekende een stijging met 4,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Wanneer echter geen rekening wordt gehouden met gunstige wisselkoerseffecten, zou een daling met 1,3 procent zijn gemeld. De winst daalde met 5,9 procent naar 402 miljoen pond. De Britse groep zegt dat de aangekondigde transformatie volgens plan verloopt. Véronique Laury, chief executive van Kingfisher, wees op de wisselende cijfers bij de dochterbedrijven. Terwijl goede cijfers kunnen worden gemeld bij Screwfix, bleken de prestaties bij B&Q en het Franse filiaal Castorama onder druk te staan.

Het energiebedrijf Eon wil zijn belang van 46,65 procent in Uniper verkopen aan het Finse concern Fortum. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 3,8 miljard euro. Dat heeft Eon bekend gemaakt. Begin vorig jaar bracht Eon zijn krachtcentrales op steenkool en gas samen in het nieuwe bedrijf Uniper, zodat het zelf een grotere focus zou kunnen leggen op hernieuwbare energie. Uniper werd later dat jaar naar de beurs gebracht, waarbij Eon nog een belang van bijna 47 procent behield in zijn voormalige dochter. Het bedrijf wil die participatie nu echter verkopen aan Fortum, dat ook het pakket beursgenoteerde aandelen van Uniper zou willen verwerven. De waarde van Uniper wordt geraamd op 8,05 miljard euro.

De Amerikaanse voedingsgroep General Mills heeft tijdens het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet gerealiseerd van 3,77 miljard dollar. Dat betekende een daling met 3,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De autonome omzet van de groep, eigenaar van merken zoals Cheerios en Häagen-Dazs, daalde echter met 4 procent, waarbij vooral gewezen wordt op volumedalingen in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azië. De nettowinst daalde met 1,1 procent tot 404,7 miljoen dollar. Jeff Harmening, chief executive van General Mills, zegt echter bij zijn eerdere verwachting te blijven dat de winstgevendheid de volgende maanden een verbetering zal laten optekenen.

De Indiase groep Tata Steel en het Duitse concern ThyssenKrupp brengen hun Europese staalactiviteiten samen. Dat hebben de twee bedrijven bekend gemaakt. De fusiegroep krijgt de naam Thyssenkrupp Tata Steel en zal een jaaromzet van ongeveer 15 miljard euro realiseren. Het hoofdkwartier van de joint-venture zal worden gevestigd in Amsterdam. Op dit ogenblik bieden de Europese staalactiviteiten van de twee groepen in totaal werk aan ongeveer 48.000 mensen. Door synergieën zullen de volgende jaren maximaal vierduizend banen moeten worden geschrapt. De afslanking zou gelijkmatig over de twee bedrijven worden doorgevoerd. Mogelijk banenverlies had eerder tot protest tegen de fusie geleid.

Fluxys Belgium, beheerder van het Belgische gasnet, heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 250,7 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst nam met 16 procent toe tot 22,9 miljoen euro. De groei kon vooral worden toegeschreven aan de opstart van een nieuwe aardgasterminal in Duinkerke in het noorden van Frankrijk. Gewezen wordt op nieuwe contracten voor de pijpleiding tussen de aardgasterminal van Fluxys in Zeebrugge en en de site in Duinkerke. Verder merkte Fluxys 4 procent meer gas te hebben vervoerd naar Belgische klanten. Er werd tijdens de eerste zes maanden van dit jaar ook 36 miljoen euro in België geïnvesteerd.

Investeringsmaatschappij Gimv neemt een belang van 23,6 procent in de Vlaamse informaticagroep Cegeka. Financiële details over de transactie werden niet bekendgemaakt, maar wel wordt Cegeka één van de grootste investeringen uit de geschiedenis van Gimv genoemd. Gimv verwierf onder meer de participatie van 8 procent die de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) in Cegeka had. De nieuwe middelen zullen onder meer worden gebruikt voor een verdere uitbreiding van de activiteiten. Cegeka heeft de voorbije jaren diverse bedrijven in Centraal-Europa ingelijfd, maar André Knaepen, topman van de informaticagroep, gaf recent te kennen in de nabije toekomst nog een belangrijke overname te willen doen.

Theresa May, eerste minister van Groot-Brittannië, zou bereid zijn om een compensatie van 20 miljard euro te betalen voor het vertrek van haar land uit de Europese Unie. Dat heeft Olly Robbins, raadgever van May voor Europese zaken, tegenover onderhandelaars van de Europese Unie gezegd. Dat heeft de Britse zakenkrant Financial Times gemeld. Het bedrag zou gebaseerd zijn op de som die Groot-Brittannië nog aan de Europese Unie verschuldigd is voor de actuele Europese begroting, die nog tot eind dit decennium loopt. In Europese kringen zou echter zijn gemeld dat het geciteerde bedrag onvoldoende is om aan alle Britse financiële verplichtingen tegenover de Europese Unie tegemoet te komen.

De piloten van luchtvaartmaatschappij Ryanair weigeren de bonus die hun werkgever aanbiedt om vakantiedagen te laten vallen. Ryanair heeft door een massale vakantie van piloten vele vluchten moeten schrappen. Daarom beloofde de maatschappij aan zijn piloten een bonus tussen 6.000 euro en 12.000 euro indien ze tien vakantiedagen zouden laten vallen en zouden garanderen nog minstens één jaar in dienst te blijven. Het voorstel werd echter afgewezen. Wel werd een eisenbundel ingediend, waarbij de piloten aansturen op betere arbeidsvoorwaarden, die bovendien bepaald zouden zijn door de regelgeving van de landen waar ze gestationeerd zijn. Op dit ogenblik werkt Ryanair volgens de Ierse regelgeving.

Het Spaanse textielconcern Inditex, eigenaar van ketens zoals Zara en Massimo Dutti, heeft tijdens de eerste helft van zijn boekjaar een omzet gerealiseerd van 11,7 miljard euro. Dat betekende een stijging met 11,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst liep met 9 procent op tot 1,37 miljard euro. De groep merkt op tijdens de eerste twee kwartalen van zijn boekjaar 113 nieuwe winkels in vijfendertig markten te hebben geopend. De identieke omzetgroei bedroeg 6 procent. Pablo Isla, chief executive van Inditex, benadrukt dat het concern veel succes boekt met zijn geïntegreerd model, waarbij naar een optimale samenwerking tussen offline en online activiteiten wordt gestreefd.

In het aanbod van de Japanse autobouwer Toyota blijven hybride wagens een belangrijke activiteit. Dat heeft Akio Toyoda, topman van Toyota, gezegd. Toyoda zegt dat het bedrijf wel elektrische auto’s wil ontwikkelen, maar zich niet tot die technologie wil beperken. Steeds meer autoconstructeurs laten blijken in de toekomst exclusief op elektrische aandrijving te willen overstappen, maar Toyoda zegt dat zijn bedrijf realistische keuzes wil maken, gebaseerd op de ontwikkeling van de marktevoluties. Naast hybrides en elektrische wagens wil Toyota ook auto’s op brandstofcellen ontwikkelen, maar tegelijkertijd ook traditionele motoren blijven ontwikkelen.

Het Waalse bouwconcern Moury Construct heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 50,4 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 3,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde met 30,9 procent tot 1,56 miljoen euro. Die achteruitgang is in belangrijke mate te wijten aan de lage rentes die op de financiële reserves worden geboekt. Het Waalse bedrijf beschikt over een cash reserve van 42 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 8,8 miljoen euro tegenover eind vorig jaar. Maar die reserves brengen geen inkomsten meer op, zodat de winst van het concern een afkalving kende. Het bedrijf heeft een orderboek met een waarde van 124 miljoen euro.

De tapijtgroep Beaulieu of America wordt grotendeels overgenomen door het Amerikaanse concern Engineered Floors. Bank of America moest midden juli een gerechtelijk akkoord aanvragen, nadat de onderneming in moeilijkheden was geraakt door de veranderende keuzes van de consumenten, die steeds meer harde vloerbekleding boven tapijt blijken te verkiezen. Ook werd het bedrijf geconfronteerd met agressieve acties van concurrenten, waaruit een grotere druk op de marges volgde. Beaulieu of America was ooit de derde grootste tapijtverkoper in de Verenigde Staten, na Shaw Industries en Mohawk. Shaw Industries was het eerste bedrijf van Bob Shaw, die sindsdien Engineered Floors oprichtte.

10:04 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-09-17

Muziekindustrie vooral geplaagd door stream-ripping

Muziekpiraterij neemt wereldwijd nog steeds toe. Inmiddels maakt 40 procent van de muziekconsumenten gebruik van illegale bestanden, tegenover 35 procent vorig jaar. Dat is de conclusie van een rapport van de  International Federation of the Phonographic Industry (Ifpi), gebaseerd op cijfers uit dertien landen, waarin onder meer wordt opgemerkt dat online zoekmachines piraterij gemakkelijker maakten. Er wordt daarbij ook gewag gemaakt van een ommekeer tegenover de jaren voordien, toen de autoriteiten steeds een sterkere greep op de praktijk bleek te krijgen. Er wordt dan ook gevraagd dat de overheid actie onderneemt om het illegale aanbod te bestrijden.

“Inbreuken tegen de auteursrechten blijft een probleem,” betoogt Frances Moore, directeur van de Ifpi. “Er kan nog steeds een toename worden opgetekend, waarbij vooral stream-ripping zich een groeiend probleem toont.” Opgemerkt wordt dat 35 procent van de online consumenten zich aan stream-ripping schuldig maken, tegenover 30 procent vorig jaar. De methode laat toe om een muziekstream om te vormen tot een download, waardoor de consument de compositie permanent in zijn eigen muziekbibliotheek kan opslaan. In de leeftijdsgroep tussen zestien en vierentwintig zou 53 procent gebruik maken van stream-ripping, tegenover 18 procent in de categorie tussen vijfenvijftig en vierenzestig jaar.

Er wordt daarbij opgemerkt dat 54 procent van de illegale muziekdownloads begint bij online zoekopdrachten. Het meest populaire platform voor stream-ripping was YouTube-mp3.org, waar miljoenen gebruikers YouTube-video’s in illegale muziekfiles hebben omgezet. Het platform werd na een klacht van de Ifpi recent echter stilgelegd. De organisatie merkt verder nog op dat YouTube 46 procent vertegenwoordigt van alle tijd die wordt besteed aan on-demand music, maar voegt eraan toe dat deze dominantie voor de muziekindustrie weinig meerwaarde oplevert. Terwijl Spotify per gebruiker jaarlijks ongeveer 20 dollar zou opleveren, zou dat bij YouTube tot minder dan 1 euro terugvallen.

De onderzoekers stelden verder nog dat 45 procent van de respondenten muziek beluisteren op een legale streamingdienst, tegenover 37 procent vorig jaar. Ook wordt opgemerkt dat 90 procent van de betaalde diensten met een smartphone worden beluisterd. In de leeftijdsgroep tussen dertien en vijftien jaar zou 85 procent van de consumenten gebruik maken van streaming-diensten.

Lees Verder

18:58 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: muziek, streaming |  Facebook |

Online hele dag door smartphones gedomineerd

Smartphones zijn op elk ogenblik van de dag het meest populaire apparaat geworden om zich online aan te melden. Dat blijkt uit een studie van consulent Verto Analytics bij nagenoeg vijfduizend volwassenen in Groot-Brittannië. Het onderzoek toonde dat smartphones gemiddeld 57 procent van de online verbindingen voor hun rekening nemen, gevolgd door traditionele desktops met een aandeel van 27 procent en tablets, die verantwoordelijk zijn voor 16 procent van de trafieken. De studie toont volgens de onderzoekers dat consumenten desktops slechts korte tijd gebruik maken of rechtstreeks naar mobiele apparaten grijpen.

Deze trend wordt benadrukt door diensten die nagenoeg uitsluitend voor mobiele platformen zijn ontworpen, zoals Uber en Snapchat. Het piekmoment van de smartphones werd geregistreerd tussen acht uur en elf uur in de ochtend, wanneer het platform een aandeel van 63 procent heeft in de online trafieken. Dat is drie keer meer dan de activiteit op desktops. De piekperiode voor de desktop situeert zich daarentegen tussen zes uur in de namiddag en elf uur in de avond, toen het apparaat een aandeel van 29 procent liet optekenen. Tablets tenslotte bereiken hun piek - 29 procent - tussen tweeëntwintig uur en middernacht.

Uit het onderzoek bleek verder dat het publiek het meest online zijn tussen zeventien en tweeëntwintig uur, met de langste online sessies tussen negentien en twintig uur. Nog wordt opgemerkt dat tegenover het jaar voordien het smartphone-gebruik de sterkste groei liet optekenen in zoekopdrachten, nieuws, financiën en toerisme. “Bedrijven die consumenten op een efficiënte manier willen bereiken, moeten smartphones meer als mini-computers dan als louter telefoons beschouwen,” benadrukt Hannu Verkasolo, chief executive van Verkasalo. “Mensen organiseren immers steeds grotere delen van hun leven op het mobiele platform.”

Lees Verder

18:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: smartphones |  Facebook |

Slavernij treft wereldwijd meer dan 40 miljoen mensen

Wereldwijd leven nog altijd 40,3 miljoen mensen in slavernij. Vrouwen en meisjes vertegenwoordigen nagenoeg driekwart van alle slachtoffers. Dat is de conclusie van een rapport van de International Labour Organization (ILO), de mensenrechtenorganisatie Walk Free Foundation en de International Organization for Migration op basis van cijfers over het voorbije jaar. De onderzoekers merken op dat 24,9 miljoen mensen tot slavenarbeid worden gedwongen, terwijl 15,4 miljoen anderen gedwongen werden tot huwelijken waarmee ze niet hadden ingestemd. Er wordt bovendien opgemerkt dat nog van conservatieve berekeningen gebruik werd gemaakt.

Onder meer wordt gewag gemaakt van slavernij in de landbouw, de industrie, de bouwsector en visserij, maar ook bij huisbedienden en gedwongen sekswerk. Tevens wordt aangevoerd dat kinderen één vierde van de totale groep slachtoffers vertegenwoordigen. Er wordt aan toegevoegd dat de moderne slavernij het meest wordt opgetekend in Afrika, gevolgd door Asia-Pacific. In het rapport wordt echter benadrukt dat de gevolgen van de slavernij in alle landen kan worden gevoeld. “Slavenarbeid is verantwoordelijk voor een gedeelte van de voeding die wij consumeren, de kleding die wij dragen en de reiniging van de gebouwen waarin wij wonen en werken,” wordt er aangevoerd.

Fiona David, onderzoeksdirecteur bij Walk Free, wijst op de impact van de verplichte huwelijken, die wereldwijd aan 15 miljoen mensen werden opgedrongen. “Daarbij moet worden vastgesteld dat meer dan één derde van die groep jonger is dan achttien jaar, waarvan nog eens de helft onder de leeftijdsgrens van vijftien jaar blijft,” aldus David. “Nagenoeg al deze slachtoffers zijn vrouw. Er wordt hier ook onterecht van huwelijken gesproken, want in werkelijkheid worden deze gedwongen verbonden als seksuele slavernij worden veroordeeld. Nog bleek dat wereldwijd 152 miljoen jongeren kinderarbeid presteren. Dat is nagenoeg 10 procent van de wereldwijde kinderpopulatie.

De helft van deze groep wordt aan gevaarlijk werk blootgesteld. Meestal gaat het om familiebedrijven, terwijl 71 procent in de landbouw wordt ingezet.

Lees Verder

17:46 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: slavernij |  Facebook |

Op mislukkingen wordt best emotioneel gereageerd

Bij een mislukking blijken emotionele reacties efficiënter te zijn dan een rationele respons om de resultaten bij een volgende poging in een gelijkaardige taak te verbeteren. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Kansas, de Ohio State University en de Stanford University. Bij foute keuzes blijkt het vaak een natuurlijke reactie om gevoelens te onderdrukken en de mislukking op een cognitieve manier te rationaliseren, maar de studie toont volgens de onderzoekers aan dat men moet trachten de nodige ruimte te laten voor negatieve gevoelens, waardoor het leerproces kan worden gestimuleerd en in de toekomst positievere resultaten kunnen worden bereikt.

“Een beter inzicht in de impact van emotionele of rationele reacties zou een impact kunnen hebben op de manier waarop het individu met zijn mislukkingen zou omgaan of op de wijze waarop werkgevers zouden reageren op vergissingen van hun medewerkers,” benadrukte hoofdonderzoeker Noelle Nelson, professor marketing en consumentengedrag aan de University of Kansas. “Vele mensen zullen verrast zijn dat ze hun prestaties kunnen verbeteren wanneer ze zichzelf toelaten slechte gevoelens te cultiveren over een mislukking in plaats van hun falen op een rationele manier te trachten te verklaren. Rationele reacties blijken vaak contraproductief te werken.”

“De conclusies van deze studie kunnen belangrijke consequenties hebben,” benadrukt professor Nelson nog. “Vele mensen zullen immers ooit in hun leven de impact van foute keuzes moeten verwerken. Dat geldt onder meer voor consumenten, maar ook voor werkgevers en leerkrachten. De resultaten van de studie maken duidelijk dat managers of leerkrachten hun medewerkers of studenten kunnen begeleiden in de reactie op mislukkingen, waardoor de kans op een verbeterde uitkomst in de toekomst kan worden opgedreven.” Verder onderzoek moet volgens Nelson de impact van verschillende emoties analyseren. Niet alle emoties zullen immers dezelfde reacties opleveren.

Lees Verder

17:20 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mislukking |  Facebook |

Winst stimuleert verlangen naar luxegoederen

Luxeproducten worden soms uit kwalitatieve overwegingen aangekocht, maar vaak is er sprake van het nastreven of bevestigen van status, maar in tegenstelling tot algemene verwachtingen kan daarbij geen enkel verband worden gelegd met testosteron. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Cambridge, de London Business School, de University of Oxford en de Universität Wien bij meer dan honderdzestig mannelijke deelnemers aan een computergame. De onderzoekers kwamen daarbij tot de vaststelling dat winnaars voor de aankoop van luxegoederen meer zouden willen betalen dan verliezers.

“De aankoop van luxeproducten kan voor vele wetenschappers worden vergeleken met het dierenrijk, waar bepaalde uiterlijke kenmerken of gedragingen een indicator van genetische kwaliteit vormen,” zegt onderzoeksleider Yin Wu, psycholoog aan de University of Cambridge. “Op een gelijkaardige manier zou de luxesector een spiegel van rijkdom kunnen zijn die de sociale status van het individu versterkt. Eerdere studies hebben uitgewezen dat testosteron een belangrijk element vormt in de zoektocht van de mens naar sociale status, waarbij hogere niveaus van het hormoon werden gelinkt aan dominanter en agressiever mannelijk gedrag. Maar dat effect kon in onze studie niet worden vastgesteld.”

“De overwinning in een competitie, die aan de kandidaat een gevoel van een hogere sociale status bezorgt, blijkt het individu naar een opzichtige consumptie te stuwen, waardoor men ook bereid lijkt om voor luxegoederen een hoge prijs te betalen,” aldus nog Yin Wu. “Tegelijkertijd kon echter worden vastgesteld dat winnen of verliezen geen verandering in het testosteron-niveau vereoorzaakt. Er kan dan ook niet gesteld worden dat het hormoon een drijvende kracht zou kunnen zijn van een opzichtige consumptie. Daarentegen zou kunnen worden gesteld dat een overwinning het individu het gevoel bezorgd recht te hebben op een superieure beloning. Het luxegoed wordt gezien als een beloning.”

Lees Verder

16:41 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: luxeproduct |  Facebook |

Wereldwijde hongersnood is opnieuw toegenomen

Voor de eerste keer in een decennium wordt de wereld met een toenemende hongersnood geconfronteerd. Dat blijkt uit een rapport van de Food and Agriculture Organisation (FAO). Daarmee wordt de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Staten, die de hongersnood wereldwijd tegen eind volgend decennium diende uit te roeien, minder waarschijnlijk. De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat wereldwijd vorig jaar 815 miljoen burgers - 38 miljoen mensen meer dan het jaar voordien - met hongersnood werden geconfronteerd. Daarmee moet 11 procent van de wereldbevolking met onvoldoende voedingsvoorziening afrekenen.

De onderzoekers hebben het over alarmerende cijfers, aangezien voor de eerste keer in een decennium de honger wereldwijd een groter probleem is geworden. Clara Jamart, vertegenwoordiger van Oxfam France, heeft het over een beschamende mislukking van de leiders en de internationale instellingen. “De vooruitgang die de voorbije decennia kon worden gerealiseerd, is in het gedrang gebracht,” aldus Jamart. “De strijd tegen honger is één van de grote successen gewest van de ontwikkelingsprojecten van de Verenigde Naties. In het begin van de jaren negentig leden 1 miljard mensen honger. Midden dit decennium was er nog sprake van 795 miljoen slachtoffers, ondanks een aangroei van de wereldbevolking.”

“Er moet echter gevreesd worden dat het probleem van de hongersnood de volgende jaren nog zal toenemen,” benadrukt Jamart. “Door de klimaatverandering zal tegen het midden van deze eeuw 20 procent van de wereldbevolking met voedingstekorten worden geconfronteerd. Tenzij er geen efficiënte beslissingen worden genomen, zal men er niet in lukken om tegen eind volgend decennium een einde te maken aan het probleem van de hongersnood.” De toename van de voedselonzekerheid wordt onder meer toegeschreven aan een toenemend aantal conflicten. Er moet worden vastgesteld dat 489 miljoen slachtoffers van hongersnood leven in gebieden waar ook conflicten worden genoteerd.

Onder meer wordt gewezen naar Zuid-Soedan, Nigeria, Somalië en Jemen. Jamart benadrukt nog dat de hongersnood geen gevolg is van een tekort aan voeding. “Er wordt wereldwijd voldoende voedsel geproduceerd om iedereen voldoende te kunnen voeden,” merkt ze op. “Wel moet worden aangestuurd op de uitbouw van een efficiënt en duurzaam landbouwmodel.”

Lees Verder

16:05 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hongersnood |  Facebook |

Nike maakt best gebruik van sociale netwerken

Sportartikelenfabrikant Nike is op sociale het meest besproken merk ter wereld. Daarmee wordt het ecommerce-bedrijf Amazon, dat de ranglijst vorig jaar nog aanvoerde, naar de tweede plaats verdrongen. Dat blijkt uit een rapport van consulent Netbase, gebaseerd op een analyse van bijna zeshonderd miljoen berichten op diverse sociale platformen. De onderzoekers voeren aan dat Amazon weliswaar het grootste aantal vermeldingen liet optekenen, maar Nike haalde uiteindelijke een hogere score dankzij de gecombineerde werking van bereik en enthousiasme, gedreven door de sponsoring van atleten zoals Cristiano Ronaldo en een aantal opvallende sociale campagnes.

“Consumenten streven naar een authentiek engagement met merken en producten en tonen zich enthousiast om deze ervaringen - positief of negatief - met anderen te delen,” benadrukt Paige Leidig, marketing-directeur van Netbase. “De resultaten van de studie tonen aan dat bedrijven bij hun activiteiten op sociale media verder moeten kijken dan volumes en trafieken. Het is voor de ondernemingen cruciaal om de emoties rond hun merken, de concurrenten en hun sectoren goed te kunnen inschatten.” Uit het onderzoek bleek verder dat de tien grootste merken in totaal 427 miljoen boodschappen lieten optekenen, waardoor ze een aandeel van 72 procent in de totale commerciële trafieken konden melden.

Tevens werd vastgesteld dat eBay de meest gepassioneerde en positieve discussies liet registreren. Daarnaast wijzen de onderzoekers erop dat men geen grote onderneming hoeft te zijn om een groep enthousiaste volgelingen te kunnen uitbouwen. Daarbij wordt erop gewezen dat onder meer bedrijven zoals Warby Parker, Wayfair of Kate Spade op het gebied van merkpassie een plaats in de top tien hebben verworven. Ook modewerken zorgen voor een grote activiteit op sociale media. Daarbij wordt gewezen op een derde plaats van Victoria’s Secret in de algemene rangschikking, terwijl ook Zara op een zevende positie werd gerangschikt. Dat betekende een verbetering met twintig plaatsen op één jaar.

Lees Verder

12:05 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nike |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us heeft in de Verenigde Staten en Canada uitstel van betaling gevraagd. Het bedrijf hoopt door die ingreep zijn bestaande schuld te kunnen herstructureren. De winkels van het concern blijven voorlopig geopend. Toys ‘R’ Us wordt geconfronteerd met tegenvallende verkopen en winkelbezoeken. Oorzaak is een verschuiving naar de online handel. Bovendien moet de speelgoedketen ook met een hoge schuldenlast afrekenen. In totaal zou een oplossing voor ongeveer 5 miljard dollar schulden moeten worden gevonden. Er wordt gemeld dat verschillende partijen, waaronder een consortium rond zakenbank JP Morgan, al een bedrag van 3 miljard dollar hebben toegezegd.

De chemiegroep Solvay verkoopt zijn polyamide-divisie aan sectorgenoot Basf. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 1,6 miljard euro. De verkoop kadert in de strategie van Solvay om zich vooral op speciaalchemie toe te spitsen. Jean-Pierre Clamadieu, chief executive van Solvay, maakt gewag van een mijlpaal in de ingrijpende transformatie waarmee vier jaar geleden werd gestart. De verkochte divisie telt 2.400 werknemers, verdeeld over zeven fabrieken in Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azië. Polyamide is een basisproduct voor nylon en plastics. Basf is al de grootste producent van polyamide. De Latijns-Amerikaanse textielpolyamide-fabriek van Solvay maakt geen onderdeel uit van de transactie.

De vastgoedgroep Mitiska Reim uit Brussel neemt het Häuersteig Retail Park in Freiburg, in de regio Dresden, over. De transactie verloopt in samenwerking met Zamberk Real Estate Ventures (ZERV) uit Frankfurt, die in het complex een minderheidsbelang krijgt. Häuersteig omvat een oppervlakte van 37.000 vierkante meter en heeft meer dan vijfentwintig gebruikers. De transactie is de tweede overname die Mitiska Reim op veertien dagen in Duitsland heeft gerealiseerd. Begin september werd immers ook in Mönchengladbach al een retailpark overgenomen. Mitiska noemt Duitsland een belangrijke groeimarkt. De groep is al actief in België, Frankrijk, Polen, Roemenië, Servië, Spanje en Tsjechië.

In Frankrijk heeft het energieconcern Total een belang van 23 procent genomen in de onderneming Eren, producent van hernieuwbare energie. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 237,5 miljoen euro. Eren is actief in de productie van windenergie en zonnekracht en is ook eigenaar van waterkrachtcentrales. Het energiepark van Eren heeft een wereldwijde capaciteit van 650 megawatt, maar dat aanbod moet door de samenwerking met Total de volgende vijf jaar tot 3 gigawatt kunnen worden uitgevoerd. Total wil zich door de dalende populariteit van fossiele brandstoffen steeds meer op hernieuwbare energie toeleggen. Total heeft een optie om na vijf jaar een controlerend belang in Eren te nemen.

De Amerikaanse investeringsbank Jefferies Group, onderdeel van de holding Leucadia National, heeft tijdens het derde kwartaal van zijn boekjaar een omzet gerealiseerd van 800,7 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 22,3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg van 41,2 miljoen euro naar 83,8 miljoen euro. De bank stelde dat de inkomsten uit het investeringsbankieren met 61 procent toenam tot 475,7 miljoen dollar. Daarnaast werden de investeringsbank ingehuurd voor de begeleiding van vijftig fusies en overnames. Jefferies is de eerste zakenbank die zijn kwartaalresultaten bekend maakt en wordt vaak beschouwd als een barometer voor de sector.

Drankengroep Spadel gaat zijn bottelarij Spa Monopole uitrusten met een nieuwe productielijn voor het bottelen van kleine petflessen voor bruiswaters en gearomatiseerde waters. Met de investering is een bedrag gemoeid van 12,8 miljoen euro. Het bedrijf wijst erop dat de vraag naar gearomatiseerde waters toeneemt. De investering in de productielijn voor het merk Spa Touch Of moet de Waalse drankengroep naar eigen zeggen toelaten beter op deze trends te kunnen inspelen. De nieuwe lijn zou in februari volgend jaar in gebruik genomen moeten kunnen worden. Spa Touch Of werd drie jaar geleden gelanceerd en heeft het voorbije jaar een groei met 70 procent laten optekenen.

Het bedrijf Miko uit Turnhout, producent van koffie en kunststofverpakkingen, heeft tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet gerealiseerd van 106,8 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 12,4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De stijging is wel gedeeltelijk te danken aan de overname van het Zweedse koffiebedrijf Smiling Faces. De nettowinst daalde echter met 3,3 procent tot 4,8 miljoen euro. Die achteruitgang moet volgens Frans Van Tilborg, topman van Miko, worden toegeschreven aan de beslissing van de federale overheid om de notionele intrestaftrek te beperken en een hogere provisie voor de aandelenopties voor het personeel. Zonder die elementen zou een winstgroei van 3 procent zijn gemeld.

Een consortium rond Jim Ratcliffe, de Britse topman van de chemiegroep Ineos, wil een nieuwe versie op de markt brengen van de Land Rover Defender, die begin vorig jaar definitief uit productie werd genomen. Land Rover werkt wel aan een opvolger, maar liefhebbers van het model vrezen dat deze nieuwe versie nog weinig overeenkomsten met het originele ontwerp zal hebben. Ratcliffe wil met Ineos Automotive een trouwe kopie van de originele Defender op de markt brengen. Het project is opgestart onder de naam Grenadier en moet een wagen creëren die daadwerkelijk in moeilijke omstandigheden zal kunnen worden ingezet en onder meer voor de mijnbouw, het bosbeheer en de landbouw geschikt zou zijn.

De Amerikaanse pakketbezorger FedEx heeft tijdens het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet gerealiseerd van 15,3 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarentegen diende bij de nettowinst een daling met ongeveer 17 procent tot 596 miljoen dollar worden opgetekend. De winstdaling moet volgens FedEx worden grotendeels worden toegeschreven aan de moeilijkheden waarmee het Nederlandse dochterbedrijf TNT door een grote cyberaanval werd geconfronteerd. Gevreesd wordt dat een aantal geraakte data definitief verloren zijn gegaan. Ook de gevolgen van de orkaan Harvey wogen op de resultaten van de pakketbezorger.

Het Duitse chemieconcern Bayer heeft bij de Europese Commissie een verzoek ingediend om de deadline voor het onderzoek naar de overname van de Amerikaanse zadenhandelaar Monsanto te mogen verlengen tot midden januari volgend jaar. Het Duitse bedrijf zegt te vermoeden dat de overname meer tijd in beslag zal nemen dan eerder was gedacht. Er wordt nu gedacht de transactie begin volgend jaar te kunnen afronden. Eerder was gehoopt de overname nog voor eind dit jaar te kunnen doorvoeren. De Europese Commissie heeft al wel gewaarschuwd voor een mogelijke marktverstoring. Door de extra tijd hopen Bayer en Monsanto voor een aantal bezwaren alsnog een oplossing te vinden.

Het Amerikaanse softwarebedrijf Adobe Systems, vooral bekend dankzij programma's als Photoshop en Adobe Reader, heeft tijdens het derde kwartaal van zijn boekjaar een omzet gerealiseerd van 1,8 miljard dollar. Daarmee werd een nieuw record opgetekend. Tegenover dezelfde periode vorig jaar kon een groei met 26 procent worden gemeld. Opgemerkt wordt dat alle divisies een groei konden melden, maar toch wordt door Shantanu Narayen, chief executive van Adobe, wordt vooral gewezen naar de sterke prestaties van de clouddiensten. In die afdeling kon een groei met 26 procent tot 508 miljoen dollar worden opgetekend. De nettowinst steeg met 55 procent tot 419,6 miljoen dollar.

In de Verenigde Staten zijn Sprint en T-Mobile, dochter van Deutsche Telekom, opnieuw fusiegesprekken aangeknoopt. Dat hebben een aantal media gemeld. Er wordt al enkele jaren over een mogelijke samenwerking gesproken, maar er zouden nu opnieuw concrete onderhandelingen zijn opgestart. Er zou worden gewerkt aan een aandelenruil, waarbij Deutsche Telekom een meerderheid in het fusiebedrijf zou verwerven. T-Mobile is na Verizon Wireless en AT&T de grootste aanbieder van mobiele telefonie in de Verenigde Staten. Sprint, dat wordt gecontroleerd door de Japanse groep Softbank, staat op de vierde plaats. De fusiegroep zou met AT&T concurreren voor de tweede plaats op de markt.

Een tiental grote multinationals beloven dat hun volledige autovloot personenwagens, waarin ook leasing is begrepen, tegen eind volgend decennium exclusief elektrisch zal worden aangedreven. Ook de vloot vrachtwagens tussen 3,5 ton en 7,5 ton zal tegen die deadline minstens voor 50 procent elektrisch worden aangedreven. De betrokken bedrijven hebben voor het project het manifest EV100 ondertekend. De betrokken bedrijven beloven ook investeringen in infrastructuur, zoals laadpalen voor elektrische wagens, te voorzien. Aan het consortium nemen onder meer Unilever, Ikea, Vattenfall, Deutsche Post en LeasePlan deel. De helft van het wereldwijde autoverkeer bestaat uit bedrijfswagens.

Op Google Shopping zal voortaan ook ruimte worden gecreëerd voor concurrerende prijsvergelijkers. Met dat initiatief zou Google tegemoet willen komen aan de bezwaren die de Europese Commissie tegen zijn activiteiten naar voor heeft gebracht. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Reuters gezegd. Verdere details over het plan zijn nog niet bekend. Google werd door de Europese Commissie in juni dit jaar tot een boete van 2,4 miljard euro veroordeeld omdat de zoekmachine van het bedrijf concurrenten zou benadelen. Daarbij kreeg het bedrijf negentig dagen tijd om een antwoord te geven op de bemerkingen van de Europese Commissie. Concurrenten blijven echter kritisch.

De Europese Commissie creëert een nieuw Cybersecurity Agency dat de lidstaten van de Europese Unie moet helpen bij de bescherming en verdediging tegen online aanvallen. Het Cybersecurity Agency moet een antwoord bieden op de klacht van Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, die recent nog heeft gewaarschuwd dat Europa zich nog altijd niet voldoende tegen online aanvallen heeft gewapend, terwijl vijandige partijen volgens hem proberen steeds meer gegevens de stelen, frauduleuze transacties op te zetten en overheden en organisaties proberen te destabiliseren. Het nieuwe agentschap zou ook verantwoordelijk worden voor de certificiëring van beveiligde apparatuur en infrastructuur.

10:41 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

19-09-17

Groepsgevoel laat nepnieuws gemakkelijker passeren

De kracht en proliferatie van online nepnieuws is niet alleen te wijten aan een duidelijke alomtegenwoordigheid van misleidende content, maar ook aan de werking van een groepseffect dat op sociale media kan worden opgemerkt. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Columbia Business School. Wanneer de bewuste informatie in een groep wordt geconsumeerd, blijkt het individu volgens de onderzoekers immers minder geneigd het waarheidsgehalte van de aangeboden content te controleren. De ervaring van de aanwezigheid van anderen bleek een impact te hebben op de bereidheid van de nieuwsconsument om de informatie te verifiëren.

“Voor het fenomeen kunnen een aantal mogelijke beweegredenen naar voor worden geschoven,”  benadrukt onderzoeksleider Gita Johar, professor economie aan de Columbia Business School. “In de eerste plaats zou de aanwezigheid van andere gebruikers het individu tot gemakzucht kunnen verleiden en te rekenen op de inzet van collega’s, waardoor men minder geneigd zou zijn zelf het waarheidsgehalte van de content te controleren. Ook zou kunnen gewag gemaakt kunnen worden van sociale normen die de gebruiker zouden aanzetten op de woorden van anderen te vertrouwen. Tenslotte zou men in de grotere groep gemakkelijker veilig voelen, zodat de waakzaamheid zou kunnen verminderen.”

“Wellicht moet een verband worden gelegd met het veiligheidsgevoel van de grotere groep,” betoogt professor Johar. “Verondersteld moet worden dat de sociale context de waakzaamheid van het individu instinctief verlaagt en dus een negatieve impact kan worden ervaren op de inspanningen om het waarheidsgehalte van beweringen te controleren. Uit het onderzoek bleek dat het groepsgevoel het aantal vermeldingen van mogelijk verdachte content met 35 procent deden dalen. Wanneer de waakzaamheid van de controleurs vooraf wordt gestimuleerd, kan die negatieve impact echter worden vermeden. De stimulansen doen het aantal vermeldingen van mogelijk verdachte content immers verdubbelen.”

“Wilde dieren voelen zich veiliger in de kudde en dat geldt ook voor de mens,” benadrukt Gita Johar. “In de wereld van de sociale media leidt dat instinct tot een achteruitgang van de bereidheid om het waarheidsgehalte van boodschappen en beweringen na te gaan.”

Lees Verder

18:38 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nepnieuws |  Facebook |

Vrouwen op televisiescherm nog altijd minder machtig

Vrouwen halen ook in de televisiesector slechts langzaam hun achterstand op hun mannelijke collega’s op. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de San Diego State University. Uit het onderzoek bleek dat vrouwen het voorbije seizoen op het Amerikaanse televisiescherm 42 procent van alle sprekende personages vertegenwoordigden. Dat betekende een stijging met 3 procentpunt tegenover het seizoen voordien. Achter de schermen viel die vertegenwoordiging bij onder meer schrijvers, producers en andere leidende functies terug tot 28 procent. Ook dat betekende een stijging met 2 procentpunt.

“Elk jaar opnieuw ben ik verbaasd dat de programma’s bij vrouwelijke personages nog altijd meer de gehuwde status vermelden dan bij hun mannelijke tegenhangers,” betoogt onderzoekster Martha Lauzen, directeur van het Center for the Study of Women in Television and Film aan de San Diego State University. “Omgekeerd wordt bij mannelijke personages vaker het beroep vermeld dan bij vrouwelijke karakters. Ook op het gebied van leeftijd is er nog altijd een duidelijk verschil te melden. De meerderheid van de vrouwelijke karakters zijn twintigers of dertigers. Zolang de programma’s de vrouwelijke karakters jong houden, is het onwaarschijnlijk dat de personages ook machtiger posities verwerven.”

Martha Lauzen wees er ook op dat de sector het voorbije jaar een nieuwe mijlpaal heeft laten optekenen. “Het voorbije jaar hebben streamingdiensten op het gebied van genderdiversiteit de traditionele televisiezenders ingehaald,” benadrukt de onderzoekster. “In de streaming-sector blijken vrouwen immers 32 procent van de leidende functies achter de schermen te vertegenwoordigen, tegenover slechts 27 procent bij de traditionele televisiezenders.” Daarbij wijst Lauzen erop dat de voorbije tien jaar in deze functies in de traditionele televisiesector een status-quo moet worden vastgesteld. De onderzoekster stelde ook vast dat een vrouwelijke aanwezigheid achter de schermen ook een impact heeft op de creatieve content.

“Wanneer achter de schermen minstens één vrouw een belangrijke functie vertolkt, kunnen meer vrouwelijke karakters in sprekende rollen en een groter aantal vrouwelijke hoofdpersonages worden geregistreerd,” aldus Lauzen. “Ook telt de ploeg achter de schermen in dat geval meestal een groter aantal vrouwelijke medewerkers.”

Lees Verder

18:08 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie |  Facebook |